Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Böja pianotråd

  1. #1

    Standard Böja pianotråd

    Hej.
    Jag håller på med en Fokker E III och skall snart ta itu med landstället, som i sig inte är komplicerat, snarare utförandet av snyggt pianotrådsböjande av större dimensioner.

    Jag har både städ, hammare och en mängd tänger och så finns det ju rörböjare på marknaden för två olika dimensioner...
    ...men finns inget motsvarande för att böja PIANOTRÅDAR på ett snyggt och enkelt sätt???

    Läste något om nå't som heter "K&W Wire Bender". Finns det någon här som känner till detta eller som har förslag på var jag hittar bra pianotrådsböjare...förutom redan innehavda redskap.

    /Örjan

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Pianotråd brukar inte behöva apparater för att bockas snyggt till skillnad från rör som gärna plattas när man böjer dem.

    Vill man ha en snygg rund böj är det bara att leta upp något med lämplig diameter att bocka runt - ett metall skaft eller något som inte själv skadas av att man trycker på det.

    /Patrik

  3. #3

    Standard

    Tack Patrik.

    Ungefär så brukar jag göra, men problemen dyker upp när man skall böja riktigt skarpa vinkal, typ 30 grader eller ditåt och en pianotråd som är 4 mm tjock eller mer...då funkar bara hammare och städ och nå't skarpt att "banka" kring.

    Jag böjde kring en skarp knivblad och det funkad (lite skrapsår bara), men jag tror dock att det finns bra redskap på marknaden, men jag har inte hittat några ännu...så frågan kvarstår...FINNS DET NÅ'T ENKELT VERKTYG ???

    /Örjan

  4. #4
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Har du provat att värma upp tråden innan du börjar böja ? Te.x med en liten handsvets ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #5

    Standard

    Hej,

    Nej det har jag inte testat, men det är förstås en god idé...det återstår någon meter till att böja i olika varianter, så det finns några tillfällen till.

    Fokker E III har ett märkligt och komplicerat ställ...men det börjar arta sig och med värme går det kanske ännu bättre.

    /Örjan

  6. #6

    Standard

    Passa så inte härdningen "går ur" bara.
    Lagom är bäst.
    Göran

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Att bocka 4mm pianotråd , 30grader är väl ingen konst... Bara sätta fast i skruvstädet och slå med kopparhammare.
    Du ska aldrig värma med gasol eller svetslåga på pianotråd för då går härdningen ur och jag har aldrig hört talas om eller själv kunnat återställa den (men vem vet... det kanske går).
    Men du...inte har Fokker E III:an så många bockar i landningstället...!?

  8. #8

    Standard

    Hej

    Jo, E III:an har en hel drös med skarpa böjar i de olika landställsdelarna som sedan skall fågas samman och (hör och häpna) det går FAKTISKT riktigt bra att få till det...snart klar, men framtida böjar till andra modeller kan jag tänka mig

    ...dock kvarstår frågan om det ändå inte finns smarta och enkla verktyg "där ute på marknaden" för ändamålet...det finns ju rörböjare, så varför skulle det inte finnas pianotrådsböjare även om kravet på att böja ett rör är annorlunda.

    /Örjan

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tyvärr finns det inte det...inte vad jag vet åtminstone.
    Möjligen att man skulle kunna använde de små "Kines" plåtbockningsmaskiner som Jula säljer?

  10. #10
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vet du vad en mutterspräckare är för något?

    Jula har, 033-236.
    En sådan modifierar du lätt till en pianotrådsbockare.

    Borra/slipa upp ett ovalt hål rakt igenom ringens väggar.
    Träd pianotråden igenom hålen och pressa med skruven och du får mycket fina bockar. (Det blir typ en kantpress).
    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nog finns det alltid - några kan ni hitta på denna sida - http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0093p?&C=RAP
    Minicars har i vart fall K&S mini i sin katalog - kostar 172 kr.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Standard

    Hej och tack McRegor

    Tyckte väl att jag läst nå't i den stilen, fast det skule va' K&S och inte K&W

    ...så bra, "beställningsblocket" (nätet) åkte fram omgående och "lyckan är gjord"

    /Örjan

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Lite extra info när det gäller att forma pianotråd...

    Det går helt utmärkt att värma pianotråd; man kan även göra den glödande och låta den självkallna. Nu har härdningen gått ut, och man kan böja den hur man helst vill. Slipa bort oxideringen innan du börjar böja, så är du klar för nästa steg. Slippapper korn 600-800 fungerar utmärkt.

    När nu tråden har fått sin nya form, ska du ha tillbaks härdningen. Då värmer du tråden igen, men bara tills metallen blir körsbärsröd, så stoppar du den varma delen i antigen vatten eller olja, vanlig motorolja (t.ex. 10W30) går helt utmärkt. Gör rent igen (bort med oljan och slipa lätt), och samla skarvarna med ståltråd surrad runt skarven och antigen lödning eller lim. Lödning gör man helst med nåt starkare än standard "radiolödtenn", sen ska man gärna ha lite mera flussmedel. Kanhända ska du använda en liten gasbrännare istället för lödkolv; kör du oavsett på lödkolv ska den vara stor; minimum 100 Watt. Tvätta noggrant bort flussmedlet innan du anser dig för klar, annars kommer tråden att rosta snabbare än du kan säga "Överbuljongterningpakkmesterassistent".

    Föredrar du att limma rekomenderar jag JB Weld på det varmaste. Innan limmet torkar värmer du en bit krympslang över skarven (kan man även lägga över lödningen också), så blir det hur snyggt som helst.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  14. #14

    Standard

    Taylorcraft,
    Tack igen för dina goda råd...fick ju för ett tag sedan dina välformulerade och detaljerade beskrivningar av att klä en konkav vingundersida

    Angående rost och "överbuljong...." förstår jag precis vikten av det hela.

    /Örjan

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Var säljs JB Weld i Sverige?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Clas i Sjön har två versioner av denna geggan, under namnet Auto Weld eller KWIK epoxylim. Kostar 119 spänn per paket och är värt varenda krona. Med den här Auto Weld har jag fixat bilmotorblock (fullskala) med sprickor i, samt två mellankylare till båtdieselmotorer. Så länge man lägger det på en ren yta (det fäster inte på olja!) sitter det som berget! Sen gör det inget att det tål upp till 300 grader Celcius, det mesta av oljor och lösningsmedel och går att skära och gänga.

    Auto Weld tar lite längre tid att härda, men ger ett bergsäkert resultat.



    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  17. #17

    Standard

    Taylorcraft,
    Från pianotråd till Epoxy...jo det finns ju ett samband. Själv använder jag Great Planes Epoxy (både kort och lång härdningstid)...men när hälften av Resinet kvarstår i plastflaskan är det stört när omöjligt att få ut resten...alltså et j-a slöseri med både lim o pengar.

    Kan Auto Weld/KWIK jämföras med Great Planes och andra avsedda för ändamålet??

    En tub verkar ju vara väsentligt bättre att kunna klämma ut ur än en hård plastflaska

    /Örjan

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Nu känner jag inte GP-epoxin, men jämfört med andra märken är JB Weld "kung över alla andra kungar" i epoxyvärlden! Emellertid är den ca. 200% overkill för att limma trädetaljer i ett modellflygplan, där kan man med fördel använda t.ex. Araldit, SuperPoxy eller liknande - antigen med lång eller kort härdningstid. Jag har också för mig att B Weld är tyngre än andra epoxytyper, så man använder den bara där det verkligen behövs.

    JB Weld är ett sk. "kemiskt metall"; där annan epoxy blir genomskinlig när den har härdat, är JB Weld ljus grå hela vägen - nästan stålfärgad.

    Att resinet kristalliserar i flaskan kan bero på flera orsaker, antigen fel temperatur eller för lång tid på hyllan - i dom flesta tillfällen för lång tid på hyllan samt för hög värme. Med andra ord köper man mer än man behöver. Sen samlas det luft i flaskan, nånting som också hjälper till med kristalliseringen. Detta undviker du med en tub, där du klämmer ut luften och ger paketet en tät förslutning. Finns då inte den epoxyn du gillar på tub, kan det vara en ide att köpa mindre flaskor - eller använda mer av den...

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Aha..så Classe i sjön har den...tackar för tipset! PDT_Armataz_02_43

Liknande ämnen

  1. Böja cellplannå
    Av fferm i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 11:01
  2. Böja balsa....
    Av Thomas i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 14:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •