Hej alla

Jag bygger J 21 A2

Tack för erbjudandet om konstruktionshjälp med pneumatik - detta sparar jag för ev. framtida bruk. Dagsläget är att jag klarat att bygga huvudstället med 2 Robartcylindrar och ett Robart fjäderben typ Robostrut 674. Efter mycket letande efter passande ben fastnade jag för detta som passar bra till min konstruktion och blir skalalikt.

Jag har flyghistorisk revy med J 21, har även SAAB:s ritningar på allt utom stabben.

Dagsläget är nu att ett huvudställ är klart och inpassat i mittvingen och därmed behöver jag nu bommarna och kroppen där ännu inte formarna blivit gjorda hos plastfirman som jag anlitat. Jag måste nu börja jaga dessa och ev. göra formarna själv eftersom inget händer annars kanske.

Har även i princip löst det styrbara nosstället och byggt en mock-up i trä, så beträffande ställen så är de tekniska lösningarna nu på plats men själva tillverkningsarbetet återstår på det andra huvudstället och nosstället. Detta kan dock vänta. Nästa fas blir således att bygga ihop mittvinge, bommar och stabbe o fenor när väl bommar är gjorda i epoxy/glasfiber-laminat

Hälsningar
Peder Fyhr