Modell: Miss Hyperion (hydro-båt-flyg)

Fabrikat: Hyperion

Pris: 1495 SEK inklusive borstlös motor och 20A Hyperion reglage

Spännvidd: 415mm

Längd: 680mm

Vikt: drygt 300g

Antal Servo: 3 (2 elevon +1 sidroder)

Hur bra var manualen? Den saknades i lådan men fanns på nätet. Helt ok med bilder.

Svår / lättbyggd: Min första depronmodell, laserskurna delar bara att limma ihop.

Byggtid: 4–5 kvällar

Prisvärd: nej - jag har gjort 5 flygningar med modellen, landade litet hårt i minusgrader senast (depron är mycket skört då det är kallt). Enkelt att reparera - men jag har inte orkat göra mig det besväret då den inte är kul att flyga. Ca 300 Sek/flygning för min del alltså - inte prisvärt.

Rekommenderad motor och propeller: motor: Hyperion Z-2209-26 borstlös, reglage: Hyperion-Titan-20P

Fördelar: Motor och reglage anpassade till modellen medföljer (bra när man som jag inte vet så mycket om el och bortslöst)

Nackdelar: Modellen flyger dåligt. Man kan åka omkring i harriervinkel ganska stabilt. Så fort man ökar farten så att kroppen "bär" blir den mycket ostabil och "vinglig". Aerobatik (frivillig) har jag inte klarat med modellen, däremot ofrivillig aerobatik när man försöker hålla den i luften i snabbare hastighet. Pga instabiliteten skulle jag inte våga använda den på vatten (med risk för att reglage, motor eller ack ska bli blöta)

Övrigt / Flygegenskaper: Se ovan, en modell som man inte kan göra mycket annat med än att flyga omkring sakta i harriervinkel. Instabil i högre fart. Hade väntat mig en kul "fun flyer". Hade läst många inlägg över hur dåligt hydrobåtar flyger i allmänhet och Miss Hyperion i synnerhet, men "ha begäret" var starkare än förnuftet. Det var en grej jag bara måste ha - men någon fortsättning i genren blir det inte