Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ucando 60

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    10
    Klubb
    MFK silvervingen

    Standard Ucando 60

    Hej!Har nyligen köpt en ucando 60.Fuderar vilka servon man ska sätta in i planet.Vill att planet ska gå stabilt och tåla 3d flygning.Har pratat med en hobby handlare idag,där man rekomenderade digitala servon.Det är väl ok förutom priset ca 3500kr för 5servon.Någom som har erfarenhet av detta ok kan ge lite tips.

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag beställde litet starkare standardservon (digitalservon drar mera ström) till min Seagull Yak 54 90-size.

    Futaba S3010 kostar 34€ här i Finland, fick dem för 22,99 USD från Towerhobbies vilket betyder 17,10€ - ganska stor skillnad.
    Tullen här i Finland ville inte ha importtull utan endast momsen på 22%. (Vet inte om det blir importtull i Sverige).

    Från Towerhobbies skulle alltså 5 Futabaservon S3010 bli 789 SEK med momsen påslagen 962,60 SEK + frakt. Firman levererar snabbt. Du får dom betydligt billigare än digitala servon från någon hobbybutik i Sverige också, ca 1400 SEK skulle jag gissa.

    Tror att sådana räcker alldeles bra till en U-Can-Do 60 (men jag har inte provflugit min Yak ännu, så någon garanti kan jag inte ge :-)

  3. #3
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Ja har oxå en ucd 60 som inte är färdig byggd än men de ska på:
    Sida: Hitec HS-6975HB
    Skev och höjd: Hitec HS-635HB
    Trottel: Hitec HS-475HB
    De tror ja är lagoma servon för den kärran
    Men om ja skulle köpa servon i dag till den så skulle ja köpa:
    DYMOND D 9500 BB MG digital som kostar 29.90 EUR
    http://www.modellhobby-shop.de/e-ven...5c0d60cb4fbf0f
    Dom ska tydligen hålla hög klass för dom pengarna de va en i klubben som rekomendera dom för mig han har sånna i sin 2 meters bensin 3d kärra

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    kanske futaba FPS3050 kostar ca507kr det är digitalt och drar 6.5kg/cm dubbla kullager, metall drev, jag vet inte men 6.5 kg borde väll duga.

  5. #5

    Standard

    Jag flyger min med Hitecs 5625rs runt om. Digitalt, hyggligt snabbt, metalldrev, programerbart och endast 45$/st från Troy Built Models i USA. Fungerar utmärkt. Med 1100 mah ack så vågar jag flyga den 5 ggr innan det är dax att ladda. Den drar ca 175 mah per tio minuter i luften.

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    En fråga: vad ska ni med 500 spänns servon/digital till för i den kärran?
    Att man ska ha lite pulver till sida,det är en sak men men resten?
    O skev räcker det lysande med standard servon på 3 kg på skeven..
    Det är ingen jättekärra direkt o precsions flygning är inte Uggluns starka sida så spara lite på krutet är mitt råd.
    Futaba 3010 är ett servo som går strålande till höjd/sida o kostar inte skjortan+tål 6V..
    Så Johans tips är helt i min smak!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    10
    Klubb
    MFK silvervingen

    Standard

    Hej!Tack för all råd och tips.Jag funderar att gjöra så här.Motor saito 125
    Sen när det gäller servon,så blir det efter dom råd jag fått av er.
    En fråga till.Motorvalet:Har funderat på saito 125 eller ys 110.Men av den hobby handlare jag pratade med rekomenderade han saito 125 före ys 110.
    Han menar att ys110 är mer krånglig att hålla igåg och serva.Tex att den står över vintern,så kan tex bli problem i bränslepump mm.Vad har ni andra för erfarenhet av det.Mig kvittar det saito eller ys.Skiljer ju bara 500kr på dom.Jag vet att ys 110 är en kraftigare motor.Men man vill ju köra inte skruva så mycket i motorn.En stabil och bra motor.
    Mvh//stefan

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Litet dumt kanske att svara helt utan erfarenhet av Saito 125 eller YS 110, men jag hade också tänkt på Saito 125 till min Yak.

    Läste på ett finskt forum http://lennokit.net/showthread.php?t...ghlight=roplem att folk haft problem med smörjningen av Saito 150 och 125 (speciellt när motorn är monterad åt sidan) så har det börjat "yla" i lagren som inte fått tillräcklig smörjning. En har botat det med att sätta aerosave i vevhuset (genom slangen där oljan kommer ut) efter varje flygning. 125:an lär tydligen vibrera en hel del.

    Jag fastnade själv för en OS FS 120 med pump, nackdel: betydligt tyngre än Saiton.

    Angående YS 110 har jag ingen aning, men varför skulle man pausa på vintern :-) På med skidor bara och låt motorn gå året runt.
    Tobbe kan säkert berätta om YS 110:an

  9. #9
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Köp en YS 110 de ska inte va just nå svårare å hålla på med än en Saito
    Säljer hobby handlaren både YS å Saito eller ?
    Säljer han bara saito så har du nog svaret där för han vill ju sälja en motor och inte att du ska köpa en nånannanstans
    Visst både Saito och YS är fina motorer men YS går bättre sen har ju Saito problem som tidigare nämdes i sina 125 och 150

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    10
    Klubb
    MFK silvervingen

    Standard

    Hej!Handlaren är Hab.Säljer både Saito och ys med flera.
    //stefan

Liknande ämnen

  1. Ucando 3d 60
    Av blades i forum Metanolmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •