Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: ClearView RC sim

  1. #1

    Standard ClearView RC sim

    Köpte detta program för att träna kunna flyga en Singel rotor Heli och använder Big Lamas handkontroll. ( man kanske måste ha den dom säljer? )
    Det funkar utmärkt med coax helis och flygplan, men inte med Singel rotor helis. Är det så jäkla svårt i verkligheten att flyga sånna helis?
    Jag har har hållt på att träna flera timmar om dagen i två veckors tid nu, men jag har inte ens lyckats Hoovra en enda Singel rorot heli. Inte en dom med baddlar. Så fort jag lyft kommer kommer helin liksom i gungning och det är omöjligt att parera upp det och man krashar och jag har valt Vindstilla i inställningarna. Men det kanske är så svårt även med en riktig Singel RC vad vet jag.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tar ett tag innan man kommer underfund hur det hela hänger ihop. =)
    Har gått igenom ett antal olika helikoptrar i ett antal år, tillslut gav jag nästan upp.
    Men sen satte jag igång o gick "rätt" väg , från coax, till singel med massvis av simulatorträning där emellan.
    Sitter även nu med simulator och lattjar. Vissa gånger tycker jag det nästan är enklare i verkligheten än i simulatorn, då man i simulatorn har ett begränsat synfält. Det kanske upplevs svårt och omöjligt idag, men ta en sak i sänder och öva , så skall du snart se att det sitter och du glömmer av hur jobbigt det var i början.

    Testa i simulatorn att köra med Mcpx från Eflite , väldigt enkel att flyga med.

    Lycka till!
    //K

  3. #3

    Standard

    Ok jag får träna mer, så det beror inte på att jag inte använder någon av ClearViews handkontroller då?. Mcpx från Eflite finns inte med. Däremot Blade Mcpx. Det kanske är den du menar? Om det är den har jag inte lyckats flyga / Hoovra den heller. Samtliga singel rotor helis uppför lika dant.
    Min Big Lama gick lätt att flyga innan jag ens hade provat ClearView. Den är busenkel att flyga tycker jag, aldrig krashat, men så flyger jag mycket varsamt i och för sig.
    I Sim programet får man nästan anstränga sig för att krasha med en Coax heli.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    28
    Jobb
    -
    Klubb
    Väsby MFK

    Standard

    Det är ju så att en coax heli självstabiliserar sig själv, vilken en singelrotor-heli verkligen inte gör
    Det handlar om smååå rörelser när man hovrar. Förresten så är det rätt helikopter (blade mcpx = eflite blade mcpx

  5. #5

    Standard

    oki. man får väl träna mer så måste det väl gå tillslut hoppas jag.
    Min Big lama har dock slutat att självstabilisera sig efter en mycket lätt mark kontakt med bladen när den välte och övre rotorblad snurrar knappt. Vilken usel kvalite det måste vara på dem. Skall köpa en ny framöver, för mecka med den är inget jag klarar

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Hej!
    Bättre att mecka med din gamla helikopter och lära sig nu , för senare när du går på vanliga koptrar dvs singelrotor så är det nästan ett måste att mecka, speciellt efter en smäll. Men för all del köp en ny och flyg med den, så mekar du med den gamla under tiden. Helikoptrar kräver ett visst underhåll att hålla sig flygande på ett säkert sätt, än viktigare än för flygplan skulle jag tro. Inte varje gång men lite då och då behöver man gå igenom, smörja upp , skruva åt etc. Låter jobbigare än vad det är faktiskt. Vad gäller flygandet så är det som "Sekra" säger ovanför.. Coax är självstabil medans singelrotor inte är det alls och är "hala". =) Lycka till och välkommen till en riktigt skoj hobby =))

  7. #7

    Standard

    Jag får se hur jag gör,men så värst gammal är den inte, knappt en vecka, den höll väldigt länge har inte ens hunnit betala den. Visst skall jag försöka mecka med den, men det är inte så lätt med dålig syn och tummen mitt i handen. Först skall jag försöka reklamera den, att den skall gå sönder av en sådan här simpel olycka att den välte är ju väldigt dåligt

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    28
    Jobb
    -
    Klubb
    Väsby MFK

    Standard

    Tyvärr tror jag inte du kommer lyckas med reklamationen, dom är stenhårda när man har kraschat den. Mitt tips till dig är köpa dessa två helikoptrar som du kan utvecklas med: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...F_Mode_2_.html och http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...F_Mode_2_.html
    Dessa är två mycket bra och kraschtåliga helikoptrar

  9. #9

    Standard

    Nu flyger den bra. jag såg inte att det var sprickor i bladen, satte på reservbladen så nu flyger den som den skall.
    Med tanke på att det är en nybörjar maskin så borde det vara ett mjukare plast material i bladen. Tillverkaren borde ju vara fullt medveten om att det kan hända en del olyckor ibland när man är färsk pilot och använda ett tåligare material. På min betydligt billigare Biltema helikopter är det mycket bättre blad. De är nästan som gummi och går att böja utan att något händer. Skall kolla om de kanske passar på Laman. De är något kortare dock, men det kanske inte gör så mycket.

  10. #10

    Standard

    Du kan ställa in exponential i clearview.
    Då blir det lite lugnare runt mittläget.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tåliga rotorblad är i min mening inget positivt, går bladen sönder så klarar sig ofta andra saker, håller bladen får du byta
    varenda axel vilket inte är så skoj.

    är dom som gummi så går ju iofs inget sönder men den blir nog inte så rolig i luften.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •