Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Propellrar

  1. #1

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard Propellrar

    Hejsan alla!
    Nu är jag i farten igen med mina frågor, denna gång propellrar...vill ju lära mig allt på en gång

    Jag har en Irvine 53:a som ska stoppas i en calmato sport.
    Jag gillar att köra sakta & träna på att hovra i lite motvind & annat allmänt långsam bus.
    Är inte ute efter fart, bara styrka/vrid och snabb gas respons.
    Har hittills testat med APC 10x7 - 11x7 med 11x5 som bästa resultat.
    Jag funderar på om en 13x4 eller 13x4W skulle vara ett bra test?
    Är det någon som kan förklara vad "W" betyder?

    (Med 11x5 proppen varvar den drygt 13000, känns som att motorn är botten stark. Jag skulle gärna vilja få lägre tomgångsvarv)

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Re: Propellrar

    Citat Ursprungligen postat av Marcus72
    Hejsan alla!
    Är det någon som kan förklara vad "W" betyder?
    Har för mig att "W" betyder "Wide" dvs. att propellern har bredare blad. Propellrar för 3D flyg brukar ha breda blad och låg stigning för bra segdrag.

  3. #3

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    11x5 är nog ingen bra prop till en så pass stor motor,bättre då med 11x6, 12x4, 12x5, 12,25x3,75 eller kanske även 13x4W. Naturligtvis APC.
    W står för Wide. N narrow

  4. #4
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Karlsson ovan har rätt,men ingen 12" propp,för då blir markfrigången skral..
    11x6 eller 11x7 blir lagom tror jag,med mindre stigning så blir det lättare o få stopp på den när man ska landa..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Generellt sett kan man säga att en propeller med liten diameter kräver stor stigning = används mest när modellen ska gå fort. Dragkraften finns där "hela tiden", även när modellen har kommit upp i fart. Nackdelen är högre ljud, propellerspetsarna kan faktiskt komma upp i överljudsfart!

    En propp med större diameter ska ha mindre stigning och passar bra till hovring, eller när man vill flyga sakta men ändå med bra drag. Denna "drar" mer luft (större yta), men dragkraften tar slut relativt tidigt på hastighetsskalan.
    En annan positiv effekt av större propellrar/liten stigning är att varvet och framförallt (o-)ljudet minskar! Tomgången borde oxå bli lägre eftersom det blir mer svängmassa.

    Irvine 53:a med en 11-5, 12-4 eller 13-4 låter rimligt.
    Bara att exprimentera!
    Retroholic!

  6. #6

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Tackar för svaren, ska handla några fler olika att testa.
    En 12:a borde fungera med tanke på markfrigången en 13 vete f_n. Jag köper en 13x4 & provar...
    Om inte annat så blir ju fältet klippt!

    Sätter på en 12x4 i morgon & testar, blir intressant att se om jag märker någon skillnad.

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 825
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Marcus,
    Svar på propellerfrågan har du ju fått men jag fastnade för orden "gillar att hovra" i kombination med "Calmato Sports". Den kombinationen tror jag definitivt inte på - alltså hovring men en sån kärra. Sportsen är en mera klassisk bus- och figurflygningskärra och ingen 3D-kärra - men här får väl Bokis rätta mig om jag har fel..
    Men f ö är det en mycket bra kärra - inte tu tal om detta !
    Lycka till hälsar
    Roger
    PS: Annars går Sportsen alldeles utmärkt med en .52 4T - det är nog den idealiska kombinationen. Eller hur Bokis..

  8. #8

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Hej McRegor, klart att calmaton inte är en hovringskärra. Dock gick det hyffsat med högvinge calmaton, gärna med lite lite vind som stöttar. Jag vill bara kunna träna balans och lite annat. Flyga runt runt är inte så jätte kul.

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Marcus72
    Flyga runt runt är inte så jätte kul.
    F3A sport är ett hyfsat lätt program att öva på med Calmaton. Öva in en manöver i taget och kör sedan hela programmet i ett kör. (Lär dig manövrarnas ordningsföljd utantill)

    Jag bor i Finland, så jag har nött in vårt finska program:
    http://www.f3a.fi/f3a/sport/
    Här har Kimmo Kaukoranta flugit manövrarna i AFPD-simulator. Tyvärr är kommentarerna på finska, men du ser i alla fall hur manövrarna ska utföras.
    http://www.f3a.fi/f3a/courses/

    Programmet tar väl ca 3 min att utföra i luften.

    Har inte kollat om någon gjort instruktionsvideon till sportprogrammet på svenska.

    Mycket roligare än att flyga runt runt

  10. #10

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    tackar för tipset... ev. finsk översättning kan lätt ordnas
    Men finns detta på svenska skadar det ju inte direkt..
    Ska kika lite närmare på detta

    Det som lockar mig mest är att så småning om lära mig flyga 3D
    (Skyller på TobbeO & hans filmer som inspirerat )

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    IMAC på svenska också, klicka på "2007 års kända program finns här" uppe på sidan så finns en video med manövrar från 2006 års basic-program.
    Fördelen med den finska videon är att han förklarar vilka roder man stöttar med i de olika manövrarna.

    http://www.mini-iac.se/

    3D-manövrar passar inte för Calmato Sports, men jag har övat dessa manövrar med min Twist och hoppas kunna fortsätta träningen med min Yak om jag bara klarar premiärflygningen :-)
    http://www.3dfoamy.com/whats_3d.htm

Liknande ämnen

  1. Propellrar
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 10:56
  2. Kolfiberförstärkta propellrar
    Av radioactive i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 02:34
  3. Tester av propellrar
    Av radioactive i forum Allmänt om flyg
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 22:11
  4. Propellrar
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 09:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •