Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ricin = Dödligt!

  1. #1
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard Ricin = Dödligt!

    Såg just ett program på Discovery Science ang "ricin" Obs inte "resin" som många tror att det heter....

    Samma ricin som finns i låga halter i den ricinolja som används i modellbränsle kan i konc. skick döda 250 människor med en enda droppe!
    Sammansättningen är unik för en växt. Två skilda dna strängar slår ut och dödar mänskliga celler....

    Lagrar sig i vår vävnad? Sades inte i programmet.... Men ricin som gas finns i kemiska vapen...

    Tycker att ricinolja luktar gott förbränd i en motor men inte använt den på 10 år.... Ännu mer skeptisk nu till ricinoljan efter denna kunskap!

    Att ricin var ett gift visste jag sedan tidigare men inte att det hade denna dignitet!

    Syntetoljesosen...

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Läser man på drogforum (som jag aldrig gjort) så rekommenderas den inte.
    För gränsen mellan en taskig drogupplevelse och död är för liten.

    Men jag har odlat den i flera år, den är en jättevacker, 1,5m hög, trädgårdsväxt.

    Finns också i planteringarna vid rättviks lantbruksskola.

    Säg inget dumt till mig PDT_Armataz_02_41 .

  3. #3

    Standard Läs Mfn

    Jag skrev en hel artikel om Ricingift och ricinolja i nr 1/07 av Modellflygnytt. Kan väl vara kul att läsa även om man inte är med i SMFF?

  4. #4
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard Re: Läs Mfn

    Citat Ursprungligen postat av Bosse G
    Jag skrev en hel artikel om Ricingift och ricinolja i nr 1/07 av Modellflygnytt. Kan väl vara kul att läsa även om man inte är med i SMFF?
    Atusan, skall fakiskt ta och köpa den. Låter ju intressant
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #5
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard Re: Läs Mfn

    Citat Ursprungligen postat av Bosse G
    Jag skrev en hel artikel om Ricingift och ricinolja i nr 1/07 av Modellflygnytt. Kan väl vara kul att läsa även om man inte är med i SMFF?
    Jag har läst den Bosse... Är ju med i SMFF ju!
    men inslaget på Discovery var mäktigt!

    Sosen

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ricinolja i den form vi använder den i modellflygsammanhang är att betrakta som ofarlig ur förgiftningssynpunkt. Halten ricin är försumbar och såvitt jag vet lagras inte detta gift i kroppen.
    Skulla man dricka en anselig mängd ricinolja så blir det nog att springa på muggen titt som tätt, oljan har en kraftigt laxerande inverkan. Detta var ett välkänt faktum bland flygarna under 1. världskriget som satt i ricinoljedimman bakom roterande stjärnmotorer i exv. Sopwith Camel.

    /Michael

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    jag fick ricinolja mot trög kista när jag var liten... en matsked, smakade förjävligt, men det funkade riktigt bra...
    för typ 20 år sen...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •