Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 79

Ämne: SAAB J 21

  1. #41

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Har gått in i gamla inlägg och kompletterat med bilder som tydligen förvandlats så de inte gick att se. Tråden var därför lite omöjlig att följa. Detta är således nu fixat.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i Eslövs mfk

  2. #42

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Förbaskat snyggt blir det.
    Önskar lycka till när det blir dax.
    //Lasse

  3. #43

    Standard

    Om någon av er som bygger J21 behöver boken om J21 (Flyghistorisk revy) så har jag ett exemplar.
    Bosse Gårdstad
    gardstad@telia.com

  4. #44


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    32
    Jobb
    Underhållstekniker/Pensionär
    Klubb
    Rfk Gripen

    Standard

    Ser verkligen superfin ut Peder Hoppas de går lika bra med premiärflygningen som de gjorde i Tostared för ett antal år sedan med din tidagare 21:a. Lycka till.
    aircpro.com
    Rfk Gripen

  5. #45

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Dagsläget

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P4170012.JPG 
Visningar:	725 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	28919Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tostared 90 - J 21.jpg 
Visningar:	708 
Storlek:	93,2 KB 
Id:	28918Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P4170014.JPG 
Visningar:	679 
Storlek:	72,9 KB 
Id:	28920

    Hej Jörgen och Ni andra som läser.
    Ja, det är hemskt vad tiden går. Detta var 1990 i Tostared där det då ordnades meeting. Bilden visar Jörgen och undertecknad efter premiärflygningen som Jörgen gjorde då jag på den tiden var ganska mycket nybörjare.

    Bif . även två bilder på dagsläget på min stora J 21:a där nu denna vintern ställen och pneumatiken blivit klar samt nitar och linjer o dekaler (TP Victory) Blev inte klar med motorval och motorinstallationen denna vintern som jag trott pga en massa annat arbete så det får nu vänta till hösten och nästa vinter.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  6. #46

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Motorvalet klart

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P3220032.jpg 
Visningar:	544 
Storlek:	53,4 KB 
Id:	37786Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P3220033.jpg 
Visningar:	546 
Storlek:	59,0 KB 
Id:	37787Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P3220043.jpg 
Visningar:	515 
Storlek:	48,4 KB 
Id:	37788Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P3220048.jpg 
Visningar:	588 
Storlek:	75,1 KB 
Id:	37789[

    Hej skalabyggare och andra

    Har haft dålig byggmotivation denna vinter men har i alla fall nu skaffat motorn och installerat densamma. Det blev en Plettenberg Advance 30-10 3500W som skall kunna ge ca 13 kp dragkraft. Det var den lättaste motorn i denna storleken som jag kunde finna och dessutom skall den bara gå på 10 s så jag kom ner lite i vikt både på motorn och accarna (hade trott det skulle bli 12s) i förhållande till min kalkyl. Nu ligger slutlig flygvikt runt 12 kg.

    Bygget härmed färdigställt och endast motorströminstallation och radioinstallation o kanske en del telemetri kvar (alla servon dock på plats). Bygger bara på vintern så det ser ut till att bli helt klart till sommaren 2014.

    På bilderna syns hur jag ordnat motorkylningen med en kylmantel som omsluter motorns främre del där en fläkt ( i motorn) blåser ut kylluften som sen går ut genom de skalariktiga avgasrören som återstår att montera på utsidan och dölja de stora hålen till luften. Luft kommer in dels i mittvingens framkant i avlånga hål dels mellan spinner och kropp. Kylmanteln är spetsig i främre delen för att underlätta för luften från vingframkanten att leta sig runt kylmanteln och till motorns bakre del där fläkten i motorn suger in luften och sen blåser den genom motorn (således framåt i kroppen) och ut inne i kylmanteln. Motorn är en inrunner så ytterhöljet står stilla. Den är fäst strax framför propellern i ett spant samt i kylmanteln med en Al-ring med lite pneumatikslang (röd) som kantskoning så att den sitter ordentligt fast.

    På bilderna är alla kylluftshål i motorn tejpade med maskeringstejp mot främmande partiklar under bygget.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  7. #47
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Mycket trevligt!
    Ska pjäsen luftas i sommar tro?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #48

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Provbelastning av vingen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P3270009.jpg 
Visningar:	489 
Storlek:	36,3 KB 
Id:	37997Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA190008.jpg 
Visningar:	525 
Storlek:	82,9 KB 
Id:	37996

    Blir inget flyga denna sommaren. Måste sätta mig in i allt det där med DPSI, powerbox, UBEC o telemetri och skaffa grejor. Det har ju blivit en hel vetenskap att vara modellflygare idag.

    Har nu provbelastat vingen med 3 G, det blev 12 kg på vingens undersida och vingspetsarna sjönk då 35 mm vardera. Tycker det bör räcka med 3 G.

    Bifogar även en bild på hur jag gjort nitar med hjälp av Mick Reeves perforerade tejp där man bara tejpar och sen målar på remsan, tar bort remsan strax innan färgen är helt torr (vattenbaserad) så man kan ta bort ev. färg som kommit fel med örontops. Dagen efter drar man lätt med ett fint sandpapper (1200) över nitraderna så ev. uppstickande färg slipas av. Blir mycket realistiskt och går snabbt. Tejpremsorna kan användas några gånger innan de måste kasseras (hålen blir mer eller mindre fyllda med färg efter ett tag ).

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  9. #49

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Arbetet återupptaget

    Hej

    Har haft annan modell på bordet sen i somras (Polikarpov Po2 - spv 2,6 m - annan byggare ) som blivit försedd med skaladetaljer. Nu har dock J 21 bygget kommit igång igen och jag började med en balansering för att kolla verkligheten mot min balanseringsberäkning i excel. Enligt denna skulle det behövas 84 gram bly i nosen och det stämde precis när jag hängde upp modellen enligt bilden

    ATTACH=CONFIG]44590[/ATTACH]

    Har nu beställt fartreglaget som blev Jeti Master Mezon 130 lite och när jag fått detta samt en del annat så blir set-up-en installerad och provkörning i "bänk" kan börja. Motorn är som beskrivits tidigare Plettenberg Advance 30 - 10. Ev kompletteras fartreglaget med en fläkt om det behövs - det sitter inne i kroppen men luft tas ju in i kroppen genom hål i vingens framkant så det kanske inte behövs. Får prova i stillastående genom att blåsa luft in istället för fartvind.

    Jag har tänkt att ha en accövervakning bestående av sk djupurladdningsskydd från Schweighofer som man kopplar accarnas balanseringskontakter till så man får en övervakning av varje enskild cell. Blir någon cellspänning under 3 eller 2,8 V (inställes) så dras gasen ner något så man inte fördärvar accen.

    Jag får något längre acckablar än 20 cm (ca 30 cm totalt) och kommer därför komplettera kablarna från accarna med en kondensator från Jeti

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2110013.jpg 
Visningar:	489 
Storlek:	83,0 KB 
Id:	44590  

  10. #50

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Härligt att se att du är igång med det här projektet igen!


    Göran

  11. #51
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vad kul att du är på gång med 21an igen! och flyger den lika bra som min 21R gjorde så kommer du bi riktigt nöjd
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  12. #52

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Arbetet igång igen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA260014.jpg 
Visningar:	622 
Storlek:	73,1 KB 
Id:	48407Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA260031.jpg 
Visningar:	420 
Storlek:	84,9 KB 
Id:	48408Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA260034.jpg 
Visningar:	428 
Storlek:	81,4 KB 
Id:	48409Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA260041.jpg 
Visningar:	395 
Storlek:	82,2 KB 
Id:	48410Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA260027.jpg 
Visningar:	424 
Storlek:	82,0 KB 
Id:	48411Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA260043.jpg 
Visningar:	391 
Storlek:	67,6 KB 
Id:	48412Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA260044.jpg 
Visningar:	404 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	48413Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA260025.jpg 
Visningar:	454 
Storlek:	82,2 KB 
Id:	48414

    Hej

    Arbetet nu igång igen med 21:an. Först var jag tvungen göra en tippbar vagga så jag kan luta planet åt ena eller andra sidan eftersom nu bommarna och stjärten monterats så det blir mer eller mindre omöjligt att komma åt motor-installationen annars.

    Nu alla roder och ställservo testade och justerade och därmed påbörjat fartreglage-installationen. Det blev JETI Mezon Lite 130 fartreglage med BEC. Detta sitter innanför luftintaget i motorkåpan men eftersom det inte blir fartvind vid taxning och stillastående har jag skaffat en liten radialfläkt (TME.eu) som sitter framför fartreglagen och blåser luft via en liten kanal.

    Kanalen mynnar i fartreglagets främre ände och skall därmed inte hindra fartvinden som kommer genom kåpan vid flygning. Fläkten blev en 12V fläkt och jag tar ut ström (0,08 A) från 4 celler ur ena accens balanceringskontakt som går till en liten spänningsomvandlare (Kjell o Co) som omvandlar till stabil 12V DC (ställbart med en skruv) . En bimetallkontakt planeras monteras i fartreglaget och denna skall då starta fläkten vid en viss temp. Jag vet dock ännu inte vilken temp som är lämplig (tips emottages gärna).

    Fläkten kommer kunna köras i 2 lägen manuell och auto (bimetallen startar fläkten vid hög temp) omkopplingsbart med en vippbrytare.

    Har även installerat ett sk djupurladdningsskydd ( Graupner) som övervakar alla 10 celler individuellt. Detta är kopplat mellan fartreglaget och mottagaren och sänker varvtalet om någon cellspänning sjunker under 3,0 V (inställbart 2,8V eller 3,0 V).

    På grund av lite förlängda kablar mellan accarna och fartreglaget har jag monterat in en JETI AddCAP med två kondingar vardera 820. (AddCAP 1640), har även skaffat antignist kontakter att sitta mellan accar ( är 6s + 4c serie Hyperion LiPo) och fartreglage.

    Vikten är nu väldigt nära slutvikten och ligger nu på 12 kg och 50 g

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  13. #53

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Liv i kajutan

    Hej

    Liv i kajutan (cockpit)

    Har nu fått liv i planet. Har gjort en liten filmsnutt med motorkörning men lyckas inte ladda upp den. Uppladdning av film går väl till på samma sätt som bild ???? Det tar massor av tid att ladda upp och när det kommer till 100% så bara försvinner det. ???

    Har även hittat lämpligt f.d militärt flygfält i närheten, med asfaltbana 35 m x 600 m,(total längd ca 1500 m ) efter tips från annan klubbmedlem. Var där igår och kollade. Precis vad jag drömt om men aldrig hört talas om tidigare - inte klokt - flyga mer eller mindre helt ensam på ett halvt militärfält med båghallar o allt. (Andra halvan olämplig p.g.a dels skog på sidorna dels militära övningsinstallationer).

    Provkörning visar att det ska kunna gå att flyga i 7 - 10 min på 5000mAh och inget blir för varmt, varken fartreglaget (har ju fläktkylning) , motorn eller accarna, så denna dagen är definitivt räddad. Dragkraften ligger på max ca 10 kg vid 5600 RPM men efter justering av timing och poltal ökade varvet till 6250 så det kan man inte klaga på - kanske räcker till 3 bladig propp .

    Nu bara lite småfix kvar samt fixa dragkärra till grejorna eftersom man inte får köra in bil på övningsfältet i fråga.(Och så invänta våren, klart)

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  14. #54
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Vart har du lagt upp filmen någon stans? om du vill lägga in en länk på forumet så måste filmen ligga ute på exempelvis youtube/facebook/vimeo/google. alltså kan du inte ladda upp en video som du har liggandes på datorn bara.

  15. #55

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    http://vimeo.com/113423699

    Hej igen

    Lyckades lägga in på Vimeo för första gången, så här är motortestfilmen

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  16. #56
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Tycker din flygmaskin blir hur härlig som helst!

    MVH Fredrik.
    Flyger helst segel

  17. #57
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Lycka till. Det här blir bara så läckert.
    Mogge

  18. #58
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det verkar vara rätt bra drag i den där propellern Peder. Lämplig temp för fartreglaget bör man fråga jeti om. En som säger sig ha frågat på rcgroup rapporter 150C.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1883784
    Jag skulle hålla mig med god marginal under det, och dragit igång fläkten när fartreglaget skulle bränna mig vid cirka 70 grader.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  19. #59

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Tack för påhejningarna, det värmer. Jag är nu uppe i drygt 2500 tim- helt otroligt vad man gör för några minuters flygningar

    Tack Fredrik för länken med lite förklaringar kring inställningar av JETI Mezon. Det mesta hade jag redan klarat ut men nu rätades några återstående frågetecken ut. Det är rent bedrövligt hur bristfällinga manualer kan vara nu för tiden, - gäller i detta fallet såväl Plettenberg som JETI trots att jag avser tyska varianten som inte innehåller några språkliga fel vilket annars ofta är fallet när originaltexten översatts. Ofta blir det helt oförståelig text eftersom det verkar vara mer eller mindre översättning ord för ord utan vetskap om ordens i sammanhanget rätta översättning.

    Bänkkörde ytterligare igår. Gjorde en fingerad flygning med nästan fullt pådrag i starten och sen lite lagom pådrag med ca 5 kp dragkraft som minimum. Det varade i 10 min och jag förbrukade 4650 mAh (av 5000), max 87 A , min 33,2 V och fartreglaget blev inte varmare än 55 grader och accarna blev 45 grader samt var utblåsningsluften från motorn bara svagt ljummen.

    Om jag kör utan att fläkten till fartreglaget går (blev aldrig termostatstyrd utan bara en manuell brytare ) blir fartreglaget upp emot 60 grader men när fläkten startas så sjunker den och stannar på ca 55 grader. Obs detta utan fartvind och utan att jag blåser med tryckluft in i kylluftsintaget, som jag gjorde på filmen en stund. Detta tyder nog på att det skulle gå bra även utan fläkten - jag kör ju inomhus med rumstemp vilket bör motsvara en hyfsat skön sommardagstemp.

    So far so good

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  20. #60

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Lite film från marktest.

    https://player.vimeo.com/video/130309758



    Har nu fått tips på gyro på styrningen, vilket lär vara vanligt på jetkärror för att undvika att ha svårt att styra när det börjar gå fort. Synpunkter , tack.

    Andra synpunkter inför maiden - ställa upp skevroderna lite för att ge bättre skränkningsverkan ? Synpunkter ?

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i Eslövs mfk men med detta planet på nedlagt flygfält
    Senast redigerat av bokis den 2015-06-12 klockan 07:58.

Liknande ämnen

  1. Saab b18
    Av Nyzell i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 14:45
  2. Saab bygge.
    Av tedeman1998 i forum Byggdagboken
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 21:56
  3. MJD Saab Safir
    Av tedeman1998 i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 20:07
  4. MJD Saab J21
    Av jonols i forum Byggdagboken
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 22:50
  5. MJD Saab J21
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •