Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Total rookiefråga

  1. #1

    Standard Total rookiefråga

    Tjenare!

    Har just köpt en Arttech P51 mustang och funderar på hur man ska klara av första flighten Är det en bra idé att starta från en en cykelbana på ett stort gränsfält, för att sen landa på gäset?

    Eller tippar planet framåt och sabbar propellern om man landar på gräs?

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Hallå,

    Jag hade rekomenderat dig att ta dig ut till närmaste klubb. Där finns helt säkert folk som kan hjälpa dig och undvika att din första flight blir det sista med det planet

    Tror även att en mustang är en ganska svår inlärningsmodell så jag tror absolut att du skall ta hjälp av en klubb innan du ger dig på det. En klubb ger dig även ett säkert fält att flyga på. Cyckelbanor är nog inte det mest optimala stället att flyga på då det rör sig en heldel folk där med!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Re: Total rookiefråga

    Citat Ursprungligen postat av Macce
    Tjenare!

    Har just köpt en Arttech P51 mustang och funderar på hur man ska klara av första flighten Är det en bra idé att starta från en en cykelbana på ett stort gränsfält, för att sen landa på gäset?

    Eller tippar planet framåt och sabbar propellern om man landar på gräs?
    Om det verkligen är första gången du ska flyga RC är det nog inte propellern som är det största bekymret. Precis som Glawe skriver, är det bäst att söka upp en klubb eller någon som kan hjälpa dig med de första flygningarna. Kanske det kom med en simulatorkabel för FMS i paketet? Öva flitigt i simulator så är chansen att lyckas större. När det är fråga om en så liten, lågvingad modell, bör du se till att det är absolut vindstilla när du flyger första gångerna.

  4. #4

    Standard

    Tack för svaren!

    Jag har flugit simulatorn rätt mycket nu, och det går fint. Det mesta löser sig där om man bara stänger av motorn och glidflyger ner och landar. Funkar det så i verkligheten? Är det en bra sista utväg om man börjar tappa kontrollen?

    Jag har flugit lite Silverlit Airlifter (350:- plan), men jag antar att det inte går att jämföra.

  5. #5

    Standard

    Just ja, hur funkar det med klubbar, måste man bli medlem innan man är välkommen dit?

  6. #6

    Standard

    Och just ja igen (när jag ändå har proffsen på tråden )

    Hur funkar det med frekvenser på Arttech mustangen? Det står nått värde (35.150) på en liten mojäng på kontrollen. Är det kristallen? Betyder det att det är en fast frekvens, och att det inte går att flyga två likadana plan samtidigt?

    Trodde man kunde ratta in det på något sätt..

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tror att det är läge för dig att ta kontakt med en klubb i närheten för att få lite kött på benen vad det gäller radio mm..
    Jag är övertygad om att det skulle hjälpa dig mycket!
    Så snoka rätt på en som ligger i närheten o ta kontakt med dem,
    det kommer att underlätta!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Macce
    Och just ja igen (när jag ändå har proffsen på tråden )

    Hur funkar det med frekvenser på Arttech mustangen? Det står nått värde (35.150) på en liten mojäng på kontrollen. Är det kristallen? Betyder det att det är en fast frekvens, och att det inte går att flyga två likadana plan samtidigt?

    Trodde man kunde ratta in det på något sätt..
    Hej Macce.
    Din frekvens 35.150 MHz bör vara det som vi kallar för Kanal 75.
    Se bara upp så att du inte flyger i närheten av ett modellflygfält för då kan du skjuta ner flygplan som kostar många tusenlappar.

    Gällande landning med motorn avslagen som på simulatorn så går det ofta bra men om du ger för mycket höjd så att modellen går för sakta så brakar den rätt ner i marken. Alltså se till att du har "lagom" fart när du ska landa.
    Och precis som alla andra säger - åk till en klubb och se hur andra gör och be om hjälp och tips så är sannolikheten för limning avsevärt mindre ;-)

    Och så förstås - välkommen i gänget.

    /Patrik

  9. #9

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Bara att instämma med alla andra, kontakta en klubb först! Där får du svar på ALLA dina frågor.

    Ser att du bor i Skarpnäck, tror att Haninge MFK är din närmaste klubb. Annars finns det många trevliga människor i Södertälje MFK men kanske lite långt att åka!!

Liknande ämnen

  1. Total KRASH av multikopter! F*N
    Av Defuncta i forum Elektronik
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 17:04
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 22:11
  3. Total novis på detta, ett par frågor.
    Av Nelzon i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-08, 09:03
  4. Total LyckoEufori
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 18:55
  5. Review av Sebart Shark 30e, Total Trainer
    Av affas i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •