Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur bäst ta hand om en bly-acc?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    44
    Klubb
    Lunds modellflygklubb

    Standard Hur bäst ta hand om en bly-acc?

    Hej,

    I min fältlåda har jag en 7Ah blyacc (Ripmax) som jag inte behöver ladda särskilt ofta (typ 1-2 ggr per säsong max). Men när jag upplever att den börjar tröttna och jag laddar den kan jag max trycka i c:a 2Ah (Pb-läge i laddaren).

    Hur skall man bäst ta hand om den? Behöver den laddas ur ibland, eller är det OK att bara inkrementellt ladda den när det behövs?

    Ha det gott!
    /Petter

  2. #2

    Standard

    Jag har två Biltema gelbatterier som jag småladdar hela tiden, de är 3-4 år nu och still going strong...

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Yep...

    Blyceller mår bäst av att vara toppladdade hela tiden, håll dom på en laddspänning på över ca. 13,5V, så ska dom vara länge.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  4. #4
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    självklart att Bly batteri är mycket bra än vanlig batteri !!

    Biltema är billigare batteri där !!

    t.ex 12 volt med 18 Ah kostar bara 298 kr och 30 ah kostar 390 tror jag !!

    MVh steve

    :? :? :? :?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Taylorcraft har rätt i att blyackar mår bäst av att inte djupurladdas.
    Laddning av blyackar är ganska enkelt (och liknar i mångt och mycket laddningen av LiPo med skillnaden att feltoleransen är mycket högre):

    Blyackar ska laddas med en konstant spänning (ca. 2,3 V/cell är ett ganska vanligt värde). Lite beroende på batteriets kapacitet och konstruktion brukar tillverkaren även rekommendera att den initiala maxströmmen begränsas till ca. 10-30 % av batteriets kapacitet.

    Ett 12 V batteri med 7 Ah kapacitet skulle således bäst laddas med spänningen 13,8 V (6 celler) och en initial ström som ligger någonstans mellan 0,7 A och 2 A (det lägre värdet är bra för livslängden).

    Efterhand som batteriet laddas med konstant spänning kommer laddströmmen att sjunka och efter ca. 12 h brukar strömmen minska till något tiotal milliampere, varvid batteriet kan betraktas som färdigladdat.

    Ska man lämna batteriet anslutet till laddaren en längre tid (underhållsladdning) bör spänningen minskas till ca. 2,25 V/cell (13,5 V för ett 12 V batteri).

    Ett vanligt fel är att man laddar blyackar som NiCd- och NimH-batterier, dvs. med konstant ström. Det fungerar, men påfrestar batteriet hårt med stor risk för urgasning som förkortar batteriets livslängd avsevärt.

    Enklast är att ladda blyacken med en laddare som har ett blyprogram, eller att välja en laddare speciellt avsett för blyackar (bra men kanske lite dyrt om man inte kan använda den även för exv bilen: CETEK.

    Jag brukar ladda mina blyackar med ett vanligt spänningsaggregat som jag ställer in på 13,8V och därefter vrider ner strömbegränsningen till en lämplig nivå.

    /Michael

  6. #6

    Standard

    Jag har en sån där Cetek Zafir 90 och den funkar mycket bra. Biltema har också en billigare laddare som är jättefunkis till de små bly-gel batterierna.

Liknande ämnen

  1. Sändare för en hand.
    Av Niklas.R i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 23:03
  2. FPV när den är som bäst
    Av lassebetong i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 19:25
  3. Är vi bäst? ... egentligen
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 18:25
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 23:48
  5. flyg och fotboll hand i hand
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 18:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •