Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Litet powersupply hyfsat billigt på Jula...och lite ellära..

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard Litet powersupply hyfsat billigt på Jula...och lite ellära..

    Hej,
    När jag var förbi min lokala Jula-affär idag så upptäckte jag att dom sålde en enkel 12 V 5 A "power supply" för 129 kr - http://www.jula.se/Butik/default.asp...dept_id=SE-604. Denna storlek räcker väl för de flestas behov. Av vikten att döma så var det ett switchat nätagg. Själv har jag inte testat just denna men jag har en snarlik som fungerat många år.
    Alltså - bara ett litet tips för er som har vägarna förbi Jula och behöver ytterligare ett nätagg till någon laddare.
    Hälsningar
    Roger

  2. #2

    Standard

    Tack för tipset!
    Var precis på väg och börja jaga rätt på ett nätagg för PC som jag tänkt bygga om. Slipper det jobbet nu!
    /Håkan

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jula
    Adaptern gör om 230 V till 12 V. 5 Ah
    Tolv Volt och fem ampereTIMMAR? - På en strömförsörjning? Ser inte ut som om Jula har koll på alla beteckningar...

    Men liten och nätt var den, även om den inte ger mer än 5A... Till t.ex. en LiPO-laddare behövs det nog minimum 10A, ska man ladda mer än tre celler.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Taylorcraft
    Men liten och nätt var den, även om den inte ger mer än 5A... Till t.ex. en LiPO-laddare behövs det nog minimum 10A, ska man ladda mer än tre celler.

    Mvh
    Det där vågar jag dementera å det bestämdaste :-)

    Jag har ett 6A nätaggregat från Kjell & Company, på det kör jag regelbundet med en Swallow och en Swallow Advance samtidigt som laddar 3 cells LiPo mellan 1000 och 1700 mAh.
    Alltså som mest 2x 3 celler 1700 mAh.
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag håller med Mr J helt.
    Vid laddning av "mindre" LiPo - säg storleksklassen 3S2200 - så behövs inte speciellt mycket ström. Jag har ett spänningsagg med Volt och Ampere-meter och vid ca: 13 V stabiliserad utspänning lämnar det som max 3-3,5 A. Jag har hittills aldrig upplevt mitt powersupply som en begränsning men jag skall kolla exakt hur mycket ström som matas in i laddaren när man t ex laddar en 3S2200 med 2,2 A. Gissar att det vid 13 V matning inte ligger långt ifrån 2,2 A - alltså inte speciellt höga strömstyrkor.
    Men - visst behövs det mera om man har stora och många celler - de fysiska grundlagarna är svåra att besegra..
    Men eftersom väldigt många flygare mestadels laddar 3S-paket av inte alltför stor kapacitet så räcker t ex ett 12 V/5 A spänningsagg långt.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Om jag inte har helt för mig så lämnar dom flesta lipo-laddare
    inte mer än 4 - 5 Ah.

    KIM

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Kim,
    Du tänker nog rätt men kanske uttrycker dig lite oklart..
    Alltså - de flesta mindre laddare som t ex är specade 1-5 LiPo och max 5 A klarar inte att ladda 5S LiPo med 5 A utan är kanske begränsade till t ex 2,5 A vid max antal celler. Detta framgår sällan om man inte läser manualen.
    I manualen kan man t ex finna begrepp som max laddningseffekt som brukar röra sig om ca: 50 W på dessa mindre laddare. Räknar man fram max laddeffektbehov för en 5S LiPo som man vill ladda med 2,5 A så ger det en teoretisk laddeffekt på ca: 52 W vilket ligger rätt nära de 50 W som ofta specas på dessa mindre laddare.
    Om vi då helt lättsinningt struntar i förluster i systemet så finner man att det spänningsaggregat jag sett på Jula och som gav 12 V/5A följdaktligen kan avge en effekt på 60 W och därmed skulle detta fungera på de flesta laddare som klara max 50 W laddeffekt.
    Många siffror blev det och en del förenklingar men vi är nog ändå rätt nära verkligheten...
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Jag har ett sånt litet nätagg som jag köpte på Harald Nyborg. Fungerar perfekt till att ladda allt jag använder. Liten, lätt och billig!

    Sen går den ju även att använda till:
    - Kylboxen
    - 12V kaffekokare
    - osv.

    BRA KÖP!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Ett lite förtydligande från "Professor Taylorcraft" (hoppas ingen somnar medans dom läser detta):

    Scenariot är som följer:
    Gammal AT PSU, ger 11,97 Volt/10 Ampere, kopplat till en Simprop IntelliSpeed laddare.

    Ska man ladda 3 celler (3Sxxx) är laddspänningen max. 12.75V, något som laddaren själv boostar upp internt. Från 11,97V till 12,75V är skilnaden inte stor. För att ladda två ackar på 3 celler varje behöver man inte mer än max. 12,75V, men laddströmmen för båda paketen; i Mr. J's tillfälle blir det 3,4 Ampere (vi bortser först från verkningsgrad och förluster i systemet, samt vad laddaren behöver internt för att leva, detta är några milliAmpere i tillägg).

    Effekten man då drar ut blir: 12,75x3,4=43,35 Watt. Dividerar man den effekten på dom 11,97Volt som PSU:n ger, ser vi att strömmen som PSU:n måste ge blir högre; 3,62 Ampere (ungefär 6,5% mera än vad som går in i ackarna).

    Ska man då ladda fyra celler eller mer i ett paket (vad jag egentligen tänkte på, ursäkta att jag inte skrev det direkt!) måste spänningen/effekten boostas ännu mer; från 12.75 Volt till 17 Volt vid fyra celler! Vid två ackar på 1700 mAh blir laddströmmen fortfarande 3,4 Ampere, men effekten stiger till 57,8 Watt. Strömmen som PSU:n måste ge stiger nu till 4,8 Ampere, en ökning på 42%! Nu ligger en 5 Amperes PSU ungefär på gränsen av vad den kan ge, och vi har fortfarande inte räknat med förluster i systemet!

    Har man ett 5-cellers paket på 3500 mAh (IntelliSpeeden klarar upp till 5 celler) blir laddspänningen 21,25 Volt, och effekten som pumpas in i paketet är 74,375 Watt. Omräknat i ström som PSU:n får ge är vi uppe i 6,21 Ampere; en ökning på 77%. Här jobbar min PSU tungt, på grund av verkningsgrader och förluster i systemet.

    - You get my point?

    Det stora styrkaprovet var när jag försökte ladda mitt 4S3P 6 Ah paket med den kombinationen. Laddspänning 17 Volt, 102 Watt laddeffekt. Här fick PSU:n pumpa in 8,52 Ampere pluss förluster, och det gick inte bättre än att den gav upp efter några tiotals sekunder. Det gick inte ens att försöka "lura" laddaren att tro acken var mindre än den var, det sögs så mycket kräm ur PSU:n att den dog - igen. Kopplat till ett bilbatteri laddade IntelliSpeeden paketet uten några som helst problemer.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Professorn,
    Jodå, jag förstår absolut ditt exempel.
    Men min erfarenhet säger att väldigt många elflygare idag oftast flyger en aning mindre kärror och har en laddare a'la Jamara X-Peak 3 plus (finns massor av look alikes) och deras max laddeffekt ligger runt 50 W vilket då ett enklare kraftaggregat oftast klarar.
    Men med stigande antal LiPos och kapacitet i dessa så ökar givetvis kravet rejält på både laddare och kraftaggregat.
    Och allteftersom priserna på både LiPo och fartreglage sjunker så kommer säkert alltflera att märka att kraven på laddutrustningen ökar markant.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag köpte en liten portabel starthjälp på ÖB med tre cigarettändaruttag som man kan koppla laddaren till. Inte så dumt.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    ...Och allteftersom priserna på både LiPo och fartreglage sjunker så kommer säkert alltflera att märka att kraven på laddutrustningen ökar markant.
    Hälsningar
    Roger
    Yep, som med datorer och tillhörande utrustning...

    *skakar hand med McRegor*...

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Taylorcraft
    Ett lite förtydligande från "Professor Taylorcraft" (hoppas ingen somnar medans dom läser detta):

    Ingen risk, det är både intressant och nyttigt... :-)

    Citat Ursprungligen postat av Taylorcraft
    Scenariot är som följer:
    Gammal AT PSU, ger 11,97 Volt/10 Ampere, kopplat till en Simprop IntelliSpeed laddare.

    Ska man ladda 3 celler (3Sxxx) är laddspänningen max. 12.75V, något som laddaren själv boostar upp internt. Från 11,97V till 12,75V är skilnaden inte stor. För att ladda två ackar på 3 celler varje behöver man inte mer än max. 12,75V, men laddströmmen för båda paketen; i Mr. J's tillfälle blir det 3,4 Ampere (vi bortser först från verkningsgrad och förluster i systemet, samt vad laddaren behöver internt för att leva, detta är några milliAmpere i tillägg).
    Det slog mig efter att jag hade postat att det nog var så du menade...
    Det är fint med professorer som kan reda ut begreppen...
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    *lol!!!*...

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  15. #15

    Standard

    Kan bara meddela att nätagget från Jula funkar finfint. Inhandlades i lördagsmorse och har puttrat på sedan dess. Och ja, switchat är det också.

    /Håkan

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Najs!

    (Men jag funderar lite på vad som händer när du har gjort slut på dom fem ampereTIMMARNA som Jula säger PSU:n är på...)

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  17. #17

    Standard

    Å f*n. Kör på övertid:-)

    Håkan

  18. #18
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det funkar säkert som kontantkorten, när de första fem Amperetimmarna är slut så köper man bara fem nya, eller kanske tio eller tjugofem om man har gott om pengar...
    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #19
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    ...javisst! Bättre med kontantkort med flödande ström...
    Mvh
    Ove

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    - Ger ju beteckningen "Cash flow" en ny mening?

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

Liknande ämnen

  1. Laddare & Powersupply....igen
    Av Mikael Wijk i forum Batterier och Laddare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 21:11
  2. Ett litet, litet antenn tips
    Av Matsa i forum FPV Antenner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 10:06
  3. Lite frågor om kablar/ ellära
    Av SteffeB i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 17:46
  4. Lite busflyg med FunCuben... Och ett litet "hållfasthetstest"
    Av MrOvanhill i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 18:03
  5. Hyfsat stor elkärra
    Av Mr J i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •