Vissa använder after run och andra inte, jag tillhör dem som gärna använder olja, både som after-run och självklart för längre tids förvaring.
Många Amerikaner använder konserveringsolja för utombordsmotorer, på engelska kallade "Fogging oil" för sina RC motorer och jag tog efter.

Den här oljan liksom 'dammar' när man sprayar den och kryper in överallt i motorn. Den skyddar lagren mot rost och tillåter inte ricinoljerester att stelna i metanolmotorer.
Glödstiftet påverkas ej av oljan och funkar bra efter konserveringen.
Även bensinmotorer för RC kan konserveras med oljan om de ska stå oanvända en längre tid.

Om nån tycker det verkar intressant finns den hos närmaste Yamaha återförsäljare (Liknande produkter finns hos alla utombordsmärken, men jag kör förstås Yamaha!)
Kostar en hundring för en stor sprayburk som räcker länge. Sprayburken har ett rör som man enkelt kan trä in i förgasaren på tvåtaktare eller vevhusventilationen på fyrtaktare.

Jag kör med den och tycker det funkar jättebra, ville bara dela med mig.

"Designed to protect internal engine parts from rust and corrosion due to salt water, moisture and acidic combustions during periods of storage.
Excellent for lubricating bearings, cylinder walls. etc.. During engine assembly."