Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Balansering....

  1. #1
    hunkyduude
    Guest

    Standard Balansering....

    En liten nybörjar fråga.... Ska man även balansera planet i sidled?
    Dvs. vikta ena vingen. Hur viktigt är i så fall detta?

    Snickrar på min Ky. Super stearman och med min Saito 72:a monterad liggande så är den lite tung åt sidan.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    57
    Jobb
    industri reperatör
    Klubb
    RC CLIPPERN

    Standard

    En bra fråga, detta har jag också haft lite funderingar på!!Trevligt med ett seriöst svar här.Har själv provat att flytta mottagar acket från den ena sidan av planet till det andra men ej märkt någon skillnad.

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Kan snacka lite om mina personliga erfarenheter.

    Och det jag kan säga är att det beror mycket på vilket plan det är. Jag har haft en hel del plan genom mina år och aldrig viktat dem i vingen. De har flygit bra ändå.

    men en kärra. en sukhoi flög värkligen som skräp. När jag drog höjdroder tunnelrollade kärran. Försökte jag kvick rolla åt ena hållet åkte modellen rakt fram på ett mysko sätt.

    Allt detta försvann när jag viktade vingen så den vägde jämt där. Då flög modellen ruskigt bra igen.
    Bytte motor och fick nu en liten viktskilnad men trodde det var så lite så det va obetydligt. Men ikke nu flög den som skräp igen.

    men visst det är bättre ju mer exakt den är avvägt. Om ena sidan är tyngre så har den lättare att stalla/klippa åt det hållet vid låga farter. men som sagt så beror det mycket på kärran hur mycket det märks.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #4

    Standard

    Håller med Krille, ett välbalanserat plan flyger såklart bättre än ett i obalans, med det sagt så balanserar jag aldrig mina plan i sidled

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Ett plan i "perfekt" balans, som är "perfekt" byggd, kräver mindre trimning än ett som är krokigt och illa avvägd. Detta betyder bättre flygegenskaper och bättre fart. Jag brukar kolla sidobalansen i mina modeller, men gör sällan nånting åt det - om det då inte är verkligen på tok med viktfördelningen. Konkluderar du med att modellen behöver en vikt på några få gram vid ena vingspetsen för att balansera perfekt, gör det nog ingen stor skilnad om du balanserar eller inte.

    Faktiskt kan det vara skilnad på vingytan från sida till sida; ena vingen kan vara större än den andra - specielt om man bygger från ritning! Detta gör större skilnad än om planet har bra lateralbalans eller inte.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  6. #6
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej Hej !!

    Ja det ska vara lite nosen nere så det blir rätt för flygplan !

    MVH Steve


  7. #7

    Standard

    På de mindre modellerna vet jag inte om det har så himla stor betydelse men när dom börjar närma sig 1,5 - 2 meter så är det absolut vettigt att balansera även i sidled.

    //Larsa

  8. #8

    Standard

    @ hunkydude
    Intressant, håller själv på att färdigställa en Stearman med likadan motor. Den kommer att få pontoner för sjöflyg.
    Min tidigare Stearman hade en Saito 56'a och jag upplevde inte att den hade några problem med obalans i sidled.
    72'an väger ca 50-60 gram mer än 56'an så det borde vara försumbart.

    Det vore intressant att få veta vad du kommer fram till.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Klart man balanserar kärran i axialled
    Gör inte alla det!!???

  10. #10

    Standard

    inte att förglömma den latterala cg:n som jag vart rekomenderad att kolla på min Showtime 4D som med sina extra vingar på vingarna omöjligt kunnde spinna pga just den latterala cg:n... konstig gubbe säger ja...

    Står ju inget om det i manualerna så jag känner att det är mer en extrem tävling människa som letar 1/1000 som pillar med detta?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. Balansering!
    Av Thomas i forum Allmänt om flyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 21:55
  2. Balansering
    Av Trigger i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 16:43
  3. Balansering av flyg?
    Av Ålänning i forum Allmänt och Tips
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 18:22
  4. Balansering med pontoner?
    Av Ålänning i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 00:25
  5. Lipo utan balansering...
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •