Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Black Horse - Katana 60 ARF

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard Black Horse - Katana 60 ARF

    Mitt senaste projekt

    Ihopsättning av sommaren aerobatic modell, inhandlad hos ÖMH

    Teknisk Spec:
    Spv 1440 mm
    Vikt 3,3 kg (enl. tillverkaren)
    Motor: Saito 100
    Servon: 4st HS-5475HB till höjd och skev
    1st HS-422 till gas, sen ett Diamond till sida

    När jag öppnade kartongen blev jag faktiskt lite överaskad över hur fin den var, inte en skavank på klädseln! Man får mycket för knappa 1700kr.

    Det första jag gjorde var att bara lägga ihop alla delar....såhär nånting ska slutresultatet bli...


    Gottepåsarna innhöll allt man behöver, motorfäste, spinner, hjul osv. Har inga direkta bilder på gottepåsarna men dom ligger där på skrivbordet


    Piloten var färdiglimmad och ser rätt okej ut




    Det första jag fick göra var att flytta bak motorn lite så att kåpan skulle passa någorlunda.


    Satte motorn lite på sniskan för att få förgasaren i rätt läge till tanken, inverterat hade varit enklast men då hade förgasaren kommit för lågt.


    Motorfästet jag använde mig av är inte det som följde med, tog ett som passade bättre för det sättet jag skulle montera motorn.


    En 10mm plyfabit limmades fast på insidan


    Jag tycker det är svårt att få till kåpa och motorn så det blir centrerat, särskilt då motorskottet är vinklat både neråt och åt höger.


    Grovskuret i kåpan, orkar inte med exakt passning, därav är hålen lite större än nödvändigt.


    Motorn blev inte exakt i centrum, men vafan - det funkar


    Stabbe limmas


    Ett servo till vardera höjdroder


    Motorskottet målat och bränslesäkrat, har även limmat dit skruvmaterial för kåpan.


    Tankanslutning och glödanslutning


    "Heavy duty" strömbrytare och accvarnare


    Motorn på plats och övrig installation påbörjad


    Nu börjar den ju likna det som syntes på försa bilderna




    Jag har efter att jag tog de här bilderna viktat härligheten, fick fästa accen framme vid motorn. Fler bilder kommer på detta...

    Ska åka bort nu och återkommer om en vecka...då ska motorn trimmas in efter lagerbytet och sen ska den upp!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Nu är den provflugen!

    Kärran flyger kanon! Dock har jag inte fått motorn att gå bra ännu, kanske det är värmen som spelar in. Helt odramatisk, följde rekomendationen på utslag som stod i manualen och det är perfekt. Det jag upptäckte som negativt är spinnern som följer med är plattan så tjock att jag inte kan använda låsmuttern till propellern - så jag har kört utan spinner. Sedan plattan som man monterar under vingen lossnar lätt, dock bränslesäkrade jag den med lamineringsepoxy som kan ha gjort den glatt och lättare glider loss. Ska dock göra "låset" fram längre så att den inte ska lossna mer.

    Fjärde flygningen idag så dog motorn på låg höjd i sväng, den gick ner ganska brutalt - vingbultarna gick av, propellern gick av, sprickor i ena hjulkåpan - i övrigt inte en skråma! Tur att bonden inte hunnit klippa den åkern...

    Omdöme i stort: Mycket maskin för pengarna! Kanonfin kvalitet och flygegenskaperna är helt odramatiska (så länge motorn går )

    Filmkameran var inte med, får se om jag kommer ihåg den nästa gång.

    /Marcus

  3. #3
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Roligt att den flög så bra Marcus! Då har vi båda haft lyckade premiärer i helgen.
    / Christian Olsson

Liknande ämnen

  1. Erfarenhet av Black Horse Yak 54 EP/GP 46
    Av jerrysoderberg i forum Metanolmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 21:07
  2. Mustang P-51 .60 Black Horse
    Av stefant i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 16:07
  3. Black Horse Matrix .60
    Av colsson i forum Recensioner
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 14:20
  4. Black Horse Piper J-3 Cub?
    Av Ålänning i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 13:07
  5. Black horse p51 mustang
    Av tonic i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 10:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •