Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: TT Raptor 50 Titan

  1. #1
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard TT Raptor 50 Titan

    Har funderat till och från på det här med helikopter. Har avverkat några Kyosho makiner tidigare och det var väll för ca 6år sedan. Intresset svalnade tyvärr när det var så få i klubben som flög just heli, och ingen av oss två som flög mest just då vågade på egen hand ge oss på 3D eller några andra mer avancerade manövrar, så jag tröttnade. På senare år har det dock ploppat upp några nya heli piloter där några har blivit riktigt duktiga på 3D. Sen har vi en kille några mil bort som är ruggit duktig på RC Helikoptrar som hjälper till bara man gör sig besväret att åka hem till honom.
    Glöden började åter att pyra, och jag skaffade en T-Rex 450S i vårvintras som jag brukar tuffa runt med hemma i rädgården och så. Men glöden blev till eld, och klubbens största eldsjäl på heli ställde på om att jag skulle skaffa en större maskin. Kunde inte hålla emot längre och ignorerade sonika frugans gnäll om hur dyrt det verkade vara. "Det blir inte dyrare än vad man gör det till" sa jag och ringe sedan till HAB och beställde en ThunderTiger Raptor 50 Titan PDT_Armataz_02_03
    Denna maskin rammlade in på ICA Maxi i måndags och vips var jag där och hämtade paketet. Har även beställt mer grejor och tillbehör som är på ingående PDT_Armataz_02_15

    Under den tjocka velpappen så såg det ut såhär

    Kartongen hel och utan transportskador, inte heller är ettiketen på locket bruten.


    Locklyftet


    Kartongens innehåll, ordentligt förpackat i påsar, och i påsarna ligger det fler påsar med mer grejer.

    Och då till själva monteringen, började i går kväll så smått.

    Kopplingsklockans delar före och efter montering.


    Samtliga delar till kroppen före montering, samt huvud tanken.


    Har här monterat dom delar som ska med i kroppen/ramen väntar på andra halvan och sedan hop skruvning.


    Då var "Main frame Assembly-Part 1" avklarat.


    Huvuddrevet med autorotations lager etc, före och eftermontering.


    Och här har vi vänt på steken.


    Fick 2 paket till i dag, från HAB & från Helikraft. Saknar dock ett från Helikraft, kommer i slutet av nästa vecka


    Futaba GY 401 combo med servo S9254 samt JRRS10DS PLL syntes mottagare.

    Om någon undrar vill jag också påpeka att inte glömtbort min P-47á. Den slipas det på inför den stundande omlackeringen som jag hoppas blir inom kort. Slipningen blir klar på lördag.

    Fortsättning följer...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #2
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    ja köpte en nyss jag oxå en...riktigt fin modell å bygga ihop nästan så man ville köpa en heli till å bygga direkt efter

  3. #3
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    rolig att se din nya helikopter och jag är en av dom är helikopter också !!

    du kan se mina signtur här i text !!

    MVh Steve

    PDT_Armataz_02_02
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  4. #4
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jag ser fram mot dom kommande byggtimmarna. Stuff, håller med dig precis vad det gäller byggandet det är gör sköj. Vet inte om jag hinner skruva något idag, det är ju trots allt midsommar
    Bilder kommer så fort det bara går.
    Har lovat min P47á att putsa lite på vingen idag
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #5

    Standard

    Titan är en fin heli =)
    Skapade själv en byggtråd på den:
    http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1490
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Har följt din tråd Ålänning. Den var mkt bra.
    Kunde inte hålla mig från byggandet trots midsommarhelgen.


    Delarna till Washoten samt Washot mekaniken monterad. Den skarpögde kan se att kullinkarna på "Flybar Control Lever" armarna sitter längst ut, detta för 3D flygning. Kommer bygga helin för just 3D flygning.
    Måste komma i håg att beställa lättare paddlar och 80' Flap Damper.


    Här är delarna till höjd och sida, delvis monterat på styrarmen för den Colektiva pitchen.


    Kontroll armarna till höjdroder samt push pull armen till den samma.


    Samma som ovan men ur en annan vinkel.


    Swashplattan, huvudrotor axeln. Monterat med Washout mekaniken.


    Ytterligare bild på Swashplattan samt Washout mekaniken. Kopplat till höjd & skev. Även Huvuddrevet monterat och ligger ann perfekt mot pinion drevet på kopplingsklockan.


    En översiktsbild.

    Har så smått börjat med motor montaget. Uppföljning kommer självklart PDT_Armataz_02_01
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #7
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    Hejsan.

    jag ser en sak du kan kolla, ditt linkage du har skruvat mellan swashplattan och vinkeloken ser för långa ut. minst bindningar i "systemet" får du om när du har swashplattan helt rak mot rotoraxeln att vinkelokens kula linjerar helt mot skruvarna som sitter skruvade från sidorna rakt in i nick-vaggan. Dessutom som du skriver att du skall bygga den för 3D att det är därför du satt kulorna längst ut på washoutens mixerarmar, på pitchvaggan har du satt kulan i hålet för mindre pitchutslag, där kan du flytta in den på armen.

    /Nik - som byggt för många raptors i sina dagar :-(

  8. #8
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av _Nik_
    Hejsan.

    jag ser en sak du kan kolla, ditt linkage du har skruvat mellan swashplattan och vinkeloken ser för långa ut. minst bindningar i "systemet" får du om när du har swashplattan helt rak mot rotoraxeln att vinkelokens kula linjerar helt mot skruvarna som sitter skruvade från sidorna rakt in i nick-vaggan. Dessutom som du skriver att du skall bygga den för 3D att det är därför du satt kulorna längst ut på washoutens mixerarmar, på pitchvaggan har du satt kulan i hålet för mindre pitchutslag, där kan du flytta in den på armen.

    /Nik - som byggt för många raptors i sina dagar :-(
    Hej Nik.
    Vad det gäller linkarna så har jag bara gått på dom angivna måtten som står i byggmanualen. Ska lägga det du skriver på minnet och rätta till det så snart det är dags för att trimma in helin när den är färdigbyggd.
    Angående kullinken på pitchvaggan såg jag detta senare i går kväll när jag läste i manualen, och det är nu fixat, kullinken sitter i det främmre hålet.
    Tycker att det är bra att få sådana här tips, det är ju trotts allt ett tag sedan jag höll på med helikoptrar, alla tips mottages därför varmt

    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #9
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    Hello.

    Jag tror någon på Thunder Tiger haft hjärnblödning när de angett måtten på linkarna, tittar man på bilderna så ser man att där är det som jag tycker jag skall vara. Vissa saker som varit felaktiga i manualen har inte blivit rättade föränns i titan manualen fastän de kommit med ny manual till både v2 & se versionen.

    /Nik

  10. #10
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då har motorn med ljuddämpare kommit på plats samt lite annat.


    Samtliga delar för motormontaget. Fläkten och kopplings"backarna" monterat.




    Ljuddämparen, motorfästet samt tillhörande skruvar. Motorfästet på plats. Det svarta är en av kablarna till glödstiftförlängaren. Den har nu avlägsnats, förklaring kommer senare.


    Landställets samtliga delar och även monterat.

    Ska härnäst börja med rotorhuvudet, men innan jag kör igång med det måste jag till järnhandeln i morgon och köpa ny loctite. Har även beställt hårdare Durometer Flap Damper 80' som lämpar sig bättre när det blir dags för 3D flygning. Lika bra att vänta tills dom kommer och få i dom på en gång och slippa riva isär bladhållarna engång till.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #11
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Började lite med huven i tisdagskväll. Fick tyvärr reda på att dom fascolour färgerna jag beställt för tillfället var slutsålda. Fick gå och köpa billack på sprayburk :x inte lika kul och blir tyvärr inte heller lika bra aplicerat.


    Huven rensad från gjutskägg, putsat kanten med smärgel samt slipat hela huven med scotchbrite svamp. Avlägsnar bubblan över canopyn efter den är färdig målad. Återkommer med bilder på huven när den är färdig.


    Huvlåsen på plats.

    Fortsatte i går kväll med rotorhuvud och paddelstång ink mekanik.


    Nästan alla delar till rotorhuvudet. Inte heller mina 3D paddlar samt dom hårdare flapdamper dök upp som planerat. Bygger på och byter det senare.


    Paddelstång/flybar med mekanik. Även monterat på rotorhuvudet. Kommer montera original paddlarna härnäst. Lägger en ny order på lite options prylar, byter det somsagt senare. Kommer även köpa en ny huv som jag kan lacka som planerat.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #12
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ser mycket bra ut. den är ju snart flyg klar.

  13. #13
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    ser mycket bra ut. den är ju snart flyg klar.
    Hej Daniel.
    Å tack så mycket.
    Satsar på att ha den startklar till nästa lördag 7/7. Klubben annordnar då en enkel heliträff och det vore himmlens kul att ha med den då PDT_Armataz_02_29
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #14
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Nya framsteg. Det har blivit dags för stärtrotorväxeln att monteras och sedan monteras på bommen.

    Nedan följer en bildserie utan några bildbeskrivningar.













    Sevo setupen är som följer; Trottel, Höjd & Skev= Diamond 9500 digital.
    Pitch= Diamond 9900 digital. Stjärtrotor= Futaba S9254 digital.
    Gyro= Futaba GY 401.
    Mottagare ack blir Sanyo 6V 2700 mAh. Mellan servot S9254 och gyrot sätter jag en "regulator" som tar ner strömmen från 6V till 4,8V då detta Futaba servo endast klarar 4,8V. Gyrot ska enligt uppgift klara att köras på 6V.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #15
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då har all montering avslutats. Raptorn är nu färdigbyggd så när som huven som väntar på klarlack, bilder kommer även på den. Det som återstår är nu att justera mekaniken och ställa in pitch och trottelkurvor. Hoppas bli färdig med detta som senast på fredag. I dag onsdag gick tiden på annat. Har dock börjat lite med att ställa in stjärtrotor servots EPA, vilket har skapat huvudbry PDT_Armataz_02_13 Får det inte att funka som på min T-Rex med JR G490T gyrot. Får ta med mig manualen till sängen och läsa på. Men hjälp kommer i morgon eller fredag PDT_Armataz_02_15

    Här följer en serie bilder på det som hänt dom senaste dagarna.


    Spiralslang till kablaget och en "Kraschbox" från Quick UK till mottagaren. Observera ack vakten ovanpå Kraschboxen.


    Gyrot och till höger, höjd servot.


    Header tanken, glödstift förlängaren samt stjärtrotor servot på bilden till höger.


    Lätta 3D paddlar och hårdare Flapdamper 80'. Paddlarna monterade och injusterade.


    Huven behandlad med plast primer samt 2 lager med slipgrund.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #16

    Standard

    Gy401 ställer du in ändlägena på sjäva gyrot "limit". Då du skruvar EPA i radion för rodret så justerar du bara hur fort rodret ska svara, alltså pirohastigheten.

    Då du kör s9254 ska Gy401 vara i DS läge, 0 delay.
    "limit" på min Titan är kring 100 och gainen i radion 47%

  17. #17
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hej T5.
    Såg detta i går kväll när jag låg i sängen och plöjde igenom manualen.
    Och tack för inställningstipsen :idea:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #18
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Dåså, nu ska alla linkar vara rätt. Har kollat allt med skjutmått och ett sk "Swashplate aligning tool" så swashplattan ska nu vara helt i noll. Nu återstår "bara" att ställa in pitch och trottel kurvorna. Men det ska jag nog spara tills i morgon
    Huven är också färdig lackad, även några lager klarlack på. Tyvärr är kameran på drift och beräknas komma hem åter när krogen stänger artyman: Jo frugan fick lov att gå ut i kväll, hon har ju trotts allt semester och hon tog kameran med sig.


    Swashplate aligning tool från Fullkontroll
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #19
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då har vi kommit till slutet av tråden. Raptorn fick sitt luftdop i lördags, och flög som förväntat alldeles perfekt. 8)
    Väl vid fältet (Vi hadde en enklare Heliträff) var det givetvis några "veteraner" som genast satte tänderna i den. Och med pitchvinkel mätare, manualer, kullinktänger samt mängder av tips & råd så var alla eniga om att jag lyckats montera Rapotorn utan några som helst konstigheter. Det enda jag fick bakläxa på var att servokabeln från stjärtrotor servot var för snävt draget framåt. Är nu fixat. Sedan fick jag några bra tips ang pitch & trottel kurvorna för dom olika Idleup lägena. Kommer att programmera om det i kväll, flygning i morgon igen om det är väder.
    Brände 5 tankar innan det var dags att packa i hop och åka hem. :cry: Aldrig kul att avsluta när det är som roligast. Kunde hålla på hela kvällen.


    Huven lackad och täckt med 3lager klarlack.


    Närbild på huven samt hur den omgjorda kabeldragningen från stjärtrotorn blev.


    Notera krympslangen på kontakterna mellan gyrot, stepdown kabeln (Regulator) och stjärtrotor servot. Samt krympslangen där kabeln går in i stjärtrotor servot.

    Nu har jag kommit till den punkt av tråden där jag mer eller mindre vill påstå att jag är färdig. Nu återstår bara flygning, flygning, flygning och flygning. Hoppas att någon kompis, fru, barn eller dyl vill förbarma sig över mig och hålla i videokameran och då kanske det tillslut kommer en filmsnutt på lite enklare flygning PDT_Armataz_02_29
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. ZG 80 Titan är det nåt att ha?
    Av genland i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 22:06
  2. Raptor 50 titan
    Av Casimir_rc i forum Byggdagboken
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 08:17
  3. Raptor 50 Titan
    Av Ompa i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 12:48
  4. Caliber 5 Vs Thunder tiger raptor 50 titan
    Av Forzberg i forum Helikopter
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 21:14
  5. T5 kör R50 Titan
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •