Reklam

Resultat 1 till 4 av 4

mne: Fr ej anvndas till bil/bt

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 637
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard Fr ej anvndas till bil/bt

Jag fick ett meddelande som PM - men tycker att det kanske r allmnnt och ven kan postas hr.

FRGA CITAT
    Du, rkade se en sak nr jag kollade omkring p MFT.nu.

http://www.mft.nu/es/product/product...0797&visible=2

"Enkel nybrjar- eller sportradio lmplig fr elmodeller. Avsedd fr modellflyg. Fr ej anvndas till bil/bt."

varfr fr den inte anvndas till bil/bt?

ibland har jag ven sett att till vissa prylar s rekommenderar de nn speciell sndare osv, varfr r det s? borde inte alla sndare funka till.. alla prylar?

SLUT FRGA CITAT

Jag svarade :

Det finns regler fr det mesta i samhllet och det r PTS - allts post och telestyrelsen som tillter eller frbjuder i detta fallet.

35 MHz r enbart tilltet fr flygverksamhet med modellflygplan.
    Tanken r att man ska flyga p ett godknt modellflygflt men det r inte alltid handlaren berttar detta.

Problemet r ju om du kper en modell fr 1000:- och knatar ut p gatan eller trdgrden och slr igng din sndare. Samtidigt r det en snubbe som flyger en jetkrra p ett modellflygflt ngon kilometer bort och har samma kanal som du. Risken r stor att du str hans radio s att han i bsta fall kraschar sin modell fr mellan 25000 och upp till ver 100000 spnn fr en tvmotorig. I vrsta fall gr strningen att han kr p ngon/ngot som skadas illa.

Du r allts ansvarig om de hittar dig - och det r inte alls omjligt.
    Nr de kr med dyrare modeller finns det alltid frekvensskanners som visar om det r andra i nrheten - sedan r det ganska enkelt att pejla in var och vem.

Allts -
    1 . Det smartaste r att flyga p ett modellflygflt dr man har koll p vem som flyger med vilken kanal.
    2. Kolla upp s att din park/trdgrd som du flyger i r minst 3000 meter frn ett modellflygflt.
    3. Flyg dina billiga plan med 27 MHz eller 40 MHz s kan du bara bli strd / sjlv stra - bilar och btar.
    1 - igen fast allra bst - kr med den nya tekniken med 2,4 GHz som r s smart att det inte har kanaler utan liksom trdlsa datorer kr med adresser som det finns "ondligt" mnga av.

/Patrik

Standard

Hej.

Denna trden r intressant av flera anledningar. Lite bakgrund frst.

Enligt RCFF(och mitt frkringsbolag,ang hemfrskring) r det tilltet att flyga i parker, p "kern bakom huset" och s vidare. Det lter bde logiskt, och trovrdigt att s r fallet, och efter mycket diskussioner hr p forumet fr vi nog anse att det r bde lagligt, och tilltet.

Vidare, enligt mitt frskringsbolag r jag skyddad av den sk drullefrskringen om olyckan skulle vara framme. Detta frutstter naturligtvis att jag har utvat sk "sunt frnuft" vid flygningen.

Nu till frgestllningen angende ovanstende pstende;

Du r allts ansvarig om de hittar dig - och det r inte alls omjligt.
    Min frga r fljande; Vem r ansvarig? r det per automatik den som inte flyger p flygfltet? Om s r fallet, varfr d?

Jag vill pst fljande;
    Den som flyger p kern begr ingenting olagligt, har samma rtt att utva sin hobby som den som flyger p flygfltet.
    I en situation som den i inlgget ovan borde logiken vara att bda piloterna har samma lagliga rtt. Bda piloternas frskring borde tcka sin "egens" pilots skador och ansprk. Ansvarsfrgan borde vara att bda piloterna har samma ansvar fr olyckan, allts borde ingen av piloterna vara ansvarig i lagens mening. Detta r ingen ovanlig situation vid en olycka, att ingen enskild person kan skuldbelggas.

Lt mig bara avsluta med att sga att jag har inget intresse av att skapa en ny "han den dr i styrelsen i ett annat frbund som skapar trdar fr att provocera och frstra" trd. Detta r bara lite funderingar som jag personligen har, som flyger p kern bakom huset.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 637
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Jo du habbe - det r skert ingen ltt frga...........

Jag flyger frsts ocks i min trdgrd - men har frvissat mig om att jag inte har ngot klubbflt helt i nrheten - allts sunt frnuft som du sger.

Gllande frskringen s tcker den vl mina kostnader om jag sjlv skadas - inget speciellt konstigt med det.
    Om man nu vill vitsa till det s finns kanske risken fr personskada om ngon kommer p mig med att skjuta ner ett fint plan ;-)

Gllande att f ersttning fr mitt eget plan om det kraschar s undrar jag om man kan f ut ngot. Det r ju ingen helt billig hobby vi hller p med ven om andra aktiviteter kan vara vl s dyra.

Gllande ansvarsbiten i frskringen s r det skert svrare att tolka - i annat fall hade skert ngon styrelserepresentant svarat snabbt - detta forumet med styrelse brukar ju inte vara s stelbenta som andra...
    Vi fr vl hoppas att det inte hnder ngon olycka s att det blir aktuellt.

Fast fenomenet r inte nytt - och de som medvetet plockar ner andras plan riskerar nog kastrering i lindrigaste fall ;-)

Standard

Hej pgrts.

Mitt inlgg och frga tog upp frskringar. Det var iofs inte riktigt den biten jag ville peka p(frskringar har nog redan diskuterats tillrckligt p detta forum ). Jag var mer inne p vem som i fallet ovan "r skyldig".

Frgan r naturligtvis komplicerad, och jag har inget exakt svar, bara vad jag TROR.

Om ngon kan svara med fakta bakom skulle jag vara taksam fr det.

Ps
    Tack pgrts fr ditt sakliga svar. Jag vet hur snabbt sdana hr trdar kan bli infekterade och jag uppskattar ditt vnliga och sakliga svar.

Ds

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •