Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

mne: Hur stlla in skevroder s det gr olika lngt upp och ner?

  1. #1

    Standard Hur stlla in skevroder s det gr olika lngt upp och ner?

    Frsta inlgget i detta forum... Vlkommen p mig! Tackar tackar!

    Problemet: Jag har nyss byggt klar en ThunderTiger Tiger Trainer 60
    och den har endast ett servo fr skevrodrena p stora vingen. Servot
    arbetar symmetriskt med ett stag per skevroder. Grejen r den att det
    i bygganvisningarna str att rodret skall g upp 12,5mm och ner 9,5mm.
    Hur r det mjligt att ngot sdant kan funka!? Symmetri -> det gr
    lika lngt upp som ner. ndrar jag ATV / EPA s funkar det ju bara p
    ena sidan. ndrar man center, s funkar det ocks bara p ena sidan.
    Det gr inte ens mekaniskt. Eller? Nu gr det 12,5 upp och 12,5
    ner.

    Byggtrden min: http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1798

    Mvh
    lnningen...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Vlkommen.. Har sett din R50 Titantrd och du verkar vara en noggran byggare.
    Ett lugnande besked: Det kommer bli bra det hr!
    Kr med symmetriska utslag och brja med sm utslag tills du lrt knna modellen... Stora utslag kan bli lite hispigt fr en nybrjare.
    Vill du mixa skeven med flaps eller kra skevarna olika fr du allt stta tv servon i vingen och det r inte ndvndigt fr din trainer.

    Fr en trainer med verliggande vinge spelar det ingen roll att inte skevarna r helt perfekta, det r en sak man vill ha p en aerobaticmodell som ska rolla spikrakt och det kommer inte din trainer gra n hur du trimmar rodren.

    1. Kr med sm utslag och expo s blir modellen lttflugen och "sl".
    2. Tanka inte frn slangen till ljuddparen som du skriver i din byggtrd. Dra ur slangen som gr till frgasaren och tryck i soppa dr tills det r fullt, d pyser det ut genom ljuddmparslangen.
    3.Strra hjul, bra ide'
    4. balansera ordentligt. Hellre lite framtungt n minsta lilla baktungt.
    5. Ta med nn som kan flyga, kr inte sjlv...bde fr din egen och fr din omgivnings skerhet.

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    lnning,

    Nr du nu blir varm i trjan med din TTT, kan du plocka fram en av godispsarna som fljde med servon, och leta rtt p det runda servooket. Sen gr du shr:



    Detta gr att du fr olika utslag upp/ner. Behver du mera differential, plockar du fram stjrn-oket och monterar det efter behov.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  4. #4

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

    Standard

    Fyller p med fler funderingar nr det nd gller skevroder.

    Av hur stor betydelse r det att skevroderna gr mer upp n ner?
    P vilka plan gller detta?

  5. #5

    Standard

    Fr en trainer hvdar jag att det kvittar och inte r ngot att dsla tid p.

    Min Sig Somethin' Extra rollade inte riktigt rakt, det ordnade sig till det bttre d jag mixade de bda skevservona att g mer upp n ned...
    Fr att f en trainer att rolla spikrakt krvs ett litet mirakel samt en pilot som vet hur man anvnder sidorodret

  6. #6

    Standard

    h, kvicka svar! =)

    Jo min R50 var ett vinterprojekt som blev klart fr en vecka sen.
    terstr att lra sig flyga nu... bara 8) Noggrann... knner att jag
    lr mig bttre d, nsta bygge gr snabbare och smidigare d =)
    http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1490
    http://www.rcheli.se/phpBB220/viewtopic.php?t=9484

    Okej... s skevrodrena r helt enkelt... BRA Kommer vl att irra
    runt som en skadskjuten fladdermus ver krarna nd s det lr
    vl inte mrkas om det r nn mm hit eller dit ... ops:

    EXP ska nog anvndas, det verkar vara lite vl kvickt i brjan runt
    center just nu... har ftt bort "fluttret" eller vad det nu heter.

    Tankning... jag kommer ju inte t frgasaren, den r under kpan.
    Men det stmmer det du sger... tankar jag in i tanken genom slangen
    som gr frn ljuddmparen s lr jag ju fylla frgasaren med brnsle.
    Mste kika ver det dr... Det borde ha vart en till nippel att tanka till.

    Vi r ett gng nybrjare med varierad framgng som har haft turen
    att ha en lite mer van flygare med oss... mnga goda tips samt ven
    mjlighet till trning med tv ihopkopplade sndare. Mnga timmar
    bakom simulator fr min del. Hller tummarna... =)

    Taylorcraft... dr sa du nt! Tnkte inte ens p det oket. Mste ju vara
    nn mening med att skevrodrena (som rr sig samtidigt) skall rra sig
    olika mycket ner som upp. Skall prova det dr...

    Teori: Ena vingen skall ju de facto lyfta lika mycket som den andra skall
    snka. Om den vingen som snker, gr det mer n den andra vingen
    lyfter, s kommer ju flyget att sjunka!!! Eller hur?! Mste ju vara bra att
    ha balans p det dr p en Trainer om man r nybrjare.

    Jag kommer inte att rolla med den, inte s ltt gra nt snyggt med
    platt undersida p vingen. Har jag frsttt
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik N.
    Hej!

    Hller p att kolla p din helitrd,mycket seris byggtrd med fina bilder,bsta som jag sett hittills.
    /Fredrik
    Tackar tackar Jag tycker det r kalaskul att bygga och gra
    byggtrdar. Det r med lite tur givande fr ngon annan ocks.
    Antingen att peppas eller ser hur det skall gras (som om jag
    skulle veta det ). Hr r byggtrden p nt helt annat, min FG:
    http://rsb.se/arena/showthread.php?t=736 Som jag borde slja
    s jag fr mer tid med flyg o heli... =(

    Frgan r vad som ska bli nsta projekt Iofs har jag ju en skala
    kropp till helin...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Tjena!
    En krra som har en vinge med plan undersida kan f fenomenet "skevroderbroms", dvs svnger man vnster s skevar vingen mycket riktigt till vnster, men bakdelen p kroppen "kanar int" i svngen, allts t fel hll. Den lyftande vinghalvan bromsar allts. Samma fenomen som p fullskalakrror...
    Detta kan avhjlpas p tv stt:
    Antingen stttar man (mixar i radion) med sidoroder t samma hll (som p fullskala), eller s bygger man in s att skevrodren rr sig mer upp n ner. D frsvinner huvuddelen av skevroderbroms-fenomenet, men det kanske blir lite konstigare rollar.

    Prova grna olika intllningar... till slut blir det bra, ska du se!
    Retroholic!

  9. #9

    Standard

    Aah, lter som ngot jag fr testa fram. Dvs jag stller nu frst in
    s nra som mjligt 12,5mm upp och 9,5mm ner, men anvnder
    EXP och kanske begrnsar det lite (symmetrisk) s jag fr det
    ngorlunda ltt, r ju nybrjare... fast det blir mer justering och
    pill n flyga Mste ndra p det...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande mnen

  1. Olika LiPo's laddas olika?
    Av lnning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2013-08-03, 22:59
  2. Flyga lngt och Lnge
    Av evilaid i forum Allmnt
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2013-01-02, 11:22
  3. Gasen tar lngt fram p min Futaba 6EX
    Av jesse78 i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2012-07-25, 11:56
  4. B-17 (nstan lookalike p lngt hll)
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 53
    Senaste inlgg: 2011-04-24, 21:36

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •