Jag kan inte låta bli att kommentera det här som modellflygare alltid har grovt missat på - vår status som utövare av en seriös hobby.

När Speedwayförbundet vill göra PR och rekrytera nya tävlande - gör man då en film som visar alla krascher och skador?

När Friidrottsförbundet gör film om stavhoppning, gör man då en film som visar berömda rivningar?

När Bilsportförbundet gör reklam för rally, samlar man då ihop alla bilder på bilar som kör rätt ut skogen?

Men MODELLFLYGARNA är annorlunda minsann! Här använder man alla tillgängliga kanaler (t ex You Tube) och våra forum för att visa allmänheten hur spektakulära krascher ser ut. You tube vimlar av kraschfilmer där okunniga allmänheten kan få bekräftat att modellflyg är minsann en hobby där krascherna är det huvudsakliga sättet att flyga. Årets första krasch är något naturligt, oundvikligt, ett sätt att bedriva hobbyn. Kraschar man så ska bilder på resterna läggas ut på forum och ältas i detalj.

Om du vill höja modellflygets status så visa hur man flyger kraschfritt genom att använda checklistor, vara noga med grejorna och inte flyga när det finns faktorer som kan vara emot dig. Stoltheten bör ligga i att kunna berätta att "i år har jag inte kraschat en enda gång". Det är den bilden som jag tycker vi ska föra fram, inte att vi är lekfarbröder som förstör dyra leksaker.

Ta reda på varför du kraschar, prata med kompisarna om det, men tro inte att vi ökar antalet modellflygare genom att visa hur vi slår modellflygplan i bitar.

Tyckte
Bosse Gårdstad