Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: "Gammla gubbar" som dyker upp på fälten ;)

  1. #21

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Hoppas ingen "äldre" tog åt sig någe negativt av tråden, kanske skulle skrivit "förståsigpåare" (med attitydproblem) istället för gubbe
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Dessvärre så är väl de flesta ARFer mest skräp men jag tycker ändå att det är bra att de finns eftersom att annars skulle man ju aldrig komma upp i luften.

    Vad är det som är skräp med dessa???
    Ge mig några expmpel på din definition av skräp med ARF:er!

    Jag har 4st så kallade ARF:er i min ägo och anser att de är mycket välbyggda, tåliga samt att de flyger mycket bra!

  3. #23

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Marcus72
    [Vad är det som är skräp med dessa???
    Ge mig några expmpel på din definition av skräp med ARF:er!

    Jag har 4st så kallade ARF:er i min ägo och anser att de är mycket välbyggda, tåliga samt att de flyger mycket bra!
    Du säger att de flyger mycket bra - det beror nog mest på vem som styr ;-)
    Med fel man vid spakarna blir även ARF/RTF snabbt skräp - iofs så är vissa EPP svåra att döda men inget är omöjligt.

    Har du byggt en modell helt på egen hand så vågar du inte flyga den - därför håller den naturligtvis längre - så enkelt är det

  4. #24
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kanske skulle förtydliga mig.. ops:
    Eftersom jag själv är gubbe så det som har hänt är att man får höra både ett o annat gärna med referenser till tidigare försök av personen i fråga,varför jag inte kan flyga pga div teknikaliteter för det hade minsann han:
    A Känt folk som har provat..
    B.Provat själv någon gång i tiden..
    Cen bästa hitills;Var ligger den latterala C.G:t på den där maskinen?
    följt av ett spydigt skratt..
    Att se dessa domedagsprofeter flyga är sällsynt om ens möjligt men de vill gärna hjälpa till o berätta varför jag inte ska dittan o dattan..
    Säger man emot så blir de oftast rakt av otrevliga..
    Det som är mest beklagligt är att de finns dem i min bekantskapkrets som har rena skräckhistorierna om hur de har gått till klubbar i omgivningen för att få hjälp o börja flyga o har blivit såpass illa till mods av behandlingen så de har lagt planerna på isen..
    O vad det gäller ARF kärror...Det finns både vin o vatten MEN jag vet få som kan bygga kärror med en sån finish/kvalitet som en del ARF tillverkare..
    Att dra alla över en kam är fel..
    Och ARF är orsaken till att jag håller på med detta,jag tycker att det är så jämrans kul o flyga o saknar kunskapen/skickligheten/tålamodet att kunna bygga en modell från skratch bättre än våra kinesiska vänner..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #25
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej hej alla !!!

    När det gäller ARF vem har sagt att dom är skärp ???

    Nej det är lika bra med båda är ARF och Byggsatser

    vad du snacka om skärp ???

    för att dom kostar är dyrt för ARF än byggsaster så det blir lång tid att byggen på byggsatser kan tar upp till 3 mån eller det beror på stor plan eller inte ??
    det är fråga om detta det har inte betyder för ARF så det är dom lika bra som Fredrik sade tidigare dom är lika bra Jag med också jag hade tidigare förut ARF en av dom super chipmunk som Jag sålde till en person !!

    som sagt att Bokis har också ARF vet jag det också det finns folk som har också ARF som har bråttom att får flyga nuvarande i sommar
    om du vill ha byggsatser då är bara upp till dig att du kan byggen så det tar lång tid ändå !!
    som sagt tidigare att jag sade förut att det Gäller är ARF och Byggaster att välja så passar dom bra är byggsatser under vinter innan vill flyga i sommar är dom passa så om närmare snart sommar så hinner inte klart med byggsaster så välja på ARF enkelt som dom är Nästan färdig sen bara montera in motor och Servo sånt färdig så du hinner att kunna flyga i sommar det är välja på ARF eller Byggsatser så o.b.s ARF är inte alls dålig heller !!
    Dom har blivit öka idag för ARF jag har sett folk som använder nu !!

    det är lika bra för båda ARF eller byggsaster det finns inte alls ett skärp av dom heller !!

    MVH Steve


    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  6. #26
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    O vad det gäller ARF kärror...Det finns både vin o vatten MEN jag vet få som kan bygga kärror med en sån finish/kvalitet som en del ARF tillverkare..
    Att dra alla över en kam är fel..
    Och ARF är orsaken till att jag håller på med detta,jag tycker att det är så jämrans kul o flyga o saknar kunskapen/skickligheten/tålamodet att kunna bygga en modell från skratch bättre än våra kinesiska vänner..
    Tack! Jag bygger verkligen inte mina kit-plan för att få bättre kvalité, möjligvis lite grand för att jag gillar att välja färg själv, men huvudsaken är ju självfallet att jag gillar sitta och limma spryglar när det är reklam på teve, inget annat (tvivlar även på att mina byggen är bättre än ARF, dom är dock roligare tycker jag hehe )
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #27
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nexus
    Hej hej alla !!!

    När det gäller ARF vem har sagt att dom är skärp ???

    Nej det är lika bra med båda är ARF och Byggsatser

    vad du snacka om skärp ???

    för att dom kostar är dyrt för ARF än byggsaster så det blir lång tid att byggen på byggsatser kan tar upp till 3 mån eller det beror på stor plan eller inte ??
    det är fråga om detta det har inte betyder för ARF så det är dom lika bra som Fredrik sade tidigare dom är lika bra Jag med också jag hade tidigare förut ARF en av dom supermunk som Jag sålde till en person !!

    som sagt att Bokis har också ARF vet jag det också det finns folk som har också ARF som har bråttom att får flyga nuvarande i sommar
    om du vill ha byggsatser då är bara upp till dig att du kan byggen så det tar lång tid ändå !!
    som sagt tidigare att jag sade förut att det Gäller är ARF och Byggaster att välja så passar dom bra är byggsatser under vinter innan vill flyga i sommar är dom passa så om närmare snart sommar så hinner inte klart med byggsaster så välja på ARF enkelt som dom är Nästan färdig sen bara montera in motor och Servo sånt färdig så du hinner att kunna flyga i sommar det är välja på ARF eller Byggsatser så o.b.s ARF är inte alls dålig heller !!
    Dom har blivit öka idag för ARF jag har sett folk som använder nu !!

    det är lika bra för båda ARF eller byggsaster det finns inte alls ett skärp av dom heller !!

    MVH Steve

    :?:
    / Christian Olsson

  8. #28
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Super Chipmunk antagligen.

    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #29
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    hehehe jag menar Super Chipmunk men Jag missade skrev i mellan hehe

    Ja Just det var Super Chipmunk Japp !!

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Varför Stationär dator när det finns bärbar?
    Varför el när det finns metanol?
    Varför Volvo när det finns Saab?
    Varför Multiplex när det finns Futaba?
    Varför byggsatser när det finns ARF?

    Poängen, alla tycket olika. Vissa "Gubbar" tycker att arf är inget att ha, andra tycker det är bra då dom snabbt kan få en krash att itne ha existerat. (Kvaddar planet och köper ett exakt lika dant och flyttar över alla grejor fort som tusan)

  11. #31
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Jag var själv medlem i Malmö Radioflygsällskap för många år sedan men det var just en dryg gubbe som gjorde att jag bytte klubb. Jag hade börjat flyga helikopter då och oavsett vad jag gjorde så var det fel. Själv så nöjde han sig med att hovra lite.
    VEM kan det vara ?

  12. #32

    Standard

    Fanns Poison som arf skulle jag köpt på mig mins 2st och aldrig byggt mitt, men det kan ändå vara kul att få bygga lite ibland.

  13. #33

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    91
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    www.ripamfk.com

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Frippe
    Varför Multiplex när det finns Futaba?
    Är HEEELT övertygad om att du menar tvärtom, eller hur?


  14. #34
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Marcus72
    Dessvärre så är väl de flesta ARFer mest skräp men jag tycker ändå att det är bra att de finns eftersom att annars skulle man ju aldrig komma upp i luften.

    Vad är det som är skräp med dessa???
    Ge mig några expmpel på din definition av skräp med ARF:er!

    Jag har 4st så kallade ARF:er i min ägo och anser att de är mycket välbyggda, tåliga samt att de flyger mycket bra!
    Naturligtvis anser jag att det är mycket varierande, Kyoshos ARFer verkar stabilt byggda men klädseln är skit, Jamaras modeller i glasfiber är ganska fina men de som är gjorda i trä mer eller mindre ramlar sönder av sig själva. Likaså Thunder tigers och Black Horses modeller har en förmåga att förinta sig själva på sikt. De finaste ARFer jag har sett är Westons modeller som är riktigt genomtänkta och välbyggda. Nu har jag tänkt mig att handla en Bobcat 50 V2 så får man väl se vad en sån går för.
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  15. #35
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ListKid
    Citat Ursprungligen postat av Frippe
    Varför Multiplex när det finns Futaba?
    Är HEEELT övertygad om att du menar tvärtom, eller hur?

    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    ARF kontra hembyggt:

    Man kan ju bara hålla med om att många av ARF-kärrorna har blivit bättre under dom senare åren, tillverkarna är helt enkelt tvungna att göra bra grejer för att tjäna pengar. Samtidigt, åtminstone för egen del, kommer osäkerheten; har dom limmat som det ska vara? Har dom använt bra virke i kritiska delar? Sen ser ju alla ARF-kärror av samma modell/fabrikat likadana ut, med samma klädsel och markeringar.

    Det man får med en byggsats eller ett scratchbygge är individualiteten, att man kan färdigställa sin modell som man själv vill. Å andra sidan går det ju helt finemang att t.ex. riva av klädseln av en ARF-kärra och lägga på ny... Men då försvinner ju lite av syftet med en ARF?

    Men jag tycker det kokar ner till förljande:
    Både ARF-er, byggsatser och scratchbyggen har sina för- och nackdelar. Dom är alla en del av våran underbara hobby och kommer alltid att vara det. Några väljer si och andra väljer så (smaken är olika). Och den som gillar att flyga istället för att bygga borde inte bli dissad av dom som gillar att bygga - och tvärt om. Vi har ju i grund och botten samma interess allihopa, nämligen modellflygplan.

    Så låt oss gå ut och flyga nu!

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  17. #37
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Gubben: - Du har för liten propeller på den kärran!
    Jag: -Nää.. det är den rekomenderade storleken till motorn.
    Gubben: -Hur stor är motorn?
    Jag: -Det borde väl du veta som kunde se att proppen var för liten...

    Såna figurer finns det nog alltid inom alla former av fritidssysselsättningar tror jag..
    Kom att tänka på en händelse för 7–8 år sedan. Jag hade spelning med mitt band på någon partipolitisk tillställning och en "gubbe" på tillställningen presenterade sig som "ljudingenjör".
    Under spelningen gick han fram till vårt mixerbord och rattade på equalizer-knapparna med en viktig min tills han såg nöjd ut... nu lät det bättre.

    De komiska var att mixerbordet "gubben" skruvade på inte var kopplad till vår PA. Eftersom lokalen var liten hade vi inte mickat trummorna och jag hade kopplat oss till en mindre 6-kanalig mixer

  18. #38

    Standard

    Jag hade aldrig börjat med rc-flyg om jag måste bygga ett flyg från början.
    Troligen hade vårt fält varit ganska öde idag om inte ARF flyg gick att köpa.
    Flyg och ha roligt för det viktigaste är ju att man själv är nöjd.

    Jag kämpar på med mitt första flyg en Tiger Trainer 60 och försöker sätta landningarna.
    Ett reservflyg är på byggbänken om olyckan är framme http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2137

    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  19. #39
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ang just gamla gubbar så var det ett par stycken i vår klubb som hade en liten tävling för ett par år sen. De ringde varandra på morgonen och sade att de skulle ses på fältet kl 18:00 med varsitt helt nyss plan som de aldrig flugit innan, och det fins INTE vara en ARF...
    De sågs kl 18:00 och båda hade fått ihop varsitt plan. Den ena av dem hade byggt någorlunda seriöst trots den korta tiden, och byggt något som mest liknade en UglyStick...
    Vad den andra hade byggt var det väl egentligen ingen som kunde beskriva, men han ville inte lägga tid på o klä, så hela planet var klätt med pappret/plasten från mjölk/vällingkartonger.
    Givetvis var det fler ute o flög, och då förstås ett par sura gubbar som tyckte att "sådär kan ni väl inte göra.... fråga oss, vi har flugit i 25år, och vi vet hur det ska gå till... Vad kan ni egentligen om flygplan???"

    Tillhörande bör tilläggas att en av de 2 killarna har trafikpilotutbildning, och har varit flygintresserad sen han lärde sig gå.

    Det blev en liten munhuggning, och de sura gubbarna visade sig inte mer på fältet på hela sommaren...

    Vad jag vill komma fram till är att de 2 killarna hade jättekul med sina plan som bägge flög utan några större problem (dock så höll de inte sådär väldans länge)
    Är inte det viktigaste inom modellflyget eller vilken hobby som helst just att HA KUL?! Jag tycker det och vill inbilla mig att det är just det som är tanken, för vad ska man annars ha en hobby till???

    ang ARF, så är det väldigt bra att de finns, för vill man flyga så kan man det utan att lägga flera veckor i byggrummet, och för de som hellre bygger, så finns ju fortfarande gott om byggsatser...

    Ut o flyg nu, o ha kul... Jag ska flyga idag, för det är så fint väder!!

    MVH//Per Pålsson

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •