Modell:
Sometin' Extra

Fabrikat:
Sig mfg

Pris:
Runt 1200:-

Spännvidd:
51.5"

Längd:
48.25"

Vikt:
Svårt att säga, runt 2.5kg skulle jag gissa på utan att ha vägt den.

Antal Servo:
5

Hur bra var manualen?
Bra och fin manual med många bilder och en hel del tips. Läs dock igenom varje stycke många gånger och gärna lite i förväg så att du är säker på vad som beskrivs. Hela manualen är på engelska. Ritningen är super, inga konstigheter alls.

Svår / lättbyggd:
Förhållandevis enkel. Det enda som egentligen kan ställa till problem är att manualen är helt på engelska och allt beskrivs i amerkanska mått. Personligen tyckte jag det var enklare att bygga med en linjal som hade tum istället för att konvertera till metriska systemet.

Byggtid:
Efterssom jag är ganska nogran och endast byggde min med vitlim så tog det ganska många timmar. Mellan tumme och pekfinger 130 timmar tills att den var i luften.

Prisvärd:
Mja. Kittet är väl inte sådär superdyrt, men bygger man ett kit blir det oftast dyrare än ARF. Nu är finns ju denna som ARF med och då kostar den runt 2500:-. Jag gissar på att min gick på runt 3000kr exklusive motor och elektronik.

Rekommenderad motor och propeller:
Min flyger med en ASP 61 4 takt och en APC 11x6 och den går som en hal ål

Fördelar:
Riktigt rolig och ganska enkel att bygga.

Nackdelar:
Amerikanska mått och en manual endast på engelska.

Övrigt / Flygegenskaper:
Jag är ingen superpilot men jag tycker den flyger helt underbart. Enkel att ta upp i luften, flyger jättesnällt och vill man busa i luften så gör den precis som man säger till den.

Funderar du på ett bygga ett kit så är detta ett perfekt kit att börja med. Klarar du bara ut engelskan och måtten så kommer du ha hur roligt som helst.