Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Mottagar accar, hur funkar det ??

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard Mottagar accar, hur funkar det ??

    Hejsan alla!

    Jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan förklara för en nybörjare/total el novis som mig hur mottagar accar funkar. Ex. hur vet jag när det är dags att sluta flyga, hur många volt måste det vara kvar i accen på tex en 4,8v. 600mA?
    Hur mycket ska man ladda accarna med?

    Jag började fundera lite över detta då jag tänkte köpa en större acc på minst 1200mA & jag vet inte om min orginal Hitec laddare klarar dem. har ju ingen lust att ladda en vecka för att köra 20min. ;-)
    På orginal laddaren står det 60mA, betyder det att 600mA accen är laddad på 10 tim??

    Hur räknar jag ut strömförbrukningen/flygtiden?

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hej Marcus.

    Jag tror att en regel är att långsamladda med 14 timmar.
    10 timmar är förstås teoretiskt men verkningsgarden är inget vidare.
    Med originalladdaren brukar det inte vara något problem att "glömma" laddaren på ett par dagar heller.

    Hur du kollar mottagaren : det finns enkla instrument att köpa där du kan se om batterierna är OK. De gamla har visarinstrument och de nya (billiga för ca en hundralapp) har lysdioder.
    Ett bra instrument har ett belastningsmotstånd som simulerar att mottagare och servon är inkopplade. Man kan inte bara mäta spänning utan att batterierna är belastade.

    Bäst är om du håller koll på hur länge batteriet varar för just din modell med det antal servon du har och det sätt du flyger.

    Som du själv säger så får du skaffa en annan laddare om du byter från ett batteri med liten kapacitet till ett mycket större batteri.
    /Patrik

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tjenare Marcus..Såg att du har ställt frågan på andra forumet också o svaren varierar lite..
    Du frågade där om 6 v o det funkar på mottagaren MEN inte på alla servon,en del är specade enbart för 4.8 o det finns en risk för att man pajar servot med 6v.
    Hur mycket en kärra drar på en flygning?
    Trainer o standardservon,en flygning på 10-12 min(sen är hjärnan mos i alla fall)mellan 2-300 MaH beroende på hur bra o lätt dina servon går kan vara en hyfsad tumregel..
    Skaffa díg en vettig laddare som visar hur mycket du får i är aldrig fel.
    Ska du fortsätta med denna hobby så är det gött o veta att accarna är friska!
    600 MaH accet du har skulle jag kanske använd i en liten kärra eller dylikt,gillar inte den storleken på acc i en metanoltrainer på 170cm t.e.x..
    För min del så är pengarna man får betala för ett 2700 sanyo accpaket väl använda tillsammans med en bra laddare 12/220 V för ingenting på din kärra är bättre än den svagaste länken o ett halvtaskigt batteri är det!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Tjenare Richard!
    Svaren strömmade in när jag fjäskade med en mc-rabatt

    Det var ju riktigt roligt det här med rc-flyg så det byggs nu för fullt i källaren.
    (Håller på att färdigställa en Sport för tillfället som skall vara klar till torsdag)
    Jag började leka med modell flyg så sent som i våras så jag har mycket att lära om inställningar och vilka grejer man behöver.

    Jag funderade just på om det fanns något bra sätt att veta hur många mAh som går i accen efter flygning, viste inte att man kunde se detta redan i laddaren. Bra tips!! Jag ska ringa någon handlare & höra efter någon lämplig laddare, verkar vara en bra investering.
    Kan ju kanske vara bra att även kunna snabb ladda accarna på fälet.
    Helt klart är dock att jag behöver större mottagar accar i planen än 600mAh.

    Du skriver Sanyo accar, är de bättre än andra fabrikat?

  5. #5

    Standard

    Hej! här får du ett tips på en erkänd prisvärd laddare som finns i flera skepnader, bla. som "Ultramat 14 (grå)" m.m..
    alla kostar dock lika mkt.

    http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...ducts_id=10230

Liknande ämnen

  1. Mottagar drivning med 7.4V och regulator.
    Av Harry S i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 18:48
  2. 35MHZ mottagar-funderingar
    Av Elia i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 19:22
  3. Mottagar acce - Batteribackup
    Av MagnusStrömqvist i forum Batterier och Laddare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 15:35
  4. Mottagar accar
    Av Sigun i forum Batterier och Laddare
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 22:12
  5. Laddare till 6v mottagar acc..?
    Av Mattias i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •