Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: tp fråga

  1. #1

    Standard tp fråga

    hej har en tyngdpunkts fråga .
    när jag kör med batteri plan som typ vortex är den grymt känslig på tyngdpunkten räcker bara flytta batteriet typ 5mm och det blir ett helt annat plan.
    men mina 2 metanolplan så ligger bränsletanken framför tp .
    borde det inte ändra tp ganska mycket under körnig? nu funkar mina plan så jag har aldrig tänkt på det.
    varför jag funderar på det är att jag håller på elkonverterar kyosho super stearman, enligt ritingen så ligger tanken framför tp här också.

    mvh daniel

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Det är märkligt det där.. I min kärra ligger tanken precis bakom brandväggen och tanken rymmer 270cc.. c.a 270gram bör den ju då väga men flygegenskaperna förändras inte under flygningen.
    Den flyger lika bra med full som tom tank..
    / Christian Olsson

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Jag är övertygad om att flygegenskaperna förändras dock inte märkbart eftersom tp är avvägd med tom tank. Det innebär att planet är något nostungt och därmed något trögare att manövrera med full tank. Om man istället vägt av planet med full tank skulle det bli något baktungt när tanken börjar bli tom. Ett baktungt plan är istabilt och oerhört svårt att flyga vilket jag själv har erfarenhet ifrån - den Extran gick i backen
    /Christian

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Av just det sist nämnda skälet brukar man väga av planet med tom tank (om den är placerad framför t.p.)
    På ett "normalt flygplan" spelar variationen i bränslenivån ganska liten roll. Jag brukar få justera höjdtrimmen tre, fyra snäpp under en flygning för att kompensera förändringen i bränslenivån. Någon större inverkan än så har det knappast. På elitnivå i exv. F3A kan även en så liten förändring göra ett eller annat poäng varför man då oftast monterar tanken i tyngdpunkten.

    /Michael

  5. #5

    Standard

    okey tp med tom tank som gäller .vi fick planet lite framtung och filosofera om hur noga kan det vara ?
    då tp ändras mer om man skulle köra på bränsle.



    mvh daniel

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det beror på vad som menas med "lite framtung". För en modell i 40 storlek spelar 1-2 cm framtunghet normalt sett liten roll. Planet lär flyga i alla fall. Flygegenskaperna kan bli lite tråkiga eftersom framtunga plan kräver mycket höjdtrim. Detta kan i sin tur innebära mycket trimmande med höjdrodret för att uppnå planflykt i olika farter. Det du till varje pris vill undvika är att få planet för baktungt, då kan det bli oflygbart.

    Mitt råd är helt enkelt att väga av planet så att tyngdpunkten ligger enligt ritningarna. Enklast gör du det genom att köpa ett band självhäftande balanseringsvikter för bildäck som du kan klistra fast på bakkroppen under stabben eller framme vid motorn allt efter behov.

    Börja med att flyga planet med rekommenderad tyngdpunkt, därefter kan du själv experimentera med att flytta tyngdpunkten framåt eller bakåt. Det finns inget absolut "rätt läge". Det handlar i mångt och mycket om ens egen personliga flygstil och hur man vill att planet ska uppträda.

    Om du finlirar med tyngdpunkten kommer du att upptäcka att manövrar som rollar, kniveggsflygning med mm. kan påverkas en hel del av hur man lägger tp.

    Som ett trevligt exempel kan jag nämna en SIG 4-star som jag hade för en del år sedan. Efter en hel del finlir med tp lyckades jag få den att bli helt neutral i loopingplanet mellan 2/3 till 1/3 tank. Den flög rättvänt och inverterat i planflykt utan att några höjdkorrektioner behövdes. Detta trots att modellen hade en "semisymmetrisk" vingprofil.

    /Michael

Liknande ämnen

  1. fråga
    Av kmikael i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 11:27
  2. fråga om 2,4
    Av ingo i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 12:17
  3. En fråga .....
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 12:45
  4. Fråga om trä!
    Av tronic2000 i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •