Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: På jakt efter starkt

  1. #1

    Standard På jakt efter starkt

    kontrasterande ev. självlysande (orange?) matrerial som kan klistra på modellen. Vet inte om det börjar bli så att man ser sämre men tappade totalt bort läget på en kärra häromdagen. Just den är iofs lite svår att ha koll på då den är klädd i semi-transparant plast. Vore kul med lite tips om var jag placerar markeringarna också.
    Tack på förhand!
    /Håkan

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Jag hade en seglare med vit kropp och transparent blå vinge. Jag klistrade fluo-oranga fält på vingens under/ovansida för att se den bättre men det hjälpte inte ett dugg.
    / Christian Olsson

  3. #3

    Standard

    Var hittade du det materialet? Då jag jämför "tappaluftlägesfrekvensen" med denna kärra och andra i samma storlek i min hangar, så känns den faktiskt så omöjlig att jag inte flyger med den pga den anledningen. Tror, även om du inte hade större lycka med din, att det borde hjälpa en del. De kärror jag jämför med har glada färger och är inte genomskinliga.
    /Håkan

  4. #4
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ok, ja du kan ju testa. Jag köpte nog det på Biltema tror jag. Annars kan du gå till din lokala reklamare/tryckeri så ha de säkert.
    / Christian Olsson

  5. #5
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    På långt avstånd hjälper det inte med lite dekaler. Man måste nästan klä undersidan med en helt annan färg för att man skall se. (Iallafall jag och mina brillor)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  6. #6

    Standard

    Ok. Jag satsar på minsta en halv undersida av vingen som start. Gäller bara att hitta materialet..
    /Håkan

  7. #7

    Standard

    På Biltema finns fluorescerande dekalark med måtten 43x20cm.
    Har själv använt dem på min 4*60 och det funkar bra.

    )http://www.biltema.se/
    Artikelnummer: 33-520 (Orange) och 33-522 (Gul)



  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag använde precis Biltemas gula på en modell, den är ganska tjock och styv och inte värst lämplig på krökta ytor.

    Tidigare har jag använt Solartrim från tillverkaren av Solar film, den filmen är mycket tunnare och följsammare, klart lättare att använda.
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag hade nog personligen använt "vanlig klädsel" med. Väger mindre (kankse oväsentligt), lättare att forma själv + att det är lättare att laga om olyckan skulle vara framme.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Solartrim är ungefär som vanlig klädsel förutom att den är självhäftande utan värme.
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    - Kommer man för långt undan blir allt bara en prick i skyn, oavsett vad man gör... (fråga mig inte hur jag vet...)

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    25
    Klubb
    Söderhamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej.

    På den tiden när jag flög modellflygplan, gick över på helikopter för 20 år sedan, så insåg jag att det är översidan på flygplanet som skall ha olika färger. Undersidan av flygplanet hammnar hela tiden i motljus och då har du svårt i vilket falla som helst att se dessa färger. Men är översidan olikfärgad så ser man detta mycket tydligt när man ligger i sväng då har man oftast jluset på modellen. jag tycket att rött på undersidan och upp till vingbalk och halva kroppen. Resten vitt var en bra kombination.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  13. #13

    Standard

    Vi flyger inverterat ... jämt

  14. #14

    Standard

    :-)

    Jo. Håller nog med om att man skall satsa på ovansidan efter att ha provat lite saker.

    Ang material. Jag hittade klart orange i mina gömmor. Nån klädsel från 80talet i plast som skulle värmas på. Läste dock runt lite och testade att sätta på materialet utan att värma. Tror befintlig klädsel skulle bli förstörd om jag skulle värma på nytt material, kanske med annan värmefaktor dessutom.

    Hur gör man det då? Jo man tar helt enkelt att gör rent stället med glasputs, där man skall fästa, i detta fall klart orange plast. Sedan tar man en blandning av diskmedel och vatten på den ytan. Sätter dit plasten. Man kan nu finjustera så att man får det exakt där man vill ha. Sedan tar man lämpligtvis nått som liknar ett kreditkort och slätar till det hela och ser till att få ut alla bubblor. Vips så sitter det där. Har flygit ett antal gånger och det sitter fortfarande kvar. Har inga tendenser att släppa heller.

    /Håkan

Liknande ämnen

  1. Spitfire-jakt
    Av sundqvistjohan i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 09:10
  2. Hur starkt är ett 15g/cm servo?
    Av CAD:ar'n i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 10:44
  3. Hur starkt/snabbt bör trottelservot vara?
    Av Kenna i forum Bensinmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 14:49
  4. Skarvning, på ett starkt sätt...
    Av Dj runar i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 11:06
  5. Starkt beroendeframkallande..
    Av colsson i forum Bilar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 05:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •