Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 79

Ämne: SAAB J 21

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Saab j 21

    Hej skalabyggare

    Efter diverse svårigheter med att logga in ock kunna skriva på forumet har detta nu blivit åtgärdat.
    Jag bygger en J 21 i skala 1:5,5. Flyger i mfk Viking

    Lyckas nu lägga in en bild på bygget men inte mer. Kan någon tala om för mig hur jag skall göra för att i ett inlägg få in fler bilder i samma inlägg. Avser återkomma med med info och bilder.

    Har desutom problem med att hitta lämpliga infällbara pneumatiska ställ. Har sänt förfrågan till 7 st ställtillverkare men bara fått svar från Unitracts. Kan någon med erfarenheter av t.ex, P 38 som har samma konfiguration på ställen antar jag, ge mig tips på passande ställ. Att hitta ställ bland den stora floran hos ex. vis Robart är ju hopplöst då inte ritningar finns att tillgå alltid.
    Samtliga ställ, både nos och "main" fälls in rakt bakåt. Det långa nosstället bör nog ha ett bakåtriktat vikbart snedstag för att hålla och detta tycks vara sällsynt på nosställ.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    Lund



    Peder, jag tog mig friheten att ändra i ditt inlägg så att dina bilder syns.
    Om du öppnar ditt inlägg i ändringsläge så ser du hur det ska vara.
    Skönt att det löste sig med din inloggning. //Mats
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00636.jpg 
Visningar:	630 
Storlek:	30,3 KB 
Id:	23243   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00641.jpg 
Visningar:	535 
Storlek:	27,1 KB 
Id:	23242   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00642.jpg 
Visningar:	505 
Storlek:	24,0 KB 
Id:	23241   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00660.jpg 
Visningar:	638 
Storlek:	39,9 KB 
Id:	23240   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00663.JPG 
Visningar:	657 
Storlek:	153,6 KB 
Id:	23239  

    Senast redigerat av Fyhren den 2011-09-24 klockan 11:39.

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Här finns en bra förklaring på hur man lägger in bilder: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=2202
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Wow!

    Det skall bli superkul att se hur den tar sin form trevlig storlek du har valt med!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Hitta tillbaka

    Hej

    Tack Mats för hjälpen, en bild är ok men hur hittar jag tillbaka till ett påbörjat meddelande efter att ha lagt in en bild? Så som jag gjorde så blir det ett nytt meddelande och jag hittar alltså inte tillbaka för att lägga in nästa bild.

    En som tyvärr inte haft dator från barnsben.

    Hej
    PF

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Peder, kolla din mail.
    Jag skickade en lite utförligare beskrivning till dig där.

    Du får lägga in bilderna först, kopiera bildlänkarna och sen börja på ditt meddelande och klistra in länkarna.
    Det är inte världens smidigaste system, men man vänjer sig.
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6

    Standard

    Jag har sett en del av pluggarna för glasfibergjutningen och detta scratchbygge ser ut att bli superfint! Fortsätt att lägga in bilder Peder!

  7. #7
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Wow snyggt!! Fler bilder

  8. #8

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Robart har två olika storlekar på nosställ med 100-110 graders vinkel. 630-serien (http://www.robart.com/retracts/12-24lb630.aspx) och 635-serien (http://www.robart.com/retracts/20-55lb635.aspx) beroende på vilken storlek du behöver. Ritningar finns på sidorna.

    Vad gäller stag och liknande är det nog omöjligt att hitta färdiga ställ hos de stora leverantörerna som liknar J21ans. Det är troligen specialbeställning som gäller eller att göra som Sweeper gör på sin B-25a, "fake-stag" i plast/kolfiber/glasfiber eller liknande: http://nykmk.se/forum/viewtopic.php?...=asc&start=195

    Vad gäller huvudställ á la P-38 är det nog lämpligt att PMa "warben" här på Forumet, tror han har haft några P-38or....

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Bygget fortsätter nu när det är höst/vinter. Glasfiberformarna till bommar o kropp är tyvärr inte klara ännu hos glasfiberfirman trots att det gått ett halvt år. Jag fortsätter därför med yttervingarnas flaps och skevroder samt har börjat med ställen. Jag sände förfrågningar till 7 st ställtillverkare runt om i världen men har bara fått en broschyr. Intresset att hjälpa till med ett udda projekt verkar noll. Har därför när tillfälle gavs skaffat svarv med fräs och beslutat mig för att försöka bygga egentillverkade ställ med Robart cylindrar. Efter skissande som påvisade att det inte räckte med en cylinder (för kort slaglängd) blev det två cylindrar Robart 165 och 166. Jag byggde sen en trämodell som med dessa cylindrar visade sig fungera utmärkt när jag blåste lite tryckluft i slangarna. Nu pågår en successiv tillverkning i metall och utbyte av trädelarna mot metalldelar.
    J 21:an har ett ovanligt ställ och ovanligt långa ben (framför allt nosstället). Därför ville jag ha ställ med ett snett stag bakifrån som fullskalan, så de långa benen får stöd bakåt. Således två överknäckta bakåtgående stag som dessutom sitter på benets framsida till skillnad från de flesta andra ställ. Går det att få till det skalariktigt så vill man ju helst uppnå det.

    Hälsningar från Lund
    Peder Fyhr




    []
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01371.JPG 
Visningar:	511 
Storlek:	145,1 KB 
Id:	23236   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01370.jpg 
Visningar:	470 
Storlek:	22,2 KB 
Id:	23237   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01363.JPG 
Visningar:	447 
Storlek:	153,0 KB 
Id:	23238   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01420.jpg 
Visningar:	438 
Storlek:	19,6 KB 
Id:	23235  
    Senast redigerat av Fyhren den 2011-09-24 klockan 11:40.

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Respect! (som de skulle ha sagt i NILE City) Så jämrans tjusigt!
    Den däringa mockup:en på stället var riktigt läckert,förtjusande!
    Hur löser man kylningen på bästa sätt i en J-21:a?
    Orginalet hade problem o i dennna så blir motorn "gömd " med..
    Vad är din fundering?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Som man ser på en av de första bilderna så har J 21:an 3 öppningar i mittvingens framkant på varje sida av kroppen. Här skall luften gå in. Den styrs sen mot brandspantet som kommer ha lufthål så luften kommer in i motorutrymmet. Sannolikt behövs det även en fläkt som jag tänkt sätta på den förlängda motoraxeln. Motorn kommer av TP-skäl att sitta indragen i kroppen med en axel bakåt.
    Därefter skall luften ut genom öppningar i undersidan av mittvingen. Här hade fullskalan kylklaffar och något liknande detta kan man antagligen åstadkomma även om de inte blir reglerbara. En sedan många år existerande J 21:a i Kalmar har denna lösningen så det blir nog så på min också.

    Hälsningar från Lund
    Peder Fyhr

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför inte göra den vattenkyld?
    Ska försöka ha det på min Spitfire (S31). MVVS har en vattenpump på en av sina 58cc motorer och de har också kylare i aluminium. Ska försöka använda den kylaren ihop med vattenpumpen på den 26cc MVVS motor jag ska ha i en av de två Spitfire i skala 1/5 (Brian Taylor) jag nu bygger.

    Har du kollat med ställtillverkarna i USA och England( Shindin och Unitracts)?

  13. #13
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    mahbahuba. bygger du också en brian taylor spit mk VIII eller IX.
    har du några tips på hur fen man kan sätta ihop stabilizatorn utan att vingtipparna vrider sig åt något håll. är på min tredja stabilizator
    börjar bli riktigt tjatigt.

    jaha så du tänkta köra bensin, ja jag funderar på och köra metanol möjligt viss en 180 av något märke eller enn YS 160

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Jag sände förfrågningar på ställen till J 21:an till:
    Robart
    Eurokit
    Unitracts
    Century Jet
    The Likes line
    Sierra Giant
    Shindin Machine och
    WABO

    inte ett ord till svar trots möjligheten att svara på e-mail.

    Vattenkylning hmm hmm. Jag tror inte detta går på grund av den vikt man då tillför. Kylare, vattenkylmantel på motorn samt vattnet o ev. vattenpump. Redan nu kommer jag mycket nära maxbelastningen i den teoretiska TP-beräkningen med luftkyld motor.

    Även jag har byggt en Spit, nämligen Boddington Spitfire Mk I skala 1:5,5. Ännu ej provflugen. Har en MOKI 30 cc bensin där fram.

    Hälsningar från Lund
    Peder Fyhr

  15. #15
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej Peder!

    Har du inte kollat med http://www.hawe-modellbau.de/katalog.htm
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  16. #16

    Standard

    Snyggt Bygge1
    Byggde en mockup på nospartiet och främre landningstället för 20 år sedan. Hittade inget bra ställ som var kraftigt nog. Lade ned projektet. Hoppas du fixar det bättre. Vilken variant bygger du 21A hade jätteproblem med kylning, 21B när man kopplade bort luftklaffarna från de andra klaffarna blev det bättre men imte bra. Jag hade skissat på en elfläkt för kylning. Lycka till

    lasseh

  17. #17

    Standard

    Snyggt Bygge1
    Byggde en mockup på nospartiet och främre landningstället för 20 år sedan. Hittade inget bra ställ som var kraftigt nog. Lade ned projektet. Hoppas du fixar det bättre. Vilken variant bygger du 21A hade jätteproblem med kylning, 21B när man kopplade bort luftklaffarna från de andra klaffarna blev det bättre men imte bra. Jag hade skissat på en elfläkt för kylning. Lycka till

    lasseh

  18. #18

    Standard

    Hej

    Klantade mej

    De olika varianterna hette
    J 21A-1
    J 21A-2
    J 21A-3
    B 21A-3
    J 21RA
    J 21RB

    Hoppas att du överser

    Vilken variant bygger du??
    lasseh

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    48
    Klubb
    Eslöv & Helsingborg

    Standard Pneumatik.....

    Hej!

    Vill du ha hjälp med pneumatiken kan jag hjälpa dig!
    Jobbar som utbildningsansvarig på Festo och kan ta fram konstruktionslösningar till dig så väl som pneumatikgrejor.

    Ha även kontakter med personer som kan tillverka specialcylindrar till ditt bygge.

  20. #20

    Standard

    Hej Fyhr
    Blir mer och mer imponerad av ditt bygge!
    Har du Flyghistorisk Revy jag tror tt det var nr19, hade en men någon jag lånad den till behöll den. Har hittat den på CD, Har försökt skaffa en ny men den är slutsåld!

    mvh
    lasseh
    Genarp

Liknande ämnen

  1. Saab b18
    Av Nyzell i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 14:45
  2. Saab bygge.
    Av tedeman1998 i forum Byggdagboken
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 21:56
  3. MJD Saab Safir
    Av tedeman1998 i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 20:07
  4. MJD Saab J21
    Av jonols i forum Byggdagboken
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 22:50
  5. MJD Saab J21
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •