Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Vilket flyg för OS MAX 61FX?

  1. #21

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Personligen så älskar jag stickens utseende, men den ska vara röd med svarta maltserkors!

    Den är skuldervingad ja, men aerodynamiskt är det inga problem. Det är bara att bygga vingen med 1-1,5 graders negativ v-form så blir den i stort sett neutral (säkert neutralare än Calmato Sporten) och kniveggar enligt uppgift bra.

    Jag har en Vmar V-stick 60 som jag byggde med rak vinge och den kan knivegga men det krävs mycket parerande med rodren, skulle jag skaffa en till så skulle jag bygga den med negativ v-form och förstora rodren en hel del.
    Fast Vmars stick är nog inte direkt något att satsa på då den kvalitetsmässigt lämnar en hel del att önska. "Balsan" är extremt spröd och man har slarvat rätt mycket vid kontruktionen.
    Hals- und Beinbruch!

  2. #22

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Magnus,
    Då är vi i vart fall 2 st som älskar Sticken - och det skall ju helst vara "originalutseendet" med malteserkors, halvrunt sidoroder och "vågiga" höjd/skevroder. Men i brist på detta så kan man som jag flyga E-Flights Mini Ultra Stick !
    Man skall som sagt inte lura sig av utseendet - detta är ingen "första trainer" utan den har betydligt mera avancerade flygegenskaper - samtidigt som den är fromm som ett lamm vid t ex långsamma svängar och vid landningarna.
    Jag har flugit en något större med metanolrova tidigare och den kärran har för evigt en plats i mitt flygarhjärta...
    F ö är den ju mycket servicevänlig vilket inte heller är fel - inga struliga kåpor att hantera t ex.
    Men smaken är som baken så jag kan förstå andra som inte är lika intresserade - men då har dom oftast inte flugit denna buskärra.
    Hälsningar
    Roger

  3. #23

    Standard

    Totalskrotat för andra gången... om det förr var 100 delar så är det nu
    600 delar. Det flög i alla fall underbart, min TT Tiger Trainer 60, många
    landningar och kände mig riktigt säker... sen lade kommunikationen av
    mitt i allt och skiten dök i backen. Har ingen aning om varför =(
    Så nu MÅSTE jag ha nytt flyg, sabla crap. Bokis, hade ni fått Calmato 60?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24

    Standard

    http://www.kyosho.com/common/image.php?id=103463

    Är lågvingade Kyosho Calmato 60 en bra efterföljare till högvingade
    ThunderTiger Tiger Trainer 60 om man behärskar flyga med Tiger 60?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25
    MrJets avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    Kanske detta också är ett alternativ.

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=7015-

    Väldigt lik Calmaton iof....
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  6. #26

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    En Calmato .60 verkar vara en bra kärra men en Middle Stick är ju en klassiker och flyger också bra.Men varför börja med en .60 motor(10cc)...???en mer lämplig storlek på motor (och flygplan ) är en .40:a.
    En 6,5cc motor har ju en del fördelar som: lagom storlek på modell, inte så farlig för nybörjare, mer bränslesnål osv.
    Sen finns det betydligt fler modeller att välja på i .40 storlek!

    Kärran på bilden oven är en .40 kärra och passar inte en stark .60 tvåtaktsmotor.

  7. #27

  8. #28

    Standard

    Orsaken till att det blev en .61-motor var att jag först fick tag på ett
    flyg av en bekant, i låda. Och så gick det vidare därifrån. =)

    Skulle jag idag rekommendera ett flyg åt någon nybörjae skulle
    jag helt klart säga "40-size!!!" och föreslå Excel 2000 för den
    är billig och enkel samt flyger skitbra.

    Men nu är det nog Calmato 60 jag borde ha, vet ej var i Sverige den
    finns inne dock...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29

    Standard

    Jaha, då var det gjort... jag uppgraderade till en... exakt likadan... haha

    Tror det behövdes... så här såg det kraschade flyget ut:

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Haha, måste ha varit ett jävla jobb att sopa ihop allt.

  11. #31

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Hm...

    Det fattas tre bitar av motorspantet...

    Klarade motor och elektronik sig?

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  12. #32
    MrJets avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    He he...en bild säger mer än tusen ord!
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Taylorcraft
    Hm...
    Det fattas tre bitar av motorspantet...
    Klarade motor och elektronik sig?
    Va? Jag visste det! Jag visste det!!! Jä--a sk't att jag int lyfte bättre
    på potatisplantorna jag skövlade... haha! Du... det ligger en hel
    del kvar på åkern så finn fem fel kan bli en rolig tävling =)

    Motorn klarade sig utmärkt! Och elen med... här är lite bilder på
    fixet med motorn:

    Så här såg den ute FÖRE jag började


    Och så var motorn i bitar. Det var en sabla massa skräp på golvet!
    Ni kan även se min "nya" Tiger 60 stå redo för motor =) Tack vare
    Mr X som räddade mig från sommardepression vid val av flyg...
    Tiger 60, nä Calmato 60, nä Cessna, nä Calmato, näa.. jo.. va nä.


    Motorn rengjord och upplockad enligt Titan 50-konceptet




    Visst vart den nice? ;-)




    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #34

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    - Som ny ju!

    Happy flying and smooth landings!

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

Liknande ämnen

  1. Vilket lim?
    Av Timtimtim i forum Elmodeller
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 23:56
  2. Vilket LRS ska man välja?
    Av Ludde i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 19:04
  3. Vilket försäkringbolag?
    Av Kenneth E i forum Allmänt och Tips
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-04-30, 17:36
  4. Vilket plan
    Av Subaru i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 17:13
  5. Vilket lim?
    Av Heda i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •