Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skidor till större flygplan

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Skidor till större flygplan

    Börjar bli sugen på att ta upp min Sukhoi igen. 15 oktober var den senaste flygningen (nr 64) jag gjorde med den och sedan dess har den legat i "vinteride".
    Dubro har skidor upp till .60-size flygplan men större än så finns inte att köpa. Att tillverka skidor var till en början helt otänkbart för mig, opraktisk som jag är, men suget att få flyga Sukhoien igen gjorde att jag fick tänka om.

    Fick en liten idé om att man kunde tillverka skidor till planet av gamla breda skidor av trä. For till ett lopptorg för att försöka få tag på ett par urgamla längdskidor.


    Min tanke var att använda spetsarna på ett par gamla träskidor. De är ju tunnare än mitten.


    Min Twist väger väl ca 2½ kg, och Sukhoien väger drygt 5 kg. Ytan på skidorna borde väl då vara dubbelt större än de Dubro-skidor jag har på Twisten.
    Bara att såga till lämplig längd och ta bort en del av spetsen.


    Fästen för landningsstället limmade jag med epoxy och skruvade fast från undersidan. Borde sitta som berget.


    Hålet i fästet borrade jag så att hjulaxeln på landningsstället precis gick igenom.


    Så kom jag till problemet med att få rätt vinkel på skidorna. Använde mig av samma idé som Dubro-skidorna, dvs. en stoppskruv som gör att skidorna inte kan få för stor positiv anfallsvinkel. Fjädern som Dubroskidorna har för att göra så att inte skidspetsarna pekar neråt under flygning tänkte jag klara mig utan. Dubbla gummiband från landningsstället (resårgummiband och vanliga gummiband som säkerhet) ska göra så att skidornas anfallsvinkel hålls positiv under flygning.


    Äsch då! Det jag inte tänkte på var att mina gummiband gör att skidspetsarna dras inåt och skidorna "plogar". Vill ju inte att modellen ska stå på näsan vid landning, så jag måste väl skippa gummibanden och hitta på någon annan lösning med fjäder. Har någon tips? Vet inte var jag kan få tag på vajerlås som Hasse Högbäck har på sin ritning http://www.svensktmodellflyg.se/foru...ntMainTopic=11

    Så här illa plogar skidorna med min "gummibands-fjädring". Hur ska jag lösa problemet med fjädringen på mina skidor utan att de pekar inåt???

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Ett, eller kanske två parallellstag?
    Förslagsvis sittande i "öron" likt dom som är fästade vid stället så att stagen kommer upp en bit från snön.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det låter bra MrJ! Ett parallellstag längst bak på skidorna borde göra susen. Men liknande "öron" behöver staget inte vara lika styvt som om jag skulle sätta det framme, det räcker ju t.o.m. med ett snöre!
    Tack för tipset!
    Johan

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du kanske ska vänta med att tacka tills du har provflugit... PDT_Armataz_02_29

    Du får rapportera hur det går!
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    100
    Jobb
    Expert ,Trapper och fritidskonsult. Extraknäcker som lokförare åt SJ.....(Sist Jämnt)
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Förspänna skidorna så att du har "toe out" utan gummiband. Med gummiband så ska de då helst stå parallellt.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    25
    Jobb
    Seniormedborgare
    Klubb
    Marks mfk

  7. #7

    Standard

    Onä, du har ju tagit o slaktat Gustav Wasa´s gamla antika skidor som förmodligen är värda minst 20000kr ifall du släpar med dem till Antikrundan!!!

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Inte nu längre

    Å andra sidan kan han ju flyga fram i Wasaloppet
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ekis
    Onä, du har ju tagit o slaktat Gustav Wasa´s gamla antika skidor som förmodligen är värda minst 20000kr ifall du släpar med dem till Antikrundan!!!
    Ja det är en dyr hobby vi håller på med, men var inte orolig - jag stal skidorna från ett museum så de skulle ha varit svåra att sälja

  10. #10
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 9,3x62
    Förspänna skidorna så att du har "toe out" utan gummiband. Med gummiband så ska de då helst stå parallellt.
    Detta visade säg vara den enklaste lösningen. Böjde försiktigt hjulaxlarna litet bakåt och när gummibanden spänner in spetsarna står skidorna nu parallellt.

    Idag är det dimmigt här i Vasatrakten, Sukhoien kan vara svårstyrd om man inte ser den, men i morgon blir det skidpremiär med planet. Har inte startat Super Tigre G2300-motorn i vintertemperatur ännu så jag hoppas jag får igång den.

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det gick inte så bra med min gummibandskonstruktion, andra flygningen senaste lördag vred sig hjulaxlarna (vibrerade antagligen loss) så att skidorna kom att peka nästan rakt uppåt när gummibanden drog upp skidspetsarna. Dessutom åkte ena skidan ner i en grop i snön och skidfästet gick sönder.
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=yeAO444Zk7U"]YouTube - Sukhoi SU 31[/ame]

    Nu har jag plockat bort gummibanden och gjort fjädringen med pianotråd och ett vajerlås. Nytt försök i morgon, söndag, bara jag hittar en jämn stor snöyta någonstans.


Liknande ämnen

  1. Skidor till Discon
    Av Sickan i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-25, 08:55
  2. El-motor till större fartygsmodell
    Av Lancair i forum Båtar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 08:40
  3. fästa skidor till trainer
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 18:35
  4. El-modellerna blir bara större och större....
    Av Thomas i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 00:35
  5. Skidor till vintern
    Av taygher i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •