Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: PoleCat 50

  1. #1
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard PoleCat 50

    Nu har ja precis beställt ett PoleCat 50 från airmedia
    Är de nån som har nåra erfarenheter av planet ?
    Ja hade tänkt sätta i en Saito 56:a i den va tror ni om de ?

  2. #2
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    aha du beställade här:



    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  3. #3
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    stämmer bra

  4. #4


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    151
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Jag såg en sådan krascha nyligen, troligen pga roderfladder i höjdrodret. Det hördes ett oljud sen gick den med nosen rätt i asfalten och höjdrodret var helt löst.

    Så var noga med gångjärnen till höjdrodret ..!

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    11
    Klubb
    Deje Modellflygklubb

    Standard Pole Cat

    Jag har en Pole Cat med en OS70 motor.Har flygit den 4 gånger och har ett problem.Den vill dyka vid neutralt höjdroder.Får ha dyktrimmen i bott för att den ska flyga rakt.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    11
    Klubb
    Deje Modellflygklubb

    Standard Pole Cat

    Jag menar höjdtrimmen

  7. #7
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Hmmm.. låter som den är lite framtung?? Kollade på speccen på airmedias sida och där rekomenderar dom:

    Motor: 2c 0.25-0.32 in / 4c 0.52 cu in

    Funderade själv ett tag på en sådan och kasta in en 40 motor. Men speccarna hos airmedia kankse inte stämmer ? En 70 motor borde ju vara på tok för tung annars ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det går att sätta i större motor, men tänk då på att väga upp modellen genom att exempelvis flytta mottagaracken bakåt.

    Beskrivningen ovan låter definitivt som om den var framtung och behöver mer vikt bak. Prova att sätta vikter vid sporrhjulet.

    Mvh
    Ove

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    11
    Klubb
    Deje Modellflygklubb

    Standard Pole Cat

    Har satt en blytyngd vid sporrhjulet och det underliga var att den ville dyka ännu mer

  10. #10
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Antar att planet är rätt invägt enl din manual. Stämmer vinklen på motorn med ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    11
    Klubb
    Deje Modellflygklubb

    Standard pole cat

    Har nu flygit min Pole Cat ett antal gånger och fått till balanseringen som jag hade problem med.Nu flyger den hur fint som helst.Det enda som iriterar är att skruvarna till huvarna vill vibrera loss.Ska trycka in lim i hålen och sen borra upp til rätt storlek så får jag se om det hjälper.

  12. #12
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Re: pole cat

    Citat Ursprungligen postat av bernt
    Det enda som iriterar är att skruvarna till huvarna vill vibrera loss.Ska trycka in lim i hålen och sen borra upp til rätt storlek så får jag se om det hjälper.
    Jag har också limmat i hålen, men skruva först in skruven i en bit bränsleslang (någon mm) sedan skruvar du in skruven och den lilla slangbiten ligger som dämpare mellan skruvens huvud och kåpan. Då behöver du inte skruva så hårt att gängorna i träet går sönder och skruvarna hålls kvar.

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    11
    Klubb
    Deje Modellflygklubb

    Standard Pole Cat

    Hej Stuff.hur har det gått med din Pole Cat

  14. #14
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    halllå de går väl så där ja satt den i backen en vända pga höjdrodret sluta funka.. ja har inte hittat nått fel varken på linkage eller servo så ja vet inte va de va.
    Frontspanet gick sönder i kraschen men de har ja lagat nu så nu håller ja på å monterar Dubro:s gummi upphängda motorfäste för ja ska slänga i min YS 63:a iställe så ja får lite vertikalprestanda

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    18
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Åhus MFK, Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    :evil: Pole Cat 50. Har haft en som levde i 30-45 sekunder. Följde bygganvisningarna till punkt och pricka med TP 60-65mm från framkanten invid kroppen. Vilket innebar en mycket nostung kärra som inte gick att flyga trots max höjdroder. Försökte komma runt ett var för att landa men kunde tnte röra skevrodren mer än c:a 1mm förrän körran klippte. Efter ett antal höger/vänster varv i rollplanet slog den i backen med en 100% destruktion. Resterna hamnade på Åsens återvinning.
    Kontakta säljaren och den Kinesiska tillverkaren Fly-Model med begäran om exakta uppgifter var TP skall vara. Ingen behaga svara troligen pga att man vet att TP är fel i anvisningarna och man i så fall kan åka på skadeståndsanspråk. Har modellflygit i c:a 30 år och byggt över 50 flygplan och borde ha följt egna kunskaper och gamla beprövade tumregler för var TP skall vara ( min 100 mm från framkanten med den symetriska vingprofilen ). Trodde i min enfald att tillverkaren angivit rätt TP-läge för en 3-D maskin.
    Mitt råd till Er alla som funderar på en Pole Cat: Begär garanti av säljaren på var TP skall ligga. Får Ni inga garantier :KÖP INTE KÄRRAN !!!!!
    JIL i Bromölla
    Himlen är blå ovan molnen och solen skiner, flyg mer !

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    3
    Jobb
    aiR/C Pro Sweden
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Med anledning av att det är vissa som haft problem med denna PoleCat, har jag nu äntligen fått tummarna loss och monterat ihop en likadan. Jag ville också testa en JBA motor. Det blev en JBA 46F. Jag lade tyngdpunkten exakt efter rekommendation (60mm - 65mm från framkant). Provflygning 2009-03-19 i ganska friska vindar. Till saken hör att jag knappast hunnit med att flyga någoning på ett och ett halvt år, så visst var det lite nervöst. Den lyfte hur galant som helst. Lite framtung, men det kompenserades med lätthet på trimmen. Kärran är kollosalt lättflugen, trots den korta kroppen. Rekommenderade roderutslag var i största laget, men man kan ju låta bli att föra spakarna i ändläge. JBA motorn gav kraft så det räcker och blir över. Med andra ord så blev det en riktig raket. Två flygningar blev det. Nästa tre flygningar gjordes 2009-03-22. Tyngdpunkten flyttades båkåt något, men ligger fortfarande inom rekommendationen. Kärran flyger kanon. Och detta med tyngdpunkten enl. tillverkarens rekommendation.
    Skulle tro att det är en ganska hyfsad kärra till att också köra dubbelkommando.
    Håkan Lindström
    aiR/C Pro Sweden

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •