Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Aspen miljöbensin vs. 'vanlig' 98oktan

  1. #1

    Standard Aspen miljöbensin vs. 'vanlig' 98oktan

    Har Aspen några fördelar, respektive nackldelar mot vanlig 98oktan + iblandad tvåtaktsolja? Förutom att det är miljövänligare?

    -Jag har läst att en del har problem med lagren i ROTO motorerna på Aspen?

    -Luktar Aspen bättre då man förvarar planen inne i huset?

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har kört med Aspen i 2 säsonger och det går alldeles utmärkt, med rotomotor är jag inne på andra säsongen och upplever inget lagerproblem ännu.
    Tror inte att lagerproblemen beror på om det är Aspen eller vanlig bensin utan det är nog beroende på vilken olja man använder.

    Jag köper alltid Aspen för fyrtakt och blandar i olja själv.

    Jag har också provat OKQ8, miljöbensin men där blir det problem.

    Efter ett par tankar så börjar motorn gå dåligt och till slut går den inte ens att starta. Så fort jag tankar 98 då så startar motorn direkt. Den erfarenheten har jag också fått när jag tankat snöslungan med OkQ8 miljöbensin.
    Jag har också ställt frågan till OKQ8 varför det är så, svaret jag fick var, "vi vet att det är så men inte varför". Så intresserad var dom.

    Vad jag förstått så finns Aspen bara att köpa hos två återförsäljare och det är Husqvarna och Jonsered.

    Mvh

    Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3

    Standard

    Hej!
    Aspen finns hos dom flesta Statoil mackar!
    /Magnus

  4. #4
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (Döv)
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    ja men det undrar jag att det finns motor avsedd för diesel då ???

    MVH steve


  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Glömde nämna att när man kör på Aspen så törs man ta in modellen i hobbyrummet, bensin luktar fö.dj.

    Här kan du läsa om Aspen och hur den tillverkas.
    http://www.aspen.se/

    Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Hej!
    Aspen finns hos dom flesta Statoil mackar!
    /Magnus
    Är du säker? På Aspens hemsida finns inte Statoil upptagen.
    Att dom har någon form av miljöbensin, det tror jag men kolla så att det är ren Aspen.
    OKQ8 miljöbränsle innehåller bara till en del Aspen sen tror jag det var uppblandat med etanol bl.a.

    Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7

    Standard

    Så Aspen för 4-takt med egen blandning av olja rekommenderas?
    -Akrylat vilket luktar mindre än vanlig bensin.
    -Man blandar olja av hög kvalitet i den mängd man själv vill ha.

  8. #8
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Aspen är ett varumärke,gör flera sorters bensin men miljöbränsle kallas väl all akrylatbensin..
    Jag har liite svårt o förstå varför man ska blanda själv,i 99% av fallen så är det inte direkt några högeffektsmotorer vi har o detta bränsle funkar skitbra i värre miljöer än våra flygplan,tex röjsågar,motorsågar o ryggblåsar..
    Jag köper det på 25L dunkar på Lantmännen o kör samma soppa i alla ovan nämnda motorer problemfritt..
    Mina två spänn i debatten.. ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Standard

    Ja dom Statoil macker som jag har varit på har haft Aspens för både 2 och 4-taktare.
    /Magnus

  10. #10

    Standard

    Bokis: Anledningen att jag funderade på Aspen 4-takt + blanda olja (högkvalite helsyntet) är att jag läst på ett par ställen om lagerproblem med tvåtaktsaspen i ROTO, dvs Aspen 2takt som innehåller 2% miljöolja

  11. #11
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Bokis: Anledningen att jag funderade på Aspen 4-takt + blanda olja (högkvalite helsyntet) är att jag läst på ett par ställen om lagerproblem med tvåtaktsaspen i ROTO, dvs Aspen 2takt som innehåller 2% miljöolja
    Den erfarenheten har jag också.

    Jag vill inte vara någon bessevisser(eller vad det nu heter), men det heter "alkylat". Inte akrylat. Akrylat är en plast, t.ex. plexiglas.

    Om ni går in på Aspens hemsida så kan ni läsa hur den tillverkas.
    http://www.aspen.se
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #12

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    När jag köpte en "gräsfräs" som mitt barn kallade den.
    Så här sa handlaREN.
    Använd ren bensin helst 98 oktan, jag har fått hur nmycket jobb som helst, när förgasaren satt igen med aspen.

    Bemöt det gärna, för jag skulle gärna köra på aspen.´

  13. #13
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleP
    När jag köpte en "gräsfräs" som mitt barn kallade den.
    Så här sa handlaREN.
    Använd ren bensin helst 98 oktan, jag har fått hur nmycket jobb som helst, när förgasaren satt igen med aspen.

    Bemöt det gärna, för jag skulle gärna köra på aspen.´
    Ja, och det är precis det som har hänt mig när jag har kört på miljöolja i bränslet, oavsett om det har varit vanlig 98 eller aspen. Just därför blandar jag mitt bränsle själv med en hög kvalitè syntetisk racingolja för luftkylda motorer.
    Miljöoljan blir som ett klister i motorn och lägger sig bl.a. på tändstiftet med förmodligen dålig gnista. I förgasaren så klistrar gummimembranet fast.
    Och vad jag förstått så är det miljöolja både i OKQ8 miljöbensin och Aspen 2 takt.
    Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #14

    Standard

    Här i Finland har jag inte hittat Aspen, men Neste har en bensin som heter "Futura Green".
    Den finns liksom Aspen både i 2-taktsversion (med miljöolja) och 4-taktsversionen som är utan olja.
    Jag ska köra 4-taktssoppan och blanda i 3% Mobil1 2T Racing olja.

  15. #15

    Standard

    Ett tips för de som vill testa alternativ till Aspen är att köpa racingsoppa från Sunoco, VP eller ELF.
    Jag har tävlat med 250cc tvåtakts-hojar i roadracing och märkte en klar skillnad mellan Aspen och Sunoco samt VP vad gäller spikning. När vi bestyckede så att det spikade för mycket med Aspen, så spikade det knappt alls med de andra märkena.
    Aspen är billigare än de andra (MYCKET billigare än ELF), men med förbrukningen på ett modellflyg så kanske det inte spelar så stor roll?!
    Ang olja så körde vi alltid på Motul 800 och har aldrig haft några problem. En annan populär olja inom racingen är Castrol 747. Det end ajag kan tänka mig kan påverka dess funktion i detta fall är att det nu gäller luftkylda rovor.

    /oscar

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Ja, och det är precis det som har hänt mig när jag har kört på miljöolja i bränslet, oavsett om det har varit vanlig 98 eller aspen. Just därför blandar jag mitt bränsle själv med en hög kvalitè syntetisk racingolja för luftkylda motorer.
    Miljöoljan blir som ett klister i motorn och lägger sig bl.a. på tändstiftet med förmodligen dålig gnista. I förgasaren så klistrar gummimembranet fast.
    Och vad jag förstått så är det miljöolja både i OKQ8 miljöbensin och Aspen 2 takt.
    Lasse
    Tar upp den här gamla tråden igen för jag vill gärna köra på Aspen trots att flera av mina klubbkompisar avråder efter problem med trädgårdredskap m.m.
    Var hittar jag "högkvalitets syntetisk olja för luftkylda racingmotorer"? Varumärke och typ?
    Efterlyser era erfarenheter efter de år som gått sedan tråden startades!
    /Leif

  17. #17

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Du kan köra med Aspen 4T bränsle och blanda med Castrol TTS olja så funkar allt bra. Har själv kört både Aspen4T samt även Aspen 102oktan i mina bensin motorer blandat med Castrols TTS olja och allt har funkat klanderfritt precis som sig bör.

  18. #18
    Dicks avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    Jag kör på vanlig Aspen o har gjort det länge utan några problem.
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  19. #19

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Om jag fattat rätt så är det övergången mellan vanlig bensin & aspen som kan bli problematisk som det blev för mig. Gräsklipparn gick riktigt dåligt när jag bytte, men det visade sig att membranet i förgasaren hade tagit skada av bytet. Nu med ett nytt membran så kör jag bara Aspen & gräsklipparn går bra & luktar trevligare!

    Har dock ingen bensinmotor till modellflyget än...

  20. #20

    Standard

    Håller med föregående talare,

    Alkylatbensin av GOD kvalitet (läs Aspen) torde ge få avlagringar över vintersäsongen rent kemiskt. Därför borde motorn vara lättstartad när saven rinner till framåt vårkanten. Blandar man alkylat med vanliga dinosaurierester (98) vete tusan vad som händer med membranet...Men ett nytt membran kostar ju inte skjortan. BYT membran vid bränslebyte!

    /Hans, fysikalkemist

    He he, älskar Master Yodas (Bokis) tryckfelsnisse om akrylat. Speciellt eftersom karln bevisligen kan allt om flygbränsle.

Liknande ämnen

  1. Aspen bensin
    Av MattiasPap i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 12:26
  2. Arvika en helt vanlig dag.
    Av Johnny i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 12:30
  3. En helt vanlig flygkväll
    Av Mr X i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 20:24
  4. En helt vanlig dag.
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 23:54
  5. En vanlig söndag till
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •