Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: T5 kör R50 Titan

  1. #1

    Standard T5 kör R50 Titan

    Allright, flög min nya R50 Titan ikväll efter jobbet.
    Tejpade ihop ett kryss av elrör som kycklingställ, kollade igenom min radioinstallation och körde igång motorn.
    Hypern startade på en gång och det vara bara att backa undan och varva upp...
    När jag testade att tilta rotordisken innan take-off såg jag att skeven gick åt fel håll så den fick jag reversera, men sen såg allt hyffsat ut.

    Fick trimma lite dyk för att få den stabil i hovring och dra ned gain på gyrot för att stjärten skulle sluta vifta och sen gick den som på räls.
    Hovrade fyra tankar med kycklingstället och sen knipsade jag bort det... Man blev ju lite nervös att starta utan men det gick bara bra.
    Flög tre tankar till utan kycklingställ och började göra lite vändor fram och tillbaka.

    Att flyga helikopter verkar ha en hög mental barriär och steget till full flygning tar nog ett tag.
    Jag tycker i alla fall att det verkar kanonroligt och kom en liten bit på vägen ikväll.





    |
    |
    V
    Observera blinget. Jag tycker alla nybörjare ska köra kolblad, metallskalle och gröna 3D paddlar.
    Det kompenserar liksom den ryckiga flygstilen och träningsstället



    Tjaa, allt verka sitta där det ska


    Redo för tankning och start


    5'e flygningen... No kycklingställ babeee!

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Grattis, det funkade ju bra!!! Jag har själv varit i valet och kvalet mellan helikopter och ett större 3D flyg än min Twist (tränar gärna helikopter i simulatorn). Jag kom till att jag har en hel del att utveckla inom aerobatik och 3D med flygplan så det fick bli Seagull Yaken istället.

    Lycka till med helikopterflygningen, lägg gärna ut en video också.

  3. #3

    Standard

    Nuuu blev jag avis. Jag har inte hunnit nåt med min heli mer än kört
    in motorn lite med fegstället. Den står här vid datorn och ser pissed
    off ut. Måste bli en ändring på det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Va? Var det första flygningen med heli för dig?
    / Christian Olsson

  5. #5

    Standard

    Jo, det var första 7 tankarna. Körde 4 med träningsstället, men det var inte speciellt svårt att hovra på stället och sätta ned helin mjukt så jag tog bort det och flög tre tankar utan.

    Det svåra blir att komma över den mentala spärren att bara trycka båda spakarna rakt upp och dra iväg i riktig flygning.
    Att hovra var enkelt och absolut inget speciellt.

    (Har definitivt fördel av ett antal år med flygplan så man inte överkorrigerar eller blir toknervös när det gungar till lite.)


    ...Kul med visp iaf. Nu ska jag träna lite mer och sen ta mod till mig att flyga en åtta

  6. #6
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    En lysande prestation tycker jag för att vara helt grön på heli!
    / Christian Olsson

  7. #7

    Standard

    Tack!

    Fick en AFPD simulator av en flygkompis för nån månad sen, har inte direkt nött timtals, men det är helt klart ett suveränt hjälpmedel för att komma igång och sätta spakrörelserna i ryggmärgen.

    Jag moddade plast-usb-'radion' så pottarna för spakarna har exakt samma motstånd som min Futabaradio och ställde in träningshelin att ha 75% utslag på cyclic och -30% Expo... Min Titan var i alla fall enklare att flyga och hovrar fan så mycket stabilare än dataraptorn

    Jag har laddat upp film på youtube, men det tar en himla tid för dem att publicera dem?

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hyllningar! :wave:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Standard

    ,

    [ame=http://www.youtube.com/watch?v=00KU5PX2ohg]Film på flygning #7[/ame]
    Känner på några försiktiga svängar.

    ..Frågan är hur man nu tar steget till full flygning framåt... Jag tror jag fixar det, men det känns lite scary att bara dra iväg

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Imponerande flygning till att vara så pass nybörjare :up: Stående ovationer

  11. #11

    Standard

    Tack, det känns kul att man är på rätt väg i alla fall.
    Ska ut och träna lite mer ikväll... Tror inte det blir nån flygning utan jag fortsätter hovra lite till.

    Ska skynda långsamt och göra större och större utsvävningar tills det bara är att dra iväg

  12. #12

    Standard

    Film på flygning #7
    Känner på några försiktiga svängar
    Så skall det se ut PDT_Armataz_02_43

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Ser mycket lovande ut, modig kille du!

    Har du inte kört någon simulator?

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Tack!

    Fick en AFPD simulator av en flygkompis för nån månad sen, har inte direkt nött timtals, men det är helt klart ett suveränt hjälpmedel för att komma igång och sätta spakrörelserna i ryggmärgen.

    Jag moddade plast-usb-'radion' så pottarna för spakarna har exakt samma motstånd som min Futabaradio och ställde in träningshelin att ha 75% utslag på cyclic och -30% Expo... Min Titan var i alla fall enklare att flyga och hovrar fan så mycket stabilare än dataraptorn
    Står några inlägg upp Wåfflan

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Ja där ser man...--:=)

  16. #16

    Standard

    Har flugit lite vid två tillfällen till.
    En gallon ungefär genom motorn... Ska köpa en pitchvinkelmätare idag och sätta upp helikoptern som den ska vara, har haft ganska litet pitchområde hittills.

    Hoppas vädret blir bättre, då blir det flygning imorrn.... Hoppas jag tar mod till mig och drar iväg från hovring. Jag tror jag klarar det, men det känns jäkligt scary!

  17. #17

    Standard

    Ikväll flög jag.
    Hovrade lite i början och sen gav jag mig ut på full flygning.
    Det känns verkligen som man spräckt en mental barriär nu och kan börja träna på allvar.
    Grannklubben har Helikoptertävling om två veckor (3C FAI, Eurosport, Popular & F3C Freestyle ) och jag ställer givetvis upp i Popular-programet, hell yeah! (Träna träna träna)

    http://www.f3c.se/docs/2006/Pop2006_gfx.pdf



  18. #18
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tjusigt T5. Håller själv på som bäst med min Raptor, och visst lite bling blir det ju. Kolfiberblad huvudrotor och stjärt, kolfiberfenor, light 3D paddlar dock blå beställda, hårdare flap damper etc. Satsar på att få den klar, om gud vill och turen är med mej, till den 7/7 då klubben annordnar en enkel heliträff för dom närmast sörjande. Skulle vara kul att ta premiären där.
    Dock väntar jag lite med att byta rotorhuvud och stjärtrotor växel/huvud till efter semestern. Familjen måste ju få sitt också, och en vecka på västkusten kostar ju bestämt en slant under högsommaren :?
    Fråga. Vad är det för metalhuvud du monterat på din raptor?
    Hoppas på lite småprylar från Fullkontroll i morgon.

    Ps, tog en liten repa med min T-REX 450S i eftermiddags uti trädgården.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #19

    Standard

    Köpte helin beggad och den kom som du ser den på bilden... Tror det är Mavrikk, men är inte säker.

    Jag var ute och flög ikväll igen. Drog en hel gallon genom helin och är glad att jag inte flyger el, man får otroligt effektiv mängdträning när man bara tankar och kör non stop.
    Raptorn hovrar nästan hands-off i lugnt väder och går som tåget när man låter den sträcka ut på 10' pitch och full gas.
    Bytte tailservot till ett S9254 så nu är det mindre fladder och bättre koll på stjärtrotorn.

    ...Krashade nästan då jag av misstag flög baklänges långt ifrån mig(tappade orienteringen litegrann), men är inte riktigt helipilot ännu, det kvittot kom som ett brev på posten då jag hamnade i en situation som inte kändes bekant.
    Tror iaf att man har mycket igen för att man flugit mycket plan innan, man tar det lugnt i en nödsituation och överkorrigerar inte (Som en ren nybörjare reflexmässigt gör)

    T5, 3 gallons so far.

    ps. Funderar på en ny heli redan... måste ju ha något i reserv så man kan laga en och flyga en, eller hur?

  20. #20

    Standard

    Här är en länk till mina bilder och lite stuff från helgens heli-tävling.
    Jag kom på en rungande 5'e plats av 7 startande i f3c-populär...

    http://www.rcheli.se/phpBB220/viewtopic.php?t=11641


    /Förövrigt har jag en Align 600N på inkommande och köpte två YS .50st motorer idag.
    Yep, I'm becoming one of them rotorhead's

Liknande ämnen

  1. ZG 80 Titan är det nåt att ha?
    Av genland i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 22:06
  2. Raptor 50 titan
    Av Casimir_rc i forum Byggdagboken
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 08:17
  3. Raptor 50 Titan
    Av Ompa i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 12:48
  4. TT Raptor 50 Titan
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 05:29
  5. Titan provflugen
    Av Kristian i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •