Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 79 av 79

Ämne: SAAB J 21

  1. #61
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Cyklar du till fältet med din stora kärra?

    Den verkar gå bättre på asfalt än i diket tycker jag. Mitt tips är att hålla dig på vägen nästa gång :-). En annan sak än gyro är dual eller trippel rates och expo i sändaren, det ser ut att vara en smula nervöst på sidoroder på marken.
    Det märks att du har motorkrafter då den accelererar väldigt snabbt. Du kan säkert lyfta på under 20 meter.
    Klickbar länk: https://player.vimeo.com/video/130309758

    Senast redigerat av freddan_6 den 2015-06-12 klockan 10:16.
    fredrik

  2. #62
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kul o se den rulla på backen,det närmar sig luftdop! Jag gör så här på mina kärror:
    Som Freddan säger,mycket expo på styrningen och trimmern till styrningen har jag på ett vred på min radio så jag kan
    finlira med den när den väl är ute och rullar.
    Lätt hänt att man viftar lite för mycket med sidroderspaken när man ska korrigera en sväng hela tiden.
    Men gyro är bra hjälp just för att få den att spåra rakt ,provade det för några år sen på en kärra och nog funkar det alltid.

    Och jag är tveksam till att den behöver hjälp med skevroderskränk,har svårt att tro att det påverkar den positivt.
    Sista tipset är nog att ta den till ett gräsfält när den ska upp och ner första gångerna för asfalt på lite större grejor är väldigt oförlåtande,det gäller på ställen väldigt mycket när den far i sidled under start o landning.

    Snyggt transportmedel!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #63

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Nej, cykeln har jag bak på bilen och kärran på biltaket så jag cyklar bara inne på fältet för att snabbare kunna ta mig tillbaka till bilen för laddning på bilbatteriet. Ja, det var tanken i alla fall.

    Börjar nu fundera på att kanske gå med i klubben i Helsingborg också, eftersom man där har asfaltbana och dessutom gräs så en ev. avåkning inte får så stora följder, samt att man då kan starta på asfalt men landa på gräs.

    Kanske att man även borde fundera på att ta hjälp av någon skickligare pilot för första flygningen.

    Ja , det finns en del att fundera på

    Hej
    Peder Fyhr
    flyger normalt i
    Eslövs mfk

  4. #64
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    238
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Peder,

    Nu rör den på sig rejält, din J21:a! Dragkraftscentrum från en skjutande propeller ligger bakom hjulens friktion mot marken så det kanske är svårare att få modellen att hålla kurs innan sidorodren där bak "greppar" i luften. Jag har ingen erfarenhet av gyro på markstyrningen men har provat lite på en lätt flygmodell. Det gick inte så bra i stabil vind men kan säkert vara bra vid varierande yttre krafter = turbulent eller byig vind. Jag tror att gyro på noshjulet kan krångla till det om du vill göra en snabb men liten korrigering av kursen.

    Vad som är viktigt är att inte ha för stort noshjulsutslag och att ha lite toe-in på huvudstället. Expo är också bra.

    Ta gärna hjälp av någon pilot som har erfarenhet av stora modeller så att han känner rytmen i den.
    I princip tror jag inte att din J21 skall vara svårare än din Spitfire. Hoppas att fortsättningen går bättre, det brukar vara så!

    Lars

  5. #65
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    238
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Stort grattis Peder, det blev luftdop idag!

    Du tipsade mig att det kunde tänkas bli maiden idag efter skala-SM i Kågeröd. Jag reste dit och fick se ditt fina J21-bygge i verkligheten.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	J21 framifrån.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	173,4 KB 
Id:	54267 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	J21 bakifrån.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	195,7 KB 
Id:	54268 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	J21 detaljer.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	109,1 KB 
Id:	54269
    Så här fin ser J21an ut inför premiärflygningen.

    Jag har ingen tidigare erfarenhet av att filma och kameran är en vanlig liten digitalkamera som jag bara har tagit stillbilder med tidigare. Det här tillfället måste dock dokumenteras på något sätt så jag valde VIDEO på kameran. Resultatet blev två filmsnuttar:
    som visar den första starten
    som visar en fin landning

    Flygningen gick också bra men det klarar inte zoomen på kameran. Jörgen rapporterade att han inte behövde trimma höjdrodret alls och vi kunde se att den stora J21an klarade långsamflygning galant. En härlig upplevelse!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	J21 Jörgen o Peder.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	165,9 KB 
Id:	54270
    Här ser vi en stolt pilot, Jörgen och den lycklige byggaren, Peder.

    Än en gång, stort grattis!!!
    Lars

  6. #66

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 820
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ett stort grattis Peder!

    Hon såg ut att verkligen flyga fint!


    Göran

  7. #67
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    713
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Grattis till lyckad premiär. Hon är grann!
    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  8. #68
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Häärligt att den äntligen har kommit i luften!
    Den vill vi se mer av!
    Stort Grattis, Peder!
    Retroholic!

  9. #69
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Blir ett grattis härifrån också, såg ut att flyga bra och bra kraft i motorn.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #70
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 098
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Stort grattis Peder!

    Det var så trist när den blev skadad, så återkomsten är verkligen skön att se...
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #71
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tjusigt! Många grattisar!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #72

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Stort grattis Peder till en mycket lyckad premiär och fin maskin samt även ett stort grattis till Jörgen för en lyckad premiärflygning med kärran. Snyggt och stabilt fluget.

  13. #73

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    30
    Jobb
    Underhållstekniker/Pensionär
    Klubb
    Rfk Gripen

    Standard

    För 25 år sedan 1990 provflog jag din 21:a i Tostared. 25 år senare och efter en byggtid på minst 2500 timmar erbjöd jag Peder att provflyga hans 21:a. Funderade länge vad hade jag erbjudit Peder. Jag litade på Peders otroliga byggskicklighet och Peder litade på mig. 21:an flög som en trainer, mycket stabbilt och fint och jag inte behövde trimma varken höjd eller skev.

    En otroligt fin upplevelse i mitt flygarliv och tack för förtroendet Peder.
    aircpro.com
    Rfk Gripen

  14. #74

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    109
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen

    Standard

    Såg det på plats men fattar fortfarande inte det......
    Sanslöst snyggt bygge och Makalöst fint fluget.
    Men det som liksom inte riktigt trillar ner är att Peder lyckas bygga/justera denna kärra så pass rätt på "bordet" att det inte krävs ett ända snäpp trim.....Ofattbart mäktigt Peder

  15. #75
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Grattis till lyckad premiär. Den är jättesnygg Peder.
    fredrik

  16. #76
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Instämmer i gratulationerna! Den snyggaste och mest välbyggda modellen jag sett här på Forumet!

  17. #77

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Maiden - hela filmen

    Hej

    Ja, så blev det då ”maiden” för 21:an i en av sommarens sista skälvande timmar efter SM i skalaflyg i Simmelsberga på deras fina ca 200 m långa gräsfält. Jag tog till mig de goda råden om gräsfält istället för asfalt (Bokis) , mycket expo på styrningen (Fredrik A, Bokis, Lars N) och gyro på styrningen (Bokis), ingen skevroderskränkning ( Bokis och testpilot Jörgen D) , samt att ta hjälp av annan betrodd pilot ( Lars N ).

    Här är min film från tillfället, med hela flygningen även om det är en liten nyckelringskamera med ”fischeye” så höjdflygningen syns mest som en prick, men den som ser efter noga kan se att Jörgen hann med en roll också efter kontrollen av hur planet reagerade på full flaps.

    Rösten som uttalar en ”warning ” vid tre tillfällen är safe2fly:s telemetri ”wireless copilot” som till min förvåning talade om höjden i fot. Den säger ”warning height , four, zero , one” vilket således blir ca 130m, därefter ”warning height four, five, two” vilket är ca 150m och sista gången ”four, two, five” således ca 140m. Jag visste inte att den version av ”copilot” som jag har även kunde meddela höjden utan jag blev nervös och fick felaktigt för mig att det var djupurladdningsskyddet som signalerade att en cell var dålig, (vilket det inte kan ), vilket således inte var fallet utan det var bara en höjdangivelse.

    Planet visade sig ha utomordentligt goda flygegenskaper och kunde flyga väldigt sakta utan någon klipptendens.

    Stort tack till framförallt Jörgen D som utan att tveka åtog sig första flygningen. Tack även till Lars N som tog sig tid att köra dit och även fota de första bilderna och filmsnuttarna. Tack alla Ni andra för goda råd och visat intresse under alla år som detta projekt tagit.

    Slutligen så bifogar jag några bilder med text rörande planet om hur allt slutligen blev.

    Hälsningar
    Peder Fyhr




    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	slutdata sid 1.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	32,9 KB 
Id:	54319Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	slutdata sid 2.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	36,5 KB 
Id:	54320Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	slutdata sid 3.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	37,7 KB 
Id:	54321Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Slutdata sid 4.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	33,9 KB 
Id:	54322

  18. #78
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Härligt, Peder! Det måste klonkat ordentligt när stenen föll från hjärtat när den landade så snyggt.
    Och stort Grattis till Jörgen som fick till en så bra premiär.
    Retroholic!

  19. #79

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    75
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Lika delar glädje och lättnad är nog känslorna hos alla som följt denna tråd. Underbart med en så lyckad premiärflygning. Det är uppenbart att du är en noggrann herre, i alla avseenden. Så det är ingen slump att det gick så bra. En eloge även till provflygaren.

Liknande ämnen

  1. Saab b18
    Av Nyzell i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 14:45
  2. Saab bygge.
    Av tedeman1998 i forum Byggdagboken
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 21:56
  3. MJD Saab Safir
    Av tedeman1998 i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 20:07
  4. MJD Saab J21
    Av jonols i forum Byggdagboken
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 22:50
  5. MJD Saab J21
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •