Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Färg

  1. #1
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard Färg

    Har en liten fråga om färg.

    Jag hade tänkt jag skulle måla mina damasker till extran och är lite osäker på färgval. Har hört att Humbrols fäger (typ sånna i leksaksbutiken) skall vara bränslefasta. Vad målar ni med, grundar ni först och eller lackar ni sen ..osv ? (Vill själv ha matt färg)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    På den tiden jag körde med glödstiftsmotorer var inte Humbrolfärgerna bränslesäkra, om man använde dessa så fick man klarlacka med en bränslesäker klarlack. Nackdelen var att klarlacken ofta gulnade med åren...

    Fast det finns kanske bättre grejor nu.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Damasker? Menar du hjulkåpor?

    Humbrolfärg är inte bränsletåligt. Dock ska man skilja på färg som tål metanol och färg som tål nitro. Metanolen är inte speciellt aggresiv, det är däremot nitron.

    Jag sprutar det mesta av mina motorkåpor & hjulkåpor med en vattenbaserad akrylfärg t.ex Createx eller Faskolor. Den sistnämnda säljs bla här: http://www.rc-webshop.com/ Akrylfärgen torkar till en matt och känslig yta som kräver en klarlack. Oftast väljer jag då Topflites Lustrekote som tål 15% nitrering.

    Faskolor+Lustrekote..


    Till partier som jag vet inte kommer i kontakt med bränsle sprutar jag oftast vanligt matt Humbrol och lägger en Humbrol klarlack på det som skydd.

    Fördelar med akrylfärgen: Förtunnas med vatten, alla penslar och sprutar är lätta att rengöra. Den är luktfri.
    Nackdelar: Den måste enligt mig klarlackas, den fäster dåligt på vissa plaster.

    Fördelar med Humbrol: Den finns i många färdigblandade kulörer, man behöver inte nödvändigtvis klarlacka, Den är ganska hållbar.
    Nackdelar: Den är svindyr, Den luktar illa, alla verktyg måste tvättas med lacknafta, Ytan kan bli lite "ruggig" när man sprutar den.

    Att tänka på ang klarlacker..

    Om du t.ex målar med en matt Humbrolfärg och sen sprutar Lustrekote klarlack på det så blir det pannkaka. Klarlacken löser nämligen upp färgen. Däremot är akrylfärgen helt "död" när den torkat så det finns ingen lack i världen som kan lösa den. Det kan vara bra att veta. En annan grundregel är att aldrig blanda 1-komp & 2-komp färg. Har du tex målat en motorkåpa med Biltemas billack på sprayburk så kan du räkna med att den färgen rinner av om du lämnar in motorkåpan till en billackerare som klarlackar den med 2-komp.
    Prova alltid på en skrotbit först om du är osäker på vilka lacker/färger som går ihop!

    En klarlack på burk som jag kan rekomendera är Beckers Starka Golv. Den är en 1-komp poyuretanklarlack för s.k "flinggolv". Lacken blir efter ett dygn knallhård och bränsletålig. Den kan med fördel användas på t.ex en vattenbas akrylfärg om man inte vill klarlacka med spruta. Ytan blir verkligen kanonfin och funkar även på metall. Den säljs på bl.a BAUHAUS.
    / Christian Olsson

  4. #4
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Alright, tack

    Har målat en heldel med acrylfärg i mina dar så då blir det inga problem med färg (har ju målat tennfigurer i flera år)

    Skall bara fixa en lack till den då!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Tjena!
    Vad tror ni detta?

    Väggfärg + Vattenbaserad golvlack med polyuretan

  6. #6
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av H_enke
    Tjena!
    Vad tror ni detta?

    Väggfärg + Vattenbaserad golvlack med polyuretan
    Ska du måla om i huset?
    / Christian Olsson

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Ska du måla om i huset?
    Nej, men lite flygplan tänkte jag

    Biltema säljer väggfärg för 15:- burken... Fungerar det så är det ett bra sätt att få ett combatplan målat till lågt pris

  8. #8
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Jag känner inte till den väggfärgen men är den så billig så kan den ju vara värd att testa! Panduro Hobby har också billig akrylfärg.
    / Christian Olsson

Liknande ämnen

  1. Färg
    Av Uno i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 09:27
  2. Färg för EPO-modeller?
    Av Boopidoo i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 21:39
  3. Tamiya-färg
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 13:34
  4. Vad ska jag måla med för Färg?
    Av Anton i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 17:42
  5. färg till depron
    Av Husse i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •