Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Typhoon 430 som andra plan?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Typhoon 430 som andra plan?

    Hej
    Funderar på att ta och skaffa mig ett flygplan och undrar vad ni tycker om Typhoon 430 har flugit en GWS Tiger Moth tidigare?
    Har en Spektrum dx-7 som jag tänkt använda och undrar om en AR7000 mottagaren får plats eller om jag behöver köpa en AR6100?

    /Marcus

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om du sätter ganska små roderutslag och gasar sparsamt i början så går det säkert bra.
    Typhoonen är ingen slow flyer och behöver mycket mer plats.
    Den är mycket snabbare och livligare än Gws Mothen, men mycket tåligare.

    Har du måtten på din mottagare?
    Jag håller precis på att sätta ihop en Typhoon till en kompis så jag kan mäta, 40x30x10 är hålet till mottagaren, men det är ju frigolit så det är lätt att förstora lite om det skulle behövas.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Standard

    Ute efter något med lite mer fart i och något som klarar av lite vind =)

    Mottagaren är 45mm x 25mm x 15mm och 9mmx10mmx3mm och de två delarna behöver vara ett par cm från varandra samt monterade vinkelrätt till varandra.

    /Marcus

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Tja.. Bra fart stämmer, åtminstone med 3 celler.
    Den tål mycket vind, men blir lite "hoppig" om det blåser för mycket.
    Men gasar man på så märks det inte så mycket.

    Måtten stämmer ju nästan, men som sagt så är det lätt att skära i frigoliten om det behövs...

    Jag hörde av Glawe att ni kanske skulle ut till Eslövsfältet till helgen, det är mycket möjligt att jag hakar på, så kan du kika på Typhoonen då.
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag skulle nog snarare rekommendera "storebror" - The Wing. Jag har båda och dom skiljer sig rätt mycket åt. Storebror är större, har lägre toppfart och man kan flyga den betydligt långsammare med "rätt" setup. Kör du den med 2S LiPo - kanske 800--1000 mAh - så får du lång flygtid men även lång livslängd på den enkla borstmotor som medföljer. Även om den är långsammare än Typhoonen så tror jag att du som nybörjare med Moth-erfarenhet kommer att tycka att den är rätt snabb ändå.
    Jag är m a o lite tveksam till ditt hopp från GWS Moth till Typhoonen - främst för att den - i vart fall med 3S LiPo - är avsevärt rappare vilket kan vara lite oroande för en nybörjare.
    Du kan läsa lite om mina erfarenheter om bl a dessa maskiner på min hemsida - http://www.mcregor.se/Parkflyers.htm
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Jag tycker nog ändå att Typhoon 430 kommer att funka fint som andraplan. Med små utslag är den snäll, rent av tråkig !! och full gas behöver man ju inte ha bara för att det går.

    Jag kan bara tala för mig själv men den där vingen har gett mig otroligt mycket i mitt flygande.

    Jag flyger med 3s 1250 E-tech. Mycket bra ack för denna maskin.

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Jag skulle nog snarare rekommendera "storebror" - The Wing.
    För en gångs skull håller jag inte riktigt med dig :-)

    Jag har också båda, och The wing ligger numera bara på hyllan och samlar damm...
    Nackdelen med The wing är att med 2 celler blir den så trött att den inte är rolig så värst länge, och kör man på 3 celler så får man vara beredd på att byta motor efter 5-6 timmar. Ser man sen lite framåt så är 3-cells batterier betydligt användbarare och passar fler plan än 2-cells. Sen tycker jag inte skillnaden är SÅ stor i lägsta landningsfart mellan dessa.
    Visst blir det en smärre chock i början om man är van vid slow flyers men bägge vingarna går faktiskt att flyga ganska sakta.
    Visst vore det bättre att börja med The Wing och fortsätta med Typhoon, men varje steg man tar kostar ju pengar.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mr J,
    Ur din och min synvinkel så håller jag med dig.
    Men som nybörjare - som endast flugit en synnerligen långsam slowflyer - så tror jag med all sannolikhet att The Wing räcker. Den är långsammare som sagt - men följdaktligen också hållbarare om man "råkar" träffa moder jord.. Vilket man som nybörjare garanterat kommer att göra !
    Den har större vingyta och är lättare så den går utan tvekan att flyga långsammare - vilket jag bedömer som en stor fördel om man skall ha en Vinge som andraplan efter en slowflyer.
    Men smaken är som baken - detta var mitt råd och vi tycker alla olika !
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Tack för svaren nu har jag fått lite att tänka på.

    Nackdelen med The wing är att med 2 celler blir den så trött att den inte är rolig så värst länge, och kör man på 3 celler så får man vara beredd på att byta motor efter 5-6 timmar
    Gäller detta bara med original motorn eller även om skaffar sig en ny av annat märke/typ?

    Annars så är det tråkiga med börjar med en "The Wing" är att jag inte kan använda acken om jag sedan går över till en Typhoon och det är det som verkar vara dyrast =(

    Och har ni något förslag på en bra LiPo-laddare?

    /Marcus

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vad har du för ack som du vill använda i en Vinge ?
    Det är originalmotorn som du skall köra på 2S - annars har du inte mycket till livslängd...
    Givetvis kan du sätta in en borstlös senare om du vill öka hastigheten. Men trots att det är en synnerligen hållbar kärra så skulle jag ändå tro att den är lite "mosig" sen du har flugit ett tag - det är viss skillnad på en Moth och en "The Wing" trots allt.. Och då kan det ändå vara dags att bygga en ny till din vassa borstlösa..
    Lycka till med flygandet - båda dessa är i grunden förhållandevis lättflugna men en Typhoon i full fart blir snabbt ganska "liten" - och rollhastigheten är avsevärt högre än Wingens... Det är inga självstabila kärror och de kräver lite omtanke - liksom rätt tyngdpunkt - för att fungera bra i lågfartssvängar - men när man kommit underfund om detta är de mycket underhållande som buskärror !
    Hälsningar

    PS: Glömde detta med laddare. Det finns en mängd sådana som fungerar bra. Skulle jag köpa ny idag skulle jag nog allvarligt fundera på en som har inbyggd balanseringsladdning - det är inte minst en säkerhetsfråga.
    Tyvärr är de få som finns rätt dyra - t ex denna http://www.mft.nu/?pid=243619.
    Själv har jag ett par olika laddare varav en sådan här - http://www.hobbyverkstad.se/elektron...ak_3_plus.html - som har fungerat alldeles utmärkt de år jag haft den. Men ge oss gärna ett tips om rimlig prisklass för dig så är det lite lättare att ge bra alternativ.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Vad har du för ack som du vill använda i en Vinge ?
    Det jag menade är om jag tar och skaffar mig ett par st 2S till vingen så måste jag köpa nya 3S om jag går över till en Typhoon.
    /Marcus

  12. #12
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du kan givetvis använda 2 celler till Typhoon, men då utnyttjar du bara en bråkdel av modellens potential. Problemet med The wing och 3 celler är att man eldar upp motorerna efter en 5-6 timmar.
    Man kan så klart byta motor till en borstlös i The wing men den är större och tyngre och har en tjockare vingprofil så den lär ändå inte bli ett lika kul flygplan som Typhoon. Sen har vi det där med fartreglage (ESC), om du börjar köra en The wing med orginalmotorn så behöver du ESC för borstad motor, om du en byter till borstlös motor elleer byter modell till en Typhoon så behöver du ESC till en borstlös motor. Det blir också en slant (om du inte har nåt på hyllan).
    Så mitt resonemang är: köp grejor som man kan ha ett tag.

    Fast Roger har ju en poäng, om Typhonen är för vild och blir skrot på en gång så spricker ju mitt resonemang rätt rejält... :-)
    /\/\vh // /\/\r J.

  13. #13

    Standard

    Jag hade tänkte lägga någonstans mellan 3-4000 kr på planet med kring utrustning så som laddare och ack. (Svar på Rogers fråga angående prisklass)
    /M

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Fast Roger har ju en poäng, om Typhonen är för vild och blir skrot på en gång så spricker ju mitt resonemang rätt rejält... :-)
    ...jo, tanken var lite a'la "lära sig gå innan man kan springa"...typ..

    Sen - avseende hur mycket pengar du ville satsa så tänkte jag närmast på laddaren. Men en sån som jag har eller nån av "tvillingarna" (finns under många olika namn) kan definitivt rekommenderas om du inte vill lägga så mycket pengar som balanseringsladdaren kostar.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Standard

    Det blir nog en wing istället då det kan vara vettigt att börja med något man kan klara av =)
    Vad för ack rekommenderar ni till den?
    /M

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du kan köpa min gamla billigt...

    1000-1200 mAh är lagom.
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #17

    Standard

    1000-1200 mAh är lagom.
    Hur många C behöver de klara av?

  18. #18
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om jag inte minns fel så drar inte den borstade orginalmotorn mer än 8A. Jag körde med 10C utan problem.
    Dock rekommenderar MFT ett 12A fartreglage så 15-20 C kanske inte vore fel ändå...
    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #19

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen men nu har jag sett att det gäller vinge med skjutande propeller.
    Jag har en Zagi och den för ett himla oväsen.
    Finns det något sätt att få ner ljudet på en vinge med liten högvarvig propeller?
    Ska man karva ut så att det blir större avstånd mellan vinge och propeller?
    Ska man slipa ner vingen så att den blir vass i bakkanten mot propellern?

    Jag kör med en motor med 3600 KV 3 celler och 4*4 GWS propeller.
    Helt grymt drag - och grymt ljud vid fullgas...............
    /Patrik

  20. #20
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du är välkommen in i tråden :-)

    Jag tror att boven i dramat är små propellrar med löjligt högt varvtal.
    När jag byggde min Typhoon provade jag motorn (2500 KV 3 celler) i handen, den lät redan då som en vinkelslip på steroider
    Så jag tror inte att dina föreslagna ändringar skulle göra någon större skillnad...
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Hawker Typhoon BIY
    Av Graffen i forum Byggdagboken
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 22:19
  2. The Wing (Typhoon 430)
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 14:18
  3. Typhoon 430
    Av xoqrps i forum Byggdagboken
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 16:10
  4. Mitt andra skala plan en De Havilland Beaver.
    Av tore i forum Skalamodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 12:02
  5. Typhoon 430!
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 09:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •