Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Jamara YAK 54

  1. #1

    Standard Jamara YAK 54

    1800mm Jamara YAK 54?

    ...Tycker mig ha läst om den här på forumet, vem har en? (Och vad tycker du om den? )


  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag såg en senast idag..Hankes f.d.. I renoverat skick med en ST 2300 i..
    ser trevlig ut ,flög bra med Hankes motorval,om du har liite tålamod så tror jag att han fixar en filmsnutt på det mest övermotoriserade jag har sett hittills!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    ja hua bokis... man kan ju ta min film i skolexemplet hur man inte skall göra...

    Med en max 180 motor funkar det säkert jättebra, man skall veta att den blir väldigt tung utan att man egentligen har hunnit montera någon utr i den och därmed orimmligt hög vinbelastning som man som byggare inte kan påverka alls.... Jag skulle köpa mig en Hyperion Yak, ÖMH Yak eller en QQ Yak i samma storlek istället som är så mkt lättare byggda och blir så mkt roligare flyga, klart gillar man brandbombs landnigar så... Vad jag menar är denna med en 150 4-t måste flygas in på landningarna inga 3-punktare här inte!

    Ej bra kombo! (22mb)
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4

    Standard

    Kanske därför den är så billig? Alla andra Yakar kostar ju en hel del mer...

    Min Graupner 300L Landar också i full rulle, har faktiskt svårt att sakta ned den och vågar heller inte glida in på tomgång för den väger ~6kg och lär klippa om den får chansen.
    Måste lära mig att trottla ned tidigare på landningsvarvet med ett så tungt plan, mina 40-60 sportkärror stannade ju på en gång när man drog av gasen, men Extran bara ökar i farten i glidbanan för att efter landningen göra en 100 meters roll out

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Har väl ungefär samma vingbelastning på min Sukhoi som på din Extra T5 (min kärra är 1,78 i spännvidd och väger 5½ kg)

    Har du prövat flaperons? Blåser det rejält landar jag utan men vid vindstilla använder jag alltid flaperons. Man kan göra brantare inflygningar utan att planet ökar farten. Samtidigt kan man ha mera motorpådrag vilket gör att man har bättre grepp med roderytorna.

    Men blir det dead stick landning ska man inte slå på flaperons, det har jag en bitter erfarenhet av :-)

  6. #6

    Standard

    Nix, har inte flaperons, men tror jag ska testa det.
    Är av naturen en ganska lat radioprogrammerare... endast lite expo.

    Det här är min första aerobatickärra och den är riktig halkig i luften, vill inte alls sakta ned för landning. Tar nog ett tag att vänja sig

  7. #7

    Standard

    Farsans jamarayak väger 7Kg med en Roto 35:a, och flyger som en övermotoriserad warbird.
    Nu är ju denna motor lite väl tung för kärran, men med en lättare spis måste man ändå in med bly i nosen för att få rätt balans, och slutar ändå på ungefär samma vikt.
    Summerat så är kärran åt helsike för tung i förhållande till vingarean, för seriös akrobatik eller 3D. Den blir också lite lömsk med klippbenägenhet vid låg fart.
    Finns betydligt bättre alternativ mao.

  8. #8

Liknande ämnen

  1. Jamara wft09
    Av SCkrille i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 16:56
  2. Habicht Arf från Jamara
    Av klampe i forum Segel och Hang
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 22:42
  3. Jamara/CMPro Katana 2m
    Av QatHome i forum Byggdagboken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 16:39
  4. Varning!! Jamara Katana 2m
    Av Krille i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 23:01
  5. Jamara PT-17
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •