Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Om respekt för en seriös hobby

  1. #1

    Standard Om respekt för en seriös hobby

    Jag kan inte låta bli att kommentera det här som modellflygare alltid har grovt missat på - vår status som utövare av en seriös hobby.

    När Speedwayförbundet vill göra PR och rekrytera nya tävlande - gör man då en film som visar alla krascher och skador?

    När Friidrottsförbundet gör film om stavhoppning, gör man då en film som visar berömda rivningar?

    När Bilsportförbundet gör reklam för rally, samlar man då ihop alla bilder på bilar som kör rätt ut skogen?

    Men MODELLFLYGARNA är annorlunda minsann! Här använder man alla tillgängliga kanaler (t ex You Tube) och våra forum för att visa allmänheten hur spektakulära krascher ser ut. You tube vimlar av kraschfilmer där okunniga allmänheten kan få bekräftat att modellflyg är minsann en hobby där krascherna är det huvudsakliga sättet att flyga. Årets första krasch är något naturligt, oundvikligt, ett sätt att bedriva hobbyn. Kraschar man så ska bilder på resterna läggas ut på forum och ältas i detalj.

    Om du vill höja modellflygets status så visa hur man flyger kraschfritt genom att använda checklistor, vara noga med grejorna och inte flyga när det finns faktorer som kan vara emot dig. Stoltheten bör ligga i att kunna berätta att "i år har jag inte kraschat en enda gång". Det är den bilden som jag tycker vi ska föra fram, inte att vi är lekfarbröder som förstör dyra leksaker.

    Ta reda på varför du kraschar, prata med kompisarna om det, men tro inte att vi ökar antalet modellflygare genom att visa hur vi slår modellflygplan i bitar.

    Tyckte
    Bosse Gårdstad

  2. #2

    Standard

    Jag vet ju en som gladeligen gjorde en film åt ett kortbolag för snabba pengar där med krashade modellflygplan är huvudtemat, vad är skillnaden Bosse?

    Jag vill inte vara elak på dig men det du skriver går lite emot hur du själv gör?

    http://www.algonet.se/~gardstad/forsberg/forsberg.htm
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nåt som alltför många glömmer är glädjen och glimten i ögat....
    Och bara för att man inte ser ut som en surputte när man flyger så behöver man nödvändigtvis inte vara "oseriös"...
    Nä, fram för mera glädje i vår hobby !
    Vi skall givetvis inte tumma på säkerheten men att tillåta sig att ha kul måste väl ändå vara orsaken till våra lekar !
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag måste faktiskt delvis hålla med dig Bosse, däremot tycker jag själv att krasher ingår i vår sport. Det är ju såklart inge kul att sätta sitt plan i backen, speciellt inte om man lagt hundra timmar på att bygga ihop en ny kärra.

    Jag tror även att många av personerna här på detta forumet gärna talar och visar när man krashar pg.a av att man vet att man får medkänsla och en klapp på axlen. Kanske känns det inte lika illa om man skojjar om det ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #5

    Standard

    Hej

    När det blir tal om modellflyg på jobbet så kommer nästan alltid "snabba överföringar" på tal, så du Bosse har verkligen visat övriga landet hur det går till.....
    Är faktiskt inte helt kul å bli jämförd med den reklamfilmen.....

    / Håkan

  6. #6
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ja, jag håller fullständigt med Håkan och de övriga. Hur kan man ställa upp på en reklamfilm som går ut på att krascha modellplan & sen skriva ovanstående inlägg?? :roll:

    Kasta inte sten i glashus Bo.
    / Christian Olsson

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det här är ju ett både svårt och viktigt ämne och man borde väl inte sticka ut för mycket ..............

    Det är ju en sanning att vissa kommer till fältet packar upp flyger och packar ihop för att sedan komma igen med samma plan gång efter gång för att flyga -
    medan andra kommer med ett par modeller flyger - kraschar - tar nytt plan kraschar - åker hem och lagar.

    MEN även den första gruppen råkar någon gång ut för att planet hamnar fel och man måste ju tänja på gränserna för att lära sig något.

    Sedan kommer man inte ifrån att det är mycket lättare att ta en bild på ett plan som ligger på marken eller sitter i ett träd än en liten prick som susar fram i hög fart i luften. Alla har inte tillgång till avancerade utrustningar men de som har det får väl lägga ut de filmer och bilder som visar hur det verkligen ska gå till. Bokis/Hanke är väl ett lysande exempel på tillverkare av fina filmer med trevlig flygning med rätt proportion mellan uppvisning och det som tyvärr kan hända wsom inte borde hänt.

    /Patrik

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Fredrik och alla andra,
    Orsaken skulle ju kunna vara att finna i det faktum att ett par kända profiler och Glada Gamänger här på RCFF i en annan tråd berättade att dom blivit filmade för att vara med i Barnprogram i TV4 - men i så fall luktar det nästan lite "medial avundsjuka" om det hela...
    Hoppas dock att jag har fel i min förmodan...
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Det är märkligt det här med krascher..... Varför delar man egentligen ut kraschpriser? Vi har tex. pris för årets mesta krascher i klubben. Ja, då är vi väl konstiga då, men kul har vi!

  10. #10

    Standard

    Det är ju skillnad på vad förbunden gör/bör göra och vad utövarna gör. Finns gott om kraschfilmer från rally både inifrån och utifrån bilarna som utövarna lägger ut på t.ex YouTube och finns liknande exempel från andra aktiviteter.
    Tror inte något förbund själva försöker göra reklam med hjälp av kraschfilmer, skulle väl vara ett stuntmannaförbund då kanske, men utövarna lägger nog ut det mesta de lyckas fånga på film.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tror inte att kraschfilmerna eller kraschpriser avskräcker så många från hobbyn. Det är väl ändå så att övervägande del av alla inlägg på forumen istället vittnar om vilket nöje, glädje och utlopp för kreativitet vår hobby erbjuder. Och humorn är en mycket viktig del av helheten.

    Modellflyget är bra att vila tankarna på i en stressad vardag.
    Det innehåller alla ingredienser:
    Gemenskap tvärs över alla gränser, Humor, Nöjet att planera ett bygge eller modifiering, Nöjet att bygga och vara kreativ, Spänningen och nöjet att flyga den färdiga modellen, Möjlighet att skratta åt en oturlig krasch... Planera nästa projekt...

    Jag tror vi förlorar mycket av det speciella med modellflyget om vi hade gjort det till en exakt vetenskap.

    Mvh
    Ove

  12. #12

    Standard

    Oerhört oigenomtänkt och dumt inlägg, kommentarer överflödiga!

    (Syftar på trådskaparen som krashar på TV och sen predikar till oss andra)

  13. #13
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej..

    "Modellmos" är ett måste! Hur skulle jag annars få plats med nya modeller!

    Sosen

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Man kanske tycker att det är lika kul att bygga som att flyga

  15. #15

    Standard Inte riktigt samma sak

    OK. När man sticker ut hakan så får man finna sig i att få svar på tal! Det har jag ju fått.. Här kommer ett genmäle:

    1. Det är inte riktigt detsamma att visa i en reklamfilm att om man lämnar sändaren till en okunnig person så kraschar planet och att som det är nu är lägga ut krascher gjorda av i övrigt duktiga flygare på olika sajter och forum.

    2. Om jag vetat hur Internet skulle utvecklas hade jag faktiskt aldrig medverkat i den där reklamfilmen.

    3. Jag har inga mediala intressen nu längre - jag hänvisar förfrågningar om sådant till Thomas Leijon. Det räcker mer än väl med ungdomsverksamhet och eget flygande. Och jag vill verkligen inte bara bråka med svenska modellflygare - det här är ju en internationell trend.

    4. Jodå, jag ser också att mycket som skrivs på RCFF och andra ställen vittnar om flygglädje och nöje av hobbyn. Det kan väl inte hindra att man bråkar om en sak som ger oss dålig PR?

    För övrigt vill jag hänvisa till exemplet med damen i ett Discoveryprogram som varit åskådare till en flygkrasch med en passagerarjet. Hon säger till reportern:
    "Det flög precis som ett radiostyrt modellplan - totalt utan kontroll..."

    Det var en ur allmänheten som hade den uppfattningen om oss.

    Bosse Gårdstad

  16. #16
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Bosse...
    Hur många filmer om "fotbollstabbar", "Golfblunders" Rallykrascher osv...osv..osv.. finns det inte ute i videohyllorna och butikerna?
    Tror du att fotbollsklubbar och dyl blir lidande för det med?
    / Christian Olsson

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Jag har faktiskt inte uppfattat de flesta filmer på nätet som "kraschfilmer".
    En hel del kraschisar är ju också gjorda med glimten i ögat.
    På våran majbrasa finns det de som hävdar att utan balsaplan på toppen av brasan blir det ingen sommar.
    Och kraschpriser ska väl jämföras med dumstrut, en vänlig mobbning,.
    Säger jag som lyckades filma min klubbkompis Kemmpf när han satt sin skalaspit i backen(rakt ner bara flis kvar).

    Men det är något helt annorlunda, den ska ut på nätet.
    Jag har fått så mycket beröm för min nybörjarflygning, efter sista berömmet slog jag bort landstället!

    Det är en verklighet vi lever i.
    Skicka gärna ett tv-bolag hit så ska jag göra det offentligt. (pröjs naturligtvis)

    Huvudsaken är att vi visar gott humör.
    Vad ska man annars göra, gråta?

    Intala dig att "det här är kul" när du hämtar plastpåsen.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Om jag säger att jag sysslar med modellflyg så får jag till 99% svaret.
    "aha, som i den där reklamfilmen. Får jag prova? visst men det är svårt...och sen krashar planet."

  19. #19

    Standard

    Dah, när man börjar med denna hobby så är man lustigt nog nybörjare.

    Har man tänkt efter noga innan man börjar så har man skaffat simulator
    och övat och byggt flyget väl och gjort steg för steg för att lära sig flyga.
    MEN det viktigaste av allt, inställningen till att jag ska ha roligt när jag
    skall flyga RC. Och en ANDRA sak att nämna är att jag även räknat med
    att krascha. För det gör man...

    Nog om det... när man är ny, ensam eller flera, så är början en stor
    tröskel och på vägen över den så händer det en hel del. Vi är ett gäng
    på 6 pers som är nybörjare och vi har filmat och fotat. Vi har haft
    grymt roligt och lärt oss massor. Många har sett filmerna och tyckt
    att vi verkar ha skitkul. Vi har ställt in oss på att det kommer kosta i
    början. De som gnäller till och säger "mäh, är det inte dyrt att krascha
    så ofta?" ... nää det är det inte (dessutom ska man inte skaffa flyg
    om man använder sista sparpengarna för att köpa flyget). Det är givande
    och deppande. Man ger och man tar, man lär... och man lär. Man har
    roligt.

    Det är som med skridskor på is. Man druttar omkull och slår sig. Där
    sållas folk. Antingen tål man pinan tills man klarar av det, eller så ger
    man upp direkt. Naturligt. Vi skrattar åt folk som gör bort sig.

    Vissa köper en bil för att busköra... andra köper sin 50-talsjänkare
    och glider i 15km/h genom staden och bara njuter.

    Om man visar hur fint flygen flyger och hur lätt det verkar vara och
    de aldrig kraschar... DÅ har man gett fel bild till den som ska börja
    med hobbyn. Jag säger vad flyget kostar komplett och så säger jag
    att man får räkna med att krascha. Inbilla er inget annat. Det är ingen
    investering.

    Det jag däremot stör mig på är att folk inte vet vad RC-flyg handlar om.
    "jaså du leker med radiostyrda flyg du..." =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    När jag kommersialiserade mitt modellflygande genom Helifoto så var jag tvungen att tänka till på säkerheten för att Luftis skulle godkänna mig. Det var verkligen tankvärt och inget jag ångrar. Idag har jag både checklistor och vårdrutiner för kärrorna, vilket jag inte hade förr.

    Trots det anser jag att det är trist att Bosse G måste vara så sabla präktig jämt och ständigt. Gör han aldrig fel själv? Den där reklamfilmen var bara för mycket och sen komma här och predika. Nä fy 17!
    /Christian

Liknande ämnen

  1. Har gjort en seriös film
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 13:23
  2. Hur får jag kontakt med rc hobby syd?!
    Av Victorbjörkman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 19:36
  3. Al´s Hobby Jet Center
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 08:37
  4. RC Hobby Syd
    Av pgrts i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •