Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Min ST2300 förgasare driver mig till vansinne....

  1. #1

    Standard Min ST2300 förgasare driver mig till vansinne....

    Jag har en flonkandes ny motor som gått en 3-4 liter igenom nu. Den är omöjlig till att få att gå ordentligt. Den körs på Enya3 stift, 20%nitro,16% olja. 18x10 prop. Då spikade den som en galning på mellanregistret. Bytte bränsle till 10% olja ingen nitro. Spikningarna försvann men den dör ut på fullgasen. Det var lögn i h-e att få den till att gå rikt. Aha tänkte jag, den får för lite bränsle. Rev isär tanken, drog grövre rör o slangar, svarvade en ny klunk samt pluggade det ena röret på min Bisson dämpare. Nu jäklar skulle det väl ändå funka? Nähädå, den är ngt bättre men superkänslig på bägge nålarna. Drar man på fullgas o ställer den så den går rent o backar av så den precis ligger o växlar mellan fyrtakt o ren gång samt på tomgång snålar in den så att den inte stannar pga för rikt ställd så dör f-nskapet när man drar på. Pga. bränslebrist på högnålen. Rikar jag på två snäpp så varvar motorn inte ut. Finns det någon som har några ideer innan den hamnar på städet under en 10 kilos slägga? Perry+pump kanske?

  2. #2
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Snälla! Vad som helst utom Perry+ Pump!! Then you really got á problem!

    Vänliga hälsningar från en som provat Perry å Pump! (Veco.61)

    Sosen..

  3. #3

    Standard

    Haha... då stryker jag Perry´n från listan. Ska man skämma bort planet med an bensinmotor istället? 26cc på en 180 cm CAP 232 kan väl vara lagom för lite vanlig flygning. Ingen hovring o sån däringa kullerbyttaflygning.

  4. #4
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Ingen guru på bensinare men låter vettigt det du skriver....

    Sosen.

  5. #5

    Standard Re: Min ST2300 förgasare driver mig till vansinne....

    Citat Ursprungligen postat av Ekis
    Jag har en flonkandes ny motor som gått en 3-4 liter igenom nu. Den är omöjlig till att få att gå ordentligt. Den körs på Enya3 stift, 20%nitro,16% olja. 18x10 prop. Då spikade den som en galning på mellanregistret. Bytte bränsle till 10% olja ingen nitro. Spikningarna försvann men den dör ut på fullgasen. Det var lögn i h-e att få den till att gå rikt. Aha tänkte jag, den får för lite bränsle. Rev isär tanken, drog grövre rör o slangar, svarvade en ny klunk samt pluggade det ena röret på min Bisson dämpare. Nu jäklar skulle det väl ändå funka? Nähädå, den är ngt bättre men superkänslig på bägge nålarna. Drar man på fullgas o ställer den så den går rent o backar av så den precis ligger o växlar mellan fyrtakt o ren gång samt på tomgång snålar in den så att den inte stannar pga för rikt ställd så dör f-nskapet när man drar på. Pga. bränslebrist på högnålen. Rikar jag på två snäpp så varvar motorn inte ut. Finns det någon som har några ideer innan den hamnar på städet under en 10 kilos slägga? Perry+pump kanske?
    Nu va det länge sedan jag körde metanol men.. Läste för inte så länge sedan en intressant artikel i RCM&E om glödstift/nitro samt dess inverkan på motorgång. Om jag summerar det samt dina erfarenheter ovan kan jag dra följande slutsatser.

    "körs på Enya3 stift, 20%nitro,16% olja. 18x10 prop. Då spikade den som en galning på mellanregistret. "

    Här låter det som du använder ett för varmt stift i förhållande till hur mycket nitro du blandar i. Och när du sedan tar bort nitrot helt:

    "Bytte bränsle till 10% olja ingen nitro. Spikningarna försvann men den dör ut på fullgasen."

    så är stiftet för kallt i förhållande till mängden nitro (o% här) och stiftet kallnar den den stora mängden bränsle tillförs (vid fullgas)

    Nitro gör att motorn går varmare.

    Skulle jag vara du så skulle jag, innan jag gav upp, prova ett kallare stift än enya3 vid din 20% inblanding av nitro, alternativt varmare stift om du kör utan nitro.

    /Håkan

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Re: Min ST2300 förgasare driver mig till vansinne....

    Citat Ursprungligen postat av Ekis
    Jag har en flonkandes ny motor som gått en 3-4 liter igenom nu. Den är omöjlig till att få att gå ordentligt. Den körs på Enya3 stift, 20%nitro,16% olja. 18x10 prop. Då spikade den som en galning på mellanregistret. Bytte bränsle till 10% olja ingen nitro. Spikningarna försvann men den dör ut på fullgasen. Det var lögn i h-e att få den till att gå rikt. Aha tänkte jag, den får för lite bränsle. Rev isär tanken, drog grövre rör o slangar, svarvade en ny klunk samt pluggade det ena röret på min Bisson dämpare. Nu jäklar skulle det väl ändå funka? Nähädå, den är ngt bättre men superkänslig på bägge nålarna. Drar man på fullgas o ställer den så den går rent o backar av så den precis ligger o växlar mellan fyrtakt o ren gång samt på tomgång snålar in den så att den inte stannar pga för rikt ställd så dör f-nskapet när man drar på. Pga. bränslebrist på högnålen. Rikar jag på två snäpp så varvar motorn inte ut. Finns det någon som har några ideer innan den hamnar på städet under en 10 kilos slägga? Perry+pump kanske?
    Jag har en Super Tigre G2300 i min Sukhoi (1,78m spännvidd). Motorn passar mycket bra till planet som har vertikalprestanda.

    - Jag använder Byron med 18% olja (20% av oljan är ricin och 80% syntet), ingen nitro! http://www.sabe.fi/hobby/index.php?p...842&grpid=2404

    - Enya 3 stift

    - Propellern som rekommenderas för inkörning (18x8) är för stor. Vid vertikalstigningar minskar varven - den orkar helt enkelt inte. Kör nu med 16x8 APC och det funkar perfekt i alla lägen. Tror att din 18x10 är för stor för att motorn ska orka varva fullt ut.

    - Fick trixa mycket med tomgångsnålen. Fabriksinställningen var faktiskt över ett varv för rikt ställd. Tog länge innan jag fick fason på tomgången.

    - Upplever också att jag fick köra ganska mycket bränsle genom motorn innan den var fullt pålitlig och inkörd. Kompressionen ökar markant efter 3-4 gallon, då blir också motorn lättare att handskas med.

    Enda problemet jag har nu är att motorn vill stanna då jag kör på tomgång med nosen rakt upp (t.ex. vid en stall turn). I övrigt är det en pålitlig och stark maskin. Ge inte upp, tror den är perfekt till din Cap.

    mvh. Johan

  7. #7

    Standard

    Hmm Johan. Jag ska tänka på vad du säger. Mindre prop, varför inte.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Ekis,

    Jag tror den motoren ska ha lite lägre kompression om du kör med nitro, så om du införskaffar ännu en topp-packning och lägger imellan borde spikningarna åtminstone minska. Sen är 20% nitro absolut för mycket för en så stor motor! 5-10% är max, även då kan det tänkas att du måste sänka kompressionen lite. Detta tipset fick jag själv av Clarence Lee för många år sen när jag bökade med en .90 som inte ville gå vettigt. Två packningar gjorde susen, och motorn fungerade perfa tills ägaren satte modellen i asfalten med nosen först (lawn dart...).

    Sen, om du har pluggat ena utloppsröret från dämparen, bromsar du nog avgaserna mera än du ger tryck till tanken. MAO stryper du motorn som på en sunken moped... Låt motorn andas så fritt som möjligt, då får du också bäst prestanda. En fråga som också dyker upp, är hur du har placerat tanken jämfört med munstcket i förgasaren. Ligger medelnivået i tanken ungefär jämt med munstycket, eller liiite lägre, är allt OK där. Ligger det LÅNGT under kan det vara ett problem i sig.

    Hoppas du löser det här.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  9. #9

    Standard

    20% nitro är soppan jag kör mina helikoptrar på. Man tager vad man haver!! Ska testas med 5% nitro istället. Tanken ligger i nivå med förgasaren. Jag har också funderat på shims o ska testa det. För tillfället har motorn hamnat i skämshörnan av garaget och ersatts av en betydligt mer lättinställd ASP 120. Den är bara för trött för mitt plan så en 40cc bensinare är på väg hem med posten. Super Tigern ska upp i testbänk o brottas ner till den funkar! Pluggningen av det ena röret gör att avgasutsläppets storlek stämmer med originaldämparens hål. Så jag tror inte att det stryper så mycket. Jag hade fel om vilken prop jag hade, det är en 18x6 som spinner runt.

  10. #10
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Saxat ur manualen:
    Fuel: The recommended fuel for your SuperTigre engine
    should contain a minimum of 18% - 20% oil (either Castor oil, Synthetic
    oil, or a blend of the two), 0%-15% nitromethane and the balance
    Methanol. Almost all of the fuels on the hobby market with between 0%
    and 15% Nitro content will be fine, but you may get better results from
    a Premium fuel as opposed to a Sport fuel. Higher levels of
    nitromethane may require adjustment of the compression ratio to
    prevent detonation.


    0% nitro funkar bra på min maskin, dessutom är det mycket billigare :-)
    Synd att den är i "skämshörnan", det finns bra kraft i den motorn!

    hälsn. Johan

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tycker det verkar på din beskrivning som om motorn går för snålt i mellanregistret. Skruva ur lågfartsnålen och prova.

    Låt motorn gå på tomgång ca 30 sek - dra mjukt på till fullgas. Om den spottar och fräser går den för rikt - om den vill stanna vid snabba gaspådrag går den för magert på lågfartsnålen.

    Tipset i länken här brukar fungera bra:

    http://www.airmedia.se/backup/Glow_Engines.htm

    Lycka till!
    Mvh
    Ove

  12. #12

    Standard

    Tack Ove, jag ska kolla!
    Peter

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    47
    Jobb
    Kroppsarbetare
    Klubb
    BoråsMFK

    Standard

    Kolla så du inte fått en äldre trotteltrumma
    Här finns också en bra setupinstr.

    http://www.rcaerobats.net/STEng/st2300_barrels.htm

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Hey, Ekis,

    Hur gick det, fungerar motorn som den ska nu?

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

Liknande ämnen

  1. Driver ej!!!!!!!! Hjälp!
    Av Koffe1337 i forum Bilar
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 10:56
  2. Förgasare till Roto25/35
    Av Snickarjävel´n i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 10:24
  3. 3-bladig prop till ST2300?
    Av Ekis i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 22:29
  4. Förgasare som passar till...?
    Av Taylorcraft i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 17:58
  5. Förgasare till OS .15
    Av Robin i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •