Modell: Twist 3D 40 ARF

Fabrikat: Hangar 9

Pris: 150€

Motor: OSLA46 blue

Spännvidd: 1212.85mm

Längd: 1228.73mm

Vikt: ca 2,5 kg

Antal Servo: 5 (2 skev, höjd, sid och trottel)

Hur bra var manualen? tydlig monteringsanvisning med bra bilder

Svår / lättbyggd: hyfsat lätt att montera ihop. Min OSLA46 var för "smal" så jag fick flytta "blind nuts" i brandväggen för att få motorn att passa. Mylargångjärn till rodrena som CA-limmas. Färdiga skåror till gångjärnen.

Byggtid: Ett veckoslut, min första metanol ARF så jag monterade noggrant, långsamt och försiktigt.

Prisvärd: mycket prisvärd (god kvalitet på stomme och klädsel). Inga problem med klädseln efter drygt 150 flygningar.

Rekommenderad motor och propeller: .40-.48 2-takt; .50-.82 4-takt. En inkörd OSLA46 med APC 12.25x3.75 ger vertikalprestanda (och man kan dra sig upp ur hovringar) men det kunde vara kul med ännu mer kraft.

Fördelar: Lätt att flyga och landa med små roderutslag (går att köra mycket långsamt utan att den stallar). Modellen var mitt första metanolplan och jag tycker faktiskt att den är enklare att flyga än en trainer (inte självstabil förstås, men vilken trainer flyger av sig själv?)
Rolig 3D-modell med stora utslag, går bra att hovra, köra harrier men funkar också bra för sportflygmanövrar med mindre utslag.
Ingen motorkåpa - lätt att komma åt motorn när det behövs och enklare när man bygger ihop modellen.
Bra färgschema, gul ovansida och lila undersida på vingen. Syns hur modellen ligger i luften (bra när man är novis på 3D).

Nackdelar:
Ganska mycket "coupling" vid knife edge, men det går att mixa bort (sidroder master, höjdroder slave). Får inte till flat spin vare sig rätt väg eller inverterat, blir alltid med nosen pekande ganska mycket neråt. Kan vara att jag kunde ha större utslag på höjdrodret och tyngdpunkten längre bak.
Övrigt / Flygegenskaper: Flyger mycket bra, tål att köras på full gas i planflykt (åtminstone med min motor) men landningshastigheten kan bli nästan hur långsam som helst om man kommer in med hög nos. Dead stick är inga problem, modellen seglar fint och stallar inte i första taget.

Mer fakta om modellen: http://www.horizonhobby.com/Products...ProdID=HAN2650