Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Storleksindelning

  1. #1

    Standard Storleksindelning

    hej igen. alla snackar om att man ska ha en 50 heli som första.
    jag hajar att den är större än 30 heli.
    men vad är de som bestämmer om de är en 30 eller 50.
    är det storleken på rotorbladet eller längden?

    hjälp mig att reda ut begreppen.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Svar från "icke heliflygande" Roger igen..
    Nåja - har flera duktiga heli-piloter i min närmaste bekantskapskrets så liiiite har man väl snappat upp...
    I stort sett är det nog som du säger - den är större - större motor, längre stjärtbom och lite större blad.
    Ofta går det att konvertera en .30-heli till en .50-heli även om det kanske inte är ekonomiskt försvarbart - med det kan säkert heli-gubbsen svara bättre på.
    I en .30-heli sitter en motor i .30-klassen - alltså runt 5 cc. Ofta är dom lite större än .30 numera. På motsvarande sätt så sitter det en .50-rova i helisar i den klassen - alltså runt 8,5 cc.
    En .30-rova drar avsevärt mycket mindre soppa så tycker man att det är viktigt så kan man ju ha det i åtanke.
    Jag har sett många .30-koptrar och i vart fall jag är förvånad att det faktiskt inte sitter en större rova i den - det är rätt hyfsat drag faktiskt. Inget för 3D-fantomerna men innan man är där så har man säkert avverkat några maskiner.
    Nä, nog från en novis. Du får säkert mycket mera initierade svar framöver.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Helt riktigt som Roger skriver i en så kallad 30 heli sitter de en 30 motor å i 50 sitter de en 50 motor å så vidare...

    Sen finns de ju el helisar oxå men dom kan ja inget om

    Ja tycker en heli ska brumma så för min del är de heli med förbränningsmotor som gäller

    50 helin tar inte så avservärt mycke mer soppa om ja får säga min mening
    Den stora skillnaden blir mellan 50 och 90

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    El-helisarna angav tidigare storleken grovt efter passande borstad mabushi-motor (300,400,450,500), men då ingen använder borstade motorer längre så har man börjat gå över till att använda bladlängden som storleksangivelse.


    Vad gäller 30 och 50 metanolare så är det ofta så att modellerna är lika till 90-95%. Det är i stort sett bara motorfästet, drevningen och bom-längden som skiljer. Så därför kan man lika gärna skaffa en 50:a med en gång.

    Den drar lite mer soppa, men inte så att det har något större betydelse, och en starkare motor har fördelen att det finns mer kraft som kan rädda en nybörjare ur dåliga situationer.
    Hals- und Beinbruch!

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    91
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    www.ripamfk.com

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magnus G
    El-helisarna angav tidigare storleken grovt efter passande borstad mabushi-motor (300,400,450,500), men då ingen använder borstade motorer längre så har man börjat gå över till att använda bladlängden som storleksangivelse
    Ja, om man inte gör som jag då, å kör en Raptor 50, fats med El-drift

    å nää, ljudet vid el-drift blir ju helt rätt.
    Ett vinande av kuggar och floffandet från bladen

    //Linus

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Har en Caliber 30 med en TT39a (runt 6.5cc).
    När jag drog på fullgas i luften(hade ställt in Idle up 2 fel), sjukt högt rotorvarv samt att alla backade ett par steg. PDT_Armataz_02_11
    Så nog finns det lite drag i 30orna också.

    För vanlig flygning och "lättare" 3d räcker en 30 till. Till värre 3d behövs en 50a alt en 90 heli.

    Det som skiljer en Raptor 30 från en Raptor 50 är utväxling, motorfäste,bom,rem,huvudrotorblad.

    EDIT: en film som visar vad man kan göra med en Raptor 30 [ame="http://www.youtube.com/watch?v=gatcHNbCICY"]YouTube - Extreme RC Helicopter Video Raptor 30 V2 3d flying[/ame]

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •