Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tyngdpunkt

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Tyngdpunkt

    Var ska jag sätta tyngdpunkten på min Seagull Yak 54? Titta i manualen säger ni kanske, men efter att ha läst några trådar på olika forum, där modellen i stort sätt är oflygbar tänkte jag inte använda mig av manualens rekommendation.

    Så här står det: "It is critical that your airplane be balanced correctly. Improper balance will cause your plane to lose control and crash. The center of gravity is locate 7-8cm back from the leading edge of the wing, measured at wing tip."

    Kan det vara översättningsfel, borde det stå "measured at wing root"?

    Hur som helst har många på rcgroups och rcuniverse haft en besvärlig premiärflygning, så jag tänkte försöka med tyngdpunkten vid vingbalken (ungefär mitt på den första fristående blåa linjen). De som följt manualen har haft tyngdpunkten ungefär mitt på den röda linjen (med dåligt resultat)



    Bilder ur manualen som finns på sidan http://www.horizonhobby.com/ProdInfo...ak54Manual.pdf


  2. #2
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Det kan nog stämma bra.

    I manualen till min Funtana X100 står det, the recommended Center of Gravity location is 162-171mm behind the leading edge of the wing against the fuselage.

    Note: The CG can also be measured at the Wing tip. This measurement is 79-89mm behind the leading edge of the wing.

    Yaken har ju likt Funtanan avsmalnande vinge.
    //Tobbe

  3. #3

    Standard Rätt fråga... Fel plan...

    Ja eller oxå är det jag som har fel plan... Hur som helst så har jag en Funtana x50 med TP 140 mm bakom framkanten (Enl instr 129-144 mm)
    Frågan är HUR långt bakåt vågar man flytta den, någon som provat?
    För ca 10-12 år sedan hade jag en Goldberg ultimate med en irvine 120 och då fick jag tipset att flytta bak TP ca 40 mm från vad som angavs i instr, och vicken skillnad det blev! Det var då man kunde göra kniveggsloopingar och annat skoj, innan så flög den som en tegelsten.
    Funtanan klarar knappt att hålla höjden på knivegg... med en MOKI 10cc och 13x4 APC (varvar ca 12500 på backen så fart har den)
    Eller oxå är det något annat som är fel...
    Tips emotages tacksammt!!!

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    En tummregel är att du lägger TP ca 30% från vingframkanten. Eller som vissa säger 30% av vingmedelkordan. Vingmedelkordan får du fram genom

    (Innerkorda + ytterkorda)/2


    Kollar man på greatplanes yak 54 som är runt 2m i spänvidd skall tp ligga 13cm från framkant vingen inne vid kroppen. Med tanke på att den är lite större så skulle jag tro TP hamnar på motsvarande 9cm på din.

    Kollar man på QQ yak 54 som är 170cm i spänvidd så vill dom ha TP ca 17cm mätt från BAKKANT VINGTIPP.

    Kom ihåg att det är lättare/bättre med en framtung kärra om man inte är säker på TP. Det som kommer hända är att du måste trimma ganska mycket höjd samt att nosen vill tippa när farten avtar så du kommer få en snabbare landning med mycket höjdroder.
    En baktung kärra klipper, stallar lättare och är allmänt mer kvick i rodren.

    En annan tummregel jag lärt mig är att man kan ha när man kollar om TP ligger rätt är om man flyger i mormalfart plant å drar av till tomgång ska inte kärran dyka när (framtung) farten avtar utan den ska snäll få en flack rak bana nedåt så den behåller nog mycket fart för att inte stalla.
    Avtar farten och att antingen stjärten droppar ner eller att farten blir så låg att kärran stallar är den baktung.

    Här är en länk till massa tips för att trimma in modeller.
    http://www.f3a.se/index.php?page=utr...gstps#trimning
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du kollar tyngdpunkten genom att flyga på fullgas rakt fram och sedan banka kraftigt (ex åt vänster). Med tyngdpunken "rätt" ska kärran flyta genom kurvan utan att droppa nosen, förlora höjd.
    Naturligtvis ska den inte heller lyfta nosen , men det har jag aldrig upplevt att ett flygplan gjort under de 32 år jag sysslat med modellflyg.
    Naturligvis måste du väga av kärran i axilaled så ingen vinghalva är tyngre än den andra innan du gör ovanstående test.

    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby MF

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Du kollar tyngdpunkten genom att flyga på fullgas rakt fram och sedan banka kraftigt (ex åt vänster). Med tyngdpunken "rätt" ska kärran flyta genom kurvan utan att droppa nosen, förlora höjd.
    Naturligtvis ska den inte heller lyfta nosen , men det har jag aldrig upplevt att ett flygplan gjort under de 32 år jag sysslat med modellflyg.
    Naturligvis måste du väga av kärran i axilaled så ingen vinghalva är tyngre än den andra innan du gör ovanstående test.

    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby MF
    Stilla undran ...
    Är det inte bäst att kolla TP innan man provflyger??

    Mvh Kent

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Du kollar tyngdpunkten genom att flyga på fullgas rakt fram och sedan banka kraftigt (ex åt vänster). Med tyngdpunken "rätt" ska kärran flyta genom kurvan utan att droppa nosen, förlora höjd.
    Naturligtvis ska den inte heller lyfta nosen , men det har jag aldrig upplevt att ett flygplan gjort under de 32 år jag sysslat med modellflyg.
    Naturligvis måste du väga av kärran i axilaled så ingen vinghalva är tyngre än den andra innan du gör ovanstående test.

    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby MF
    Tack för tipset. Ska nog justera så jag får modellen som jag vill ha den efter premiärflygningen. Var bara rädd att tyngdpunkten som anges i manualen är för långt bakåt så att modellen blir mycket besvärlig att flyga (många på de amerikanska forumen har tydligen misslyckats med premiärflygningen då de använt manualens rekommendation).

    Nu har jag fått några tips i alla fall, med tyngdpunkten strax bakom vingbalken (mellan den tjockare blåa och röda linjen) lär ska ge stabil flygning medan tyngdpunkten hamnar mitt på den röda linjen enligt manualen. Ska nog premiärflyga med säker tyngdpunkt innan jag börjar flytta bakåt för 3D-manövrarna (waterfall, och blender kräver grymma höjdroderutslag och något baktungt plan – inget jag kommer att pröva den första flygningen).

  8. #8
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland
    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Du kollar tyngdpunkten genom att flyga på fullgas rakt fram och sedan banka kraftigt (ex åt vänster). Med tyngdpunken "rätt" ska kärran flyta genom kurvan utan att droppa nosen, förlora höjd.
    Naturligtvis ska den inte heller lyfta nosen , men det har jag aldrig upplevt att ett flygplan gjort under de 32 år jag sysslat med modellflyg.
    Naturligvis måste du väga av kärran i axilaled så ingen vinghalva är tyngre än den andra innan du gör ovanstående test.

    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby MF
    Stilla undran ...
    Är det inte bäst att kolla TP innan man provflyger??

    Mvh Kent
    Där tog du många poäng Kent

    Kolla TP före premiär näää! Jag tror den är 200 gram baktung men jag provflyger och bankar kraftigt till vänster,,, HI hi he he!!!
    //Tobbe

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Där tog du många poäng Kent

    Kolla TP före premiär näää! Jag tror den är 200 gram baktung men jag provflyger och bankar kraftigt till vänster,,, HI hi he he!!!
    Nja, va ju som öppet mål på nå vis.
    Mvh Kent

  10. #10
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jo det har du rätt i!
    //Tobbe

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    8
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    Skellefteå Radioflygklubb

    Standard Re: Rätt fråga... Fel plan...

    Citat Ursprungligen postat av swe34
    Ja eller oxå är det jag som har fel plan... Hur som helst så har jag en Funtana x50 med TP 140 mm bakom framkanten (Enl instr 129-144 mm)
    Frågan är HUR långt bakåt vågar man flytta den, någon som provat?
    För ca 10-12 år sedan hade jag en Goldberg ultimate med en irvine 120 och då fick jag tipset att flytta bak TP ca 40 mm från vad som angavs i instr, och vicken skillnad det blev! Det var då man kunde göra kniveggsloopingar och annat skoj, innan så flög den som en tegelsten.
    Funtanan klarar knappt att hålla höjden på knivegg... med en MOKI 10cc och 13x4 APC (varvar ca 12500 på backen så fart har den)
    Eller oxå är det något annat som är fel...
    Tips emotages tacksammt!!!
    Jag har TP någonstans mitt i rekomederat (kanske runt 140).
    Min Funtana kniveggar då på LowRate utslagen som är rekomederade i manualen utan de extra sidofenorna, men då är det full trottel som gäller.
    Saito 82a med APC 14x4W och ca 9 500-10 000 rpm på backen.
    Annars så är jag RIKTIGT nöjd med modellen. Ytterst lite trim behövdes från helt neutrala roder för att få den att flyga rakt.
    Inga lömska egenskaper har jag märkt av hittils.

  12. #12
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    ojdå, denhär tråden vaknade till liv igen. Kan då berätta att jag igår flyttade tyngdpunkten bakåt 1cm på min Yak. Nu knivar den på 3/4 gas på low rate och skulle kanske klara knife edge loop på high om jag bara vågade fullfölja cirkeln. Lättare att hovra är det också. Tyngdpunkten nu ligger strax bakom vingbalken och är fortfarande ca 2½ cm FRAMFÖR det Seagull rekommenderar. Men jag nöjer mig med den nuvarande tyngdpunkten ett tag då jag tycker att kärran flyger mycket bra.

  13. #13
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jag kan ju nämna att på min Freestyle rush 40 modell är tp angiven till 100mm men jag flyger den på 140mm, jag lovar att den är en grym 3dare.
    //Tobbe

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    18
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Åhus MFK, Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Man kan matematiskt räkna ut tyngdpunkten= C.G!
    A)
    C.G = vingens medelkorda/6 + (3*stabbarean*stabbens momentarm)/8*vingarean.
    Momentarmen är avståndet mellan 1/4 av vingens medelkorda till 1/4 av stabbens medelkorda. Använd samma mätenhet; mm, cm eller dm ger C.G i samma enhet. ( 1/4 dvs 25% + ngt? formeln ovan!).
    B)
    De flesta modeller har profiler baserad på NACA eller EPPLER som har ett A.C (Aerodynamiskt tryckcentrum) vid 25% av kordan. Samtliga profiler har avanserade aerodynamiska kurvor (Polardiagram) baserad på hastighet, tjocklek, angreppsvinklar, glidtal etc. C.G=25%+ (momentvärde vid 25% av kordan div med bästa glidtalsvärdet) Detta brukar ge ett värde på C.G på ca: 30% av medelkordan.
    C)
    Följ bygganvisningen läge på C.G (ca:30%) till provflygning. Har Du en semisymetrisk vingprofil kan du nog flytta bak C.G till max 33 % för mer manövervillig och fram till 25% för mindre villig modell ( tegelsten som ngn sa tidigare). För en helsymetrisk vinge bör C.G enligt beskrivning ligga runt 25% med flyttning bakåt mot max 30%.

    Lägg inte C.G på en höft långt bak för då kan det gå riktigt illa!
    Himlen är blå ovan molnen och solen skiner, flyg mer !

Liknande ämnen

  1. Tyngdpunkt dubbeldäckare
    Av Örjan i forum Allmänt om flyg
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 22:55
  2. tyngdpunkt
    Av Cometen i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 21:50
  3. Tyngdpunkt
    Av Siimon i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 18:33
  4. problem med tyngdpunkt?
    Av alex.e i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 19:45
  5. Tyngdpunkt Kyosho Cap 232 -60
    Av Tobbe O i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •