Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Problem med sändare!

  1. #1

    Standard Problem med sändare!

    Hej!

    Jag har en E-fly fm digittal propotional radio control system sändare och en R-4P|| mottagare och lite borstlösmotor osv. Men nu e det såhär att min sändare har börjat sluta fungera! Jag kan endast koppla in min ESC på roder kanalen och då funkar det men inga andra kanaler funkar? Altså vanliga gasreglaget och höjd. Jag har safe startup på min ESC så att det funkar inte att starta om inte gasen är i 0 possition. Men min trottel är i 0 possition? Kan det vara någon liten finsjusterings knapp inne i sändaren? För jag har ingen trim knapp på utsidan.
    Kanske jag måste köpa ny sändare?

    //Bubbe

  2. #2

    Standard

    Ingen av 20 pers som vet?

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej på dig o välkommen hit!
    Ge det lite tid,det vill ju till att nån har samma pryttlar som dig för att kunna svara..
    Så ha lite tålamod...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

  5. #5

    Standard

    nu da? 70 pers men ingen som vet?

  6. #6
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Verkar inte så tyvärr
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tyvärr - aldrig hört talas om E-Fly-sändare.
    Men jag sökte på Google och fann att det var en Art-tech-sändare -gissningsvis någon som levererats med i ett komplett paket med flygplan...
    Dock tror jag knappast du har nåt som skall justeras inne i sändarlådan.
    Fungerar inte fartreglaget när det sitter i "rätt" kanal på mottagaren ?
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Tyvärr - aldrig hört talas om E-Fly-sändare.
    Men jag sökte på Google och fann att det var en Art-tech-sändare -gissningsvis någon som levererats med i ett komplett paket med flygplan...
    Dock tror jag knappast du har nåt som skall justeras inne i sändarlådan.
    Fungerar inte fartreglaget när det sitter i "rätt" kanal på mottagaren ?
    Hälsningar
    Roger
    Du har helt rätt råger den kom med en Dragonfly slowflyer. Och nej det fungerar inte när jag har fartreglaget och motorn på rätt kanal.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Vilken "mode" har du på sändaren - alltså vilken spak - vänster eller höger - har du trottelkanalen på ?
    Är det en normal 4/6-kanals sändare eller en 3-kanalare ?
    Har allt fungerat tidigare ?
    Du har inte av misstag lyckats byta "mode" på sändaren ? Låter i o f s inte logiskt när fartreglaget fungerar på roder-kanalen (menar du sidoroder) men ändå ?
    Vad avser du med roder-kanalen - den högra eller vänstra spaken ?
    Har du alla trimmers i mittläget ? Om inte - kolla med det.
    Vad menar du med 0-position - är det den vänstra spaken (normalt trotteln) i sin nedersta position ?
    Hur står roderspaken när du startar - håller du den i ett av ytterlägena eller står den centrerad i mitten ?
    Har du någon annan mottagare du kan testa med ?
    Ja, många frågor blir det men ändå är det svårt att ge bra tips på ett sådant här problem, tyvärr...
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej igen,
    Vilken "mode" har du på sändaren - alltså vilken spak - vänster eller höger - har du trottelkanalen på ?
    Är det en normal 4/6-kanals sändare eller en 3-kanalare ?
    Har allt fungerat tidigare ?
    Du har inte av misstag lyckats byta "mode" på sändaren ? Låter i o f s inte logiskt när fartreglaget fungerar på roder-kanalen (menar du sidoroder) men ändå ?
    Vad avser du med roder-kanalen - den högra eller vänstra spaken ?
    Har du alla trimmers i mittläget ? Om inte - kolla med det.
    Vad menar du med 0-position - är det den vänstra spaken (normalt trotteln) i sin nedersta position ?
    Hur står roderspaken när du startar - håller du den i ett av ytterlägena eller står den centrerad i mitten ?
    Har du någon annan mottagare du kan testa med ?
    Ja, många frågor blir det men ändå är det svårt att ge bra tips på ett sådant här problem, tyvärr...
    Hälsningar
    Roger
    Det är en 3kanals med trotteln på vänster sida. det är ingen spak utan mer en skjut knapp. allt har fungerat tidigare. Man kan inte byta mode på sändaren. Jag ska se om jag hittar någon annan mottagare. jag har roder spaken i mitten när jag startar och det finns ingen trim till gasen.

  11. #11

    Standard

    Ingen som vet? Eller har haft samma problem? Jag vill flyyyyyga

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Den bistra sanningen är nog att alla mera erfarna flygare inte använder den typen av sändare - och då har man inte heller några erfarenheter av den.
    Menar du att det fungerar med fartreglaget på sida-kanalen och att det går igång fast spaken står i mitten ? Märkligt i så fall..mina fartreglage startar inte upp om jag lämnar trottelspaken i mittläget när jag slår på radion. Ja, det startar men piper en massa och aktiverar inte heller motorn.
    Hälsningar
    Roger
    PS: Bästa rådet är nog att du försöker hitta en annan radio - en med minst 4 kanaler och två "normala" spakar. Den behöver du om du skall fortsätta inom denna hobby. Vill du köpa nytt och billigt så är det tydligen många som gillar Graupner MX-12. Alternativt någon bra begagnad.

  13. #13
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Mx12an är en bra sändare, men själv köpte jag en Futaba 6exa från ÖMH för 1500:-. Riktigt billigt för digital 6 kanalare och jag är skitnöjd med den
    Mvh / Fredrik Glawe.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Den bistra sanningen är nog att alla mera erfarna flygare inte använder den typen av sändare - och då har man inte heller några erfarenheter av den.
    Menar du att det fungerar med fartreglaget på sida-kanalen och att det går igång fast spaken står i mitten ? Märkligt i så fall..mina fartreglage startar inte upp om jag lämnar trottelspaken i mittläget när jag slår på radion. Ja, det startar men piper en massa och aktiverar inte heller motorn.
    Hälsningar
    Roger
    PS: Bästa rådet är nog att du försöker hitta en annan radio - en med minst 4 kanaler och två "normala" spakar. Den behöver du om du skall fortsätta inom denna hobby. Vill du köpa nytt och billigt så är det tydligen många som gillar Graupner MX-12. Alternativt någon bra begagnad.
    Jo den jag har nu e ju en jävla skit sändare så jag ska nog köpa någon ny. Kan man få en för under 1000kr

  15. #15
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    En fyrkanalare brukar man kunna hitta för en tusing. Men ett hett tips är att kankse förbereda dig för framtiden. Jag hade inte köpt mindre än sex kanaler då man ofta snabbt inser att man behöver mer än 4

    En sexkanalare ink mottagare och 4 servos brukar hitta för ca 1500-2000kr.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Tjena

    Kolla om den här finns kvar

    http://www.blocket.se/vi/11790111.htm?ca=11_s

    lycka till

  17. #17

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Bubbe,
    Om jag får ge ett råd så är det att du skall satsa på en s k Computer-sändare - där du bl a har modellminnen. Undvik de allra enklaste som t ex den Hitec Laser som finns i Blocket-annonsen.
    Troligen kan du via lite letande hitta en hyfsad, begagnad computer-sändare i ungefär samma prisnivå.
    När man väl börjat använda en sändare med bl a modellminnen så förstår man inte hur man klarat sig utan dessa funktioner tidigare....
    Hälsningar
    Roger

  19. #19
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Kanske bra val att vänta men .... Var det en liknande profil som köpte min SX..... Första riktiga sändaren sa han..... Klipp till om du hittar ngt vettigt.... 3 minuter för att sälja min SX ger tips om att man får inte sega...

    Nåväl....

    Nu ä dä 2.4 söm gäller! Har tre fullräckviddare å två till "plutteflyget"

    Sosen...(Kanske störd ibland men..)

Liknande ämnen

  1. Problem med min Turigy 9x(v2) sändare
    Av Johan075 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-04, 18:34
  2. Val av mw sändare..
    Av slaffe i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 11:46
  3. Problem Corona 2,4v2 vs 1,3ghz sändare
    Av Jocke71 i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 19:11
  4. Val av sändare?
    Av Frank i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 23:14
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •