Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nybörjar tips

  1. #1

    Standard Nybörjar tips

    Tjena alla!

    Detta blir mitt första inlägg på forumet. Jag har sökt lite i trådarna här men inte hittat något, om det redan finns en tråd som denna så ber jag om ursäkt.

    Så, när det är gjort

    Jag är intresserad av att börja flyga, men det finns så många frågor!
    Vad är lämpligast, plan eller heli?
    Vilka modeller kan vara lämpliga att börja med osv osv?

    Alla typer av tips och råd uppskattas.

    Tack på förhand

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Helikopter är mycket svårare än flygplan så mitt tips är att först börja med flygplan.

    En trainer är sedan att föreslå till en början. Det är enklare med en högvingad trainer men det finns även "snälla" långvingade trainers.

    Någon av dessa skulle jag börja med:

    Kyosho Calmato Sports

    Kyosho Calmato

    Sen finns det ett par funderingar som kan underlätta för att hjälpa dig:

    - Vill du köra el eller förbränningsmotor
    - I vilken prisklass hade du tänkt dig börja

    Sedan är det alltid bäst att åka till närmaste modellflygklubb och få hjälp, där kan man även få prova på att flyga med dubbelkommando.

  3. #3

    Standard

    Jep. Det absolut bästa är att du uppsöker ett lokalt RC-fält där du kan träffa dina framtida klubbkamrater.
    Du behöver nån att flyga dubbelkommando med i början (du kopplar din radio till en instruktörs radio så kan ni hjälpas åt att flyga ett plan)

    De flesta i den här hobbyn är hjälpsamma, så börja med att söka upp det lokala flygargänget och kör vidare därifrån.


    Vi hjälper dig såklart härifrån "Internet" också, men det blir inte riktigt samma sak...Blir knepigt med flygträning på distans också

    Ang. utr.
    ------------

    Det finns en uppsjö av modeller, men rent generellt måste du välja mellan el eller metanoldrivet och börja med en högvingad trainer.
    Sen väljer man radio utifrån om man ska flyga heli i framtiden eller inte, plockar upp en bra motor och lite basic startutrustning.

  4. #4
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej Hej jag skulle gärna lära en nybörjare med en tranier eller anna plan som sagt att du kan vända till en klubben som du bor i där så kontakt med dom så dom hade ett dunnelkammndo med två radio mellan att en Lärare - Elev !!

    Jag hoppas att dom hjälp dig med detta !!

    Mvh Steve


  5. #5

    Standard

    Ojojoj!

    Tack för snabba svar grabbar och tjejer

    Blue max tror jag klubben här heter. Bor i Falköping.

    Vad skulle ni rekommendera att börja med? El eller metanol?

    Finns det nån marknad för begagnat? Eller rättare sagt, Får jag tag i ett begagnat lätt?

    Edit: Tittade på Blue Max hemsida, Dom har ett skolplan man kan få prova med. Det vore ju nåt

  6. #6
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CeyBee
    Ojojoj!

    Tack för snabba svar grabbar och tjejer

    Blue max tror jag klubben här heter. Bor i Falköping.

    Vad skulle ni rekommendera att börja med? El eller metanol?

    Finns det nån marknad för begagnat? Eller rättare sagt, Får jag tag i ett begagnat lätt?

    Edit: Tittade på Blue Max hemsida, Dom har ett skolplan man kan få prova med. Det vore ju nåt
    Finns denna möjlighet att "skola" lite så är det toppen....
    testa på utan att behöva riskera ngt..

    Sosen..

  7. #7

    Standard

    Den absolut bästa trainern du kan få för mkt rimliga pengar är Multiplex EasyStar.
    Satte den i händerna på min lillebror som då var 12 år.
    efter ca 3 minuter kunde han flyga hyfsat, och landa själv utan problem.
    Tål extremt med stryk, om man nu skulle få för sig att "trixa lite" med den (har flugit in i stolpar, stängsel,träd,landat upp-och-ned,flugit i storm etc. så den ser rätt risig ut, men håller än)
    Finns på www.mft.nu för 795 :-

    Hoppas du fastnar för denna intressanta hobby!
    mvh. jesper sollerhed

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Jag föredrar metanolmotorer, men har även ett par elmodeller som jag flyger när det blåser lite mindre. Det bästa är att du åker ut och kollar på klubben du hade i närheten och bildar dig en egen uppfattning om vad du vill ha.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    CeyBee,

    Allra först vill jag önska dig varmt välkommen till vårat forum!

    Ska du börja "på riktigt" vill jag på det varmaste rekomendera en E-starter! Detta planet ger dig valuta för varenda krona! Jag vet folk som flyger dom till molekyler och sen bygger sig en ny - bara för att dom är så förbaskat roliga och sköna! (Fråga BJ här på forumet... :roll

    En E-starter flyger sakta och snällt med originalmotorn, sen kan du uppgradera till en liten borstlös snurra och 3-cellers LiPO-paket. Gissa om du då har en raket! IOM att planet väger "en fis och inget", kan den med rätt motor även lyfta vertikalt - och samtidigt behålla dom fina flygegenskaperna.

    Frågan är vad du evt. redan har av utrustning, startar du "från noll" kan du få ett E-starterpaket från t.ex. Östersunds Modellhobby för lite över 2000 spänn. I paketet ligger modellen, motor, fartreglage, komplett radio och ett NiMH-ack. Då ska du ha laddare i tillägg, och kommer i mål för 2450:- pluss frakt. Men för att få bästa prestandan ville jag ha köpt en 7,4-Volts LiPO-ack och en LiPO-laddare. Då landar du på 2680:- pluss frakt. Och varje LiPO-ack kostar då 355:- om du vill ha flera än en.

    Skulle du då krasha planet "beyond repair" kostar själva planet 495:- - då får du även med originalmotorn.

    Hoppas detta inspirerar dig att ta steget in i den underbara värld av radiostyrda modellflygplan, och att du finner glädje i den här hobbyn i framtiden.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  10. #10
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard

    Hoppas detta inspirerar dig att ta steget in i den underbara värld av radiostyrda modellflygplan, och att du finner glädje i den här hobbyn i framtiden.
    Nu spårar jag ur denna tråd lite....men jag tyckte att dessa ord var så bra !!
    Kan samtidigt rekommendera en "Column" i Maj nummret av RCM&E på sidan 97-100 som på ett bra sätt beskriver oss modellflygare....
    amen
    //MK

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Taylorcraft
    CeyBee,

    Allra först vill jag önska dig varmt välkommen till vårat forum!

    Ska du börja "på riktigt" vill jag på det varmaste rekomendera en E-starter! Detta planet ger dig valuta för varenda krona! Jag vet folk som flyger dom till molekyler och sen bygger sig en ny - bara för att dom är så förbaskat roliga och sköna! (Fråga BJ här på forumet... :roll

    En E-starter flyger sakta och snällt med originalmotorn, sen kan du uppgradera till en liten borstlös snurra och 3-cellers LiPO-paket. Gissa om du då har en raket! IOM att planet väger "en fis och inget", kan den med rätt motor även lyfta vertikalt - och samtidigt behålla dom fina flygegenskaperna.

    Frågan är vad du evt. redan har av utrustning, startar du "från noll" kan du få ett E-starterpaket från t.ex. Östersunds Modellhobby för lite över 2000 spänn. I paketet ligger modellen, motor, fartreglage, komplett radio och ett NiMH-ack. Då ska du ha laddare i tillägg, och kommer i mål för 2450:- pluss frakt. Men för att få bästa prestandan ville jag ha köpt en 7,4-Volts LiPO-ack och en LiPO-laddare. Då landar du på 2680:- pluss frakt. Och varje LiPO-ack kostar då 355:- om du vill ha flera än en.

    Skulle du då krasha planet "beyond repair" kostar själva planet 495:- - då får du även med originalmotorn.

    Hoppas detta inspirerar dig att ta steget in i den underbara värld av radiostyrda modellflygplan, och att du finner glädje i den här hobbyn i framtiden.

    Mvh

    Jag har kikat lite på nätet om denna modell. Den verkar ju riktigt bra.
    Det lutar just nu åt denna modellen måste jag säga. Lagom för plånboken också. Man kan ju alltid köpa nytt senare, när man blir mer van och redo för större utmaningar

    Tack alla för tipsen

Liknande ämnen

  1. Nybörjar fråga
    Av sebban i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 10:57
  2. Behöver tips på bra "nybörjar plan"
    Av lill-jeppe i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 00:25
  3. Nybörjar Depron?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 20:31
  4. Behöver tips om nybörjar helikoptrar
    Av axus2005 i forum Helikopter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •