Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Det här med tankning?

  1. #1

    Standard Det här med tankning?

    Hej

    Bygger en Kyosho Edge som mitt första förbränningsplan men går bet på hur man på bästa sätt löser detta med tankning. Planet har en tank med två trycksättningsrör (ett upp och ett ner). Har enligt motorinstruktionen kopplat dessa med T-koppling till ljuddämparen. Satte sedan en Y-koppling på förgasarslangen och försökte tanka därigenom men då rinner allt ut genom förgasaren istället. Har sett att det finns särskilda tankningsmunstycken med backventil men det blir ju tämligen klurigt att fästa något i kåpan när man inte kommer åt inifrån. Ska man fästa någon sorts tankventil i planets trästruktur så blir det flera decimeter slang till motorn och det antar jag inte är någon höjdare? Undrar därmed om ni som kan detta har några förslag eller tips på lösningar till mitt problem?

    Mvh
    Erik...som redan tröttnat på bränsleflyg.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Jag har gjort så att ett rör är vinklat uppåt i tanken, det går till ljuddämaren för tryckmatningen.

    Ett rör som är vinklat neråt har jag kopplat en 10 cm lång slang till, här tankar jag. När jag inte tankar sitter en M3-skruv i slangen som stopp.

    När jag tanakr så ser jag när det börjar komma soppa i förgasarslangen och då är tanken full

    Är nog inte den bästa lösningen men fungerar och är vanlig att man ser på fälten.

  3. #3

    Standard

    Den metoden känner jag till. I manualen till motorn (OS FL-70) är den omnämnd som "general plumbing". Den andra med två trycksättningsrör påstås vara "suitable for aerobatic flights". Nackdelen vad jag förstår är att det blir fler bubblor i tanken när man flyger inverterat med "general plumbing". Men det kanske inte har någon betydelse i praktiken?

    /Erik

  4. #4

    Standard

    Det är en fördel att hålla tankslangarna simpla så har man mindre felkällor om motorn går dåligt.
    Jag kör 9 gånger av 10 med endast två slangar.... En till ljuddämparen och den andra till förgasaren.
    Tanka genom förgasarslangen tills det spiller över i andra slangen (ljuddämparen).

    Har man motorkåpa kan man ha lite längre slang till förgasaren som man skarvar med en bit kopparrör eller dyligt.
    -Dra ut skarven från under kåpan.
    -Dela på skarven och tanka.

  5. #5

    Standard

    Ok, det funkar alltså även med lite längre slang till förgasaren, i så fall är problemet löst om jag kan dra ner den i bakkant under motorkåpan. Tror dock att jag börjar med varianten som H_enke nämner. Blir nog inte så mycket inverterat under de första flygningarna. =)

    /Erik

  6. #6
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard motorval...?

    Hej Erik !
    Vad har du för morot i din Edge...?
    Å du...landa mjukt !

    //Micke

  7. #7

    Standard

    Hej Micke

    Har satt i en OS FL-70. Har ingen erfarenhet av flygmotorer så om det blir bra eller dåligt får framtiden visa.

    Tack för tipset! =)

    /Erik

  8. #8
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard Edge 540......

    Angående min fråga om motorval.....
    Jag hade en ST 61:a 2T i min och den blev ganska framtung.......
    En ST 61:a väger också en del, samtidigt som frampartiet på Kyosho´s Edge är , i mitt tycke !!, lite för klent byggd (jag är nog inte van vid "moderna" ARF:er....). Så vid för häftiga landningar kan man lätt knäcka hela nosen..... se även byggforumet på SMF:s hemsida där det finns en tråd.....
    Nästa gång min Edge flyger så blir det med en 46:a 2T !!
    När den är testad så vill vi ha rapport !!
    och som sagt var...."happy landings.."

    //Micke

  9. #9

    Standard

    Min blev också aningen framtung så det blir till att vikta i aktern tyvärr. Jag har läst tråden på SMF och modellen verkar ju som du säger vara lite klen på utsatta ställen. Rapport kommer, ska försöka få upp den i luften under nästa vecka.

    /Erik

  10. #10

    Standard

    Nu är provflygningen avklarad. Tyvärr var fältet överfyllt med knott så det blev bara två väldigt korta turer innan jag var helt uppäten. Planet flög i alla fall väldigt bra det lilla jag hann prova. Tyvärr lyckades jag inte få till någon bra tomgång på motorn så det gick aningen för fort ibland. Var tvungen att slå av vid landning om den skulle komma ner. Lovar att återkomma med en bättre rapport utan knott och med tomgång. =)

    /Erik

Liknande ämnen

  1. Bensindunk/Tankning
    Av T5 i forum Bensinmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 07:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •