Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Halledá 1cc

  1. #1

    Standard Halledá 1cc

    Köpte mig en 1cc glödstiftsmotor från Airmedia häromdan (var blev förresten min extra propeller av Ove..? kolla din mail)

    Skruvade ut bränslenålen ett halvt varv, anslöt glödströmmen och började slå runt proppen. Motorn tände lite men blev snabbt sur. Fick till slut igång den men den gick väldigt rikt, stiftet slocknade så fort jag tog bort strömmen. Började skruva in nålen och sakta började den gå renare och öka varvet. Något måste vara fel? Med nålen absolut helt inskruvad i botten går den riktigt bra. OK, någon vidare tomgång har den ju inte men lite går den att trottla... Den varvar stabilt på max trottel och verkar ge bra drag med en 6X4.

    Vid ett senare tillfälle upptäckte jag att den faktiskt startar mycket lättare om jag slår runt propellern baklänges, den startar då åt rätt håll ändå. Skumt?

    edit:
    ********************
    Kanske fel forum, borde nog varit "flygplan förbränningsmotor"...?

    Jag köpte även några 10 grams servon och tanken är att bygga en sådan här av20mm frigolit och lite glasfibertejp:

    http://www.flybyphotography.com/Craz...CheapDelta.htm

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    V-Bat,

    Vad har du för soppa till den? Har för mig att dom där getingarna ska ha ganska mycket nitro för att fungera bra, från 16% och upp till 25%? (Correct me if I'm wrong!)

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Taylorcraft
    V-Bat,

    Vad har du för soppa till den? Har för mig att dom där getingarna ska ha ganska mycket nitro för att fungera bra, från 16% och upp till 25%? (Correct me if I'm wrong!)

    Mvh
    Har för mig att det är 5% nitro och 15% olja, förmodligen för lite nitro då..? Det kunde förklara att den är svårstartad, men den varvar bra när den väl startat i alla fall. Geting är en bra bekrivning, den är pytteliten och ettrig som f-n!

  4. #4
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    När jag körde med mina cox motorer för 15 år sedan så matade jag dom med 10% nitro. Tror det bör funka att ge dom småttingarna 15% med för att snurra ut ett par extra varv ut dom.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #5

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    - Jag har inte kört precis den där motorn, men minns att Cox kör med 25% nitro i sitt originalbränsle... Och standard Cox-motorer är otroligt slöa på 5 eller 10% nitro, och svårstartade.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  6. #6

    Standard

    Var inte blyga med nitron grabbar! OS rekommenderar 30% tex. i våra 50 helimotorer. Att den startar då du slår den på fel håll beror förmodligen att den går över första kompressionen och får en "bak-kick" på andra kompressionen. Jag startar ofta mina motorer genom att snäppa glödisen baklänges på spinnern. Då "studsar" den på kompet och vänder sen på rätt håll.

  7. #7
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (Döv)
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    skoja ni ???
    Det fanns 1 cc för motor ???

    Jag kolla upp !!

    Jösses aha det fanns :
    Halledá 1 cc motor



    Jösses ok ok jag blev paff nu det fanns 1 cc jag skulle aldrig tror det fanns säljer en motor som är 1 CC ???

    MVH Steve

    :? :? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Nexus,

    Amerikanska COX har motorer som är mindre än det här; vad med 0.049 CID; det blir ungefär 0,8 kubikcentimeter. Den här motorn är en av dom mest kända motorerna i den sk. "1/2A"-klassen. Men det stannar inte där: COX har även en liten fis av en motor på hela 0.010 CID - det blir 0,16 kubikcentimeter!

    Kolla här, den heter COX TeeDee .010:



    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  9. #9
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Unhappy Halledá 1 cc motor

    Hej

    Jag har med köpt två sådana motorer från två olika företag. Har med haft samma problem med att få den att starta, ingen eller för liten komp så att fingerstarta har vart omöjligt. Att den haft liten komp kan man lätt räkna ut varför när man ser att det läcker bränsle vid glödstiftet när man slår runt den. Att få igång motorn har en startmotor vart den ända hjälpmedlet. Har med upplevt att det knappt gått att använda rc/trotteln för att man behöver köra med olika inställningar på nålen vid olika gaspådrag. Har försökt flyga med den här motorn idag på min lilla Cub men det gick inte alls för att motorn stannade vid olika gaspådrag så jag tordes aldrig lyfta. Sen under dagen efter massa micklande så stannade den och gick aldrig mer att få igång, känns som hela motorn är slut, den lilla stackarn, efter så få gång minuter. Eftersom jag köpt två så åkte jag hem och monterade en ny i planet. Startade upp den för att snart märka att den här motorn med led av samma problem som den första jag hade i planet. Eftersom dessa motorer lider av samma sjukdom så kan man konstatera att den första motorn inte var ett måndags exemplar utan de är det allihop tråkigt nog. Vet inte om man kan vända sig dessa företag för att reklamera dem eller om man bara skall slänga dem i soporna och glömma allt.
    Nu är Lajban Klar

  10. #10
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Lustigt nog säljs det en hel del Halledámotorer. Jag har hittills inte fått någon i retur - inte heller samtal med att det är problem att köra dem. Så - Longtimeprojekt - jag är förvånad över att du har problem. Har man inte kommit på knepen hur man ställer in en motor kan ju alla motorer framstå som odugliga, utslitna, kassa och skrot. Du kanske kan be någon att hjälpa dig att ställa in motorn? En liten motor som Halledámotorn kan vara lite känsligare att få till att gå bra, men det ska inte behöva skilja så mycket mot en större.

    Prova denna länk

    Lycka till!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  11. #11
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Standard

    Jo den skiljer sig enormt att ställa in mot en stor motor. Kanske skulle jag få sända tillbaks den till er så ni får provköra den så kanske ni förstår min frustration. En nybörjare på små motorer är jag ej och har aldrig var med om att det tex läcker vid glödstiftet mm. Att ställa in den är omöjligt för det är olika inställningar vid varje uppstart. Ledsen att jag måste gnälla lite för glädjen att det fortfarande finns någon som gör dessa småmotorer blev ju en besvikelse.
    Nu är Lajban Klar

  12. #12

    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    23
    Klubb
    Karlskoga modellflygklubb

    Standard

    Är det inte CS som egentligen tillverkar denna motor?
    Varför heter den då "Halleda"?
    Att den läcker vid glödstifttet påverkar mycket mer på en liten motor än en stor.
    Du har prövat en annan packning?
    Senast redigerat av LarsE den 2009-03-08 klockan 14:22.

  13. #13
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Hej hopp.

    Jag har köpt 2 st Halléda-motorer av AirMedia och dom går helt suveränt. MEN... dessa små kräver en helt annan soppa än vad de flesta idag är vana vid... och absolut INTE elstarter.. Det är förbjudet då det kan kröka både vevaxel, stake och annat om man råkar ut för "soppalås" kolven låser hydrauliskt när cylindern blir full av soppa...

    Här kommer ett par tips som hjälper er att få igång motorerna!

    Soppablandningen som fungerar bäst är 30% Nitro 20% Ricinolja och 50% Metanol...

    En sådan här liten motor är långt ifrån lika tät och fin som en större motor då den precisionen hade gett motorerna olösliga prislappar...

    Därför behövs mycket nitro för att få tillräcklig tjong i explosionerna...

    Ricinolja och också ett måste då denna tätar avsevärt bättre än syntetolja!

    Och ingen elstarter... en blyertspenna modell timmermanpenna med ett lager krymslang på är toppen...

    Varma stift som ENYA 3, OS 3 osv tål inte denna mängd nitro men varmheten skulle behövts likså förbannat... här får man köra en kompromiss..

    Ett rent bilstift funkar väldigt bra men man får acceptera en högre tomgång då stiftet annars vill slockna på lågvarv.

    Jag rekommenderar OS Nr.8 Det har funkat bäst på mina två getingar. OS A5 är också OK.

    Snapsa och Snärta propellern bestämt åt rätt håll med pennan ... så som den ska snurra.

    Lycka till

    Edit: Glömde ju lite om nålinställningen...

    Börja med att öppna nålen ett varv, starta och prova gasa på.. man ser på avgaserna om motorn går för fett eller magert om den inte går upp till toppvarv eller dör... glöm inkörning på dessa.. Dom här motorerna ska plågas fullt från början.

    Går motorn på fullvarv men sölar kraftigt i avgaserna och inte varvar så det skriker så går den för fett.. skruva då in nålen steg för steg tills den ylar utav bara helvete.. Stryper du nålen för mkt så dör den, ock skruva i så fall ut den ett par snäpp, snapsa och starta igen.

    En sak ni ska tänka på dock... det dröjer lite innan den reagerar på nålinställningen så "snäppa" inte på, utan ge den 4-5 sekunder vid varje snäpp..

    En annan sak som också är bra att ha i åtanke då dessa inte är tryckmatade är att dom är lite känsliga för tryckskillnader som uppstår i bränsletillförseln..

    Använd en liten tank och placera den så den blir bredare än den är hög..
    Senast redigerat av Palleman den 2009-03-08 klockan 16:19.
    Mvh Palleman

  14. #14
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Standard

    Tack palleman

    Skall testa dina erfarenheter så fort jag får chansen. Tänk om det hade följt med en manual till motorn som till andra motorer så hade man vetat detta från första start. 30% Nitro har kört med 15%, där ser man.
    Nu är Lajban Klar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •