Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: "felvänd" supertiger g51 rc

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard "felvänd" supertiger g51 rc

    hej alla... då jag monterat motorn i acron så bar det sig inte bättre än att den sitter upp å ner placeringen är väl sådan antar jag... hur som så e klipp omöjligt nästan att få start på den utan att vända hela planet upp å ner.. är detta ngt som e vanligt för felvända motorer ?? å vad göra åt problemet om det går...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det är vanligt med inverterade motorer i modeller, jag misstänker att din förgasare ligger en aning för lågt så att motorn blir sur när du ska starta.

    Jag har en nästan inverterad Super Tigre G2300 i min Sukhoi (cylindern på kl. 8 och ljuddämparen rakt under planet). Där ligger förgasaren betydligt under tankens centrum och motorn blir lätt sur då jag ska starta. Brukar göra på detta sätt.

    Jag startar med väldigt liten förgasaröppning, kör med startern några sekunder (glödaren på), innan nästa försök öppnar jag trotteln helt så att överflödsbränslet rinner ur förgasaren - stänger till tomgång igen och kör startern på nytt. Då brukar den tända till.

    Lycka till!

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ok jag testade idag igen ... åfick fart på´ skrället... jo förknasaren ligger ganska lågt... men de finns inget att göra åt det utan att bygga om hela apparaten..... ev så om det går att vrida motorn lite.. ska ta en titt på detta ... har inte kört in den än så det kanske blir bättre senare nä allt e justerat som deska
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Prova med ett "byglat" stift, alltså ett stift med en liten pinne på tvären över glödtråden. Denna pinne gör att stiftet inte surnar så lätt.
    Retroholic!

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ok har fått till att bränslet inte rinner in i motorn utan mer droppar ur förgasaren... men men det är ett mindre problem... nu startar den iaf ... har kört ur den 2 fulla tankar nu ... men får inte till inställningarna på förgasaren riktigt ... full gas å planet rakt upp suger den nästan ur handen.... (släpper man hovrar den nog...) går ngt fett men inte för fett .. så den biten e ok i normal läge så e det samma drag ... men släpper man ner till tomgång å ger gas igen så börjar den bluddra som om den "flödar" å dör om man intee försiktig ... har läst manualen å justerat därefter men inget hjälper..... .
    motorn e en super tigre g51 ring rc .. proppen 11x6 å bränslet 18%synt olja samt 5% nitro.. tacksam för svar ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Antar att du har en förgasare med en huvudnål på ena sidan och en liten justerskruv på motsatta sidan av nålen.
    Denna justerskruv är en bränslejustering för tomgången.
    Om motorn bluddrar när du ger gas - skruva in justerskruven tills motorn svarar bra vid gaspådrag. Om motorn "stryps", dvs dör när du ger gas - skruva ut skruven.
    Prova med 1/8-dels varv åt gången. När du tycker att tomgången är OK, låt motorn gå på tomgång 10-20 sek för att sen dra på fullgas direkt. Då ska motorn svara utan att vare sig bluddra eller strypas.

    Om du har en förknasare av äldre modell med en justerskruv "på tvären" i framkant på insugshålet samt ett litet hål för tjuvluft in i insuget, är det troligt att det är en luftjustering för tomgången. Då blir förfaringssättet helt tvärt om:
    Om motorn bluddra vid gaspådrag - skruva ut justerskruven! Om motorn stryps - skruva in!


    "Good Luck", som tysken sa när han pratade med portugisen!
    Retroholic!

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ok tackar... ehh ja de e en "modern" motor inköpt för en månade sedan ... ahajajag fick ju vända förknasaren.. då gasreg hamnade på fel sida.. så då har jag ju skruvat tomgångs justeringen åt fel håll dvs utåt istället för innåt ... hehe ja där ser man då ska det nog bli bra tillslut... återkommer med besked ....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Så det kan bli!
    Skriv gärna när du fått moroten till att gå bra!

    *Mycket skruvande och muttrande...*
    Retroholic!

  9. #9
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    sååå idag har vi provat lite igen ... justerat svurit justerat igen .. å till slut så verkar det som motroten vill som jag ...dock liiiite tjurig på tomgång ... kan det vara så att bara för den sitter uppåner så får stiftet på sig lite mycket bränsle .... justerar jag snålare så vill han inte gärna gå under att det drar i proppen.. glödstiften är ju en ren djungel ..... kör med standard stiftet nu som var med motorn .. om man drar i soppa med mer nitro (har5%)nu ex 10 eller 15 % hur gör man med stift då ??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  10. #10
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror inte det är lösningen på ditt problem,nån timmas körning o sen lagom* med olja (lagom=trad. svenskt uttryck) så kommer den nog att gå bättre o bättre..


    * (psssst!,inte mer än 12 procenter i min värld ops: )
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Min Super Tigre-motor är ju litet större (G2300) men jag har samma manual som du. Läs sidan 11
    "Higher levels of nitromethane may require adjustment of the compression ratio to prevent detonation"

    Min motor går bäst helt utan nitro, och jag använder ett ganska varmt stift (Enya 3). Öka inte nitrohalten - kör helt utan!

    Tog för övrigt ganska länge innan min var inkörd och inställd, men sedan dess går den mycket bra.

  12. #12
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan
    Min Super Tigre-motor är ju litet större (G2300) men jag har samma manual som du. Läs sidan 11
    "Higher levels of nitromethane may require adjustment of the compression ratio to prevent detonation"

    Min motor går bäst helt utan nitro, och jag använder ett ganska varmt stift (Enya 3). Öka inte nitrohalten - kör helt utan!

    Tog för övrigt ganska länge innan min var inkörd och inställd, men sedan dess går den mycket bra.
    ok har väl inte för avsikt att öka ... men på den tiden jag var aktiv så var nitro mest för att få lite "säkrare" tomgång... frågar man inte får man ju inget veta .... tre tankar har jag kört igenom nu ca 6-7 dl kan det väl vara ehh lite överkant på det .... men ska prova med soppa utan nitro får vi se ...
    man får väl köpa på sig lite olika stift å prova sig fram vad som blir bäst ....
    kul vore om det finns ngn här som har samma motor och vill dela sina erfarenheter.... stark nog är den iaf ... till min bip troligtvis så blir det premiar turen i linköping nu på onsdag då säkert H_enke kommer att vara på plats !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Tror inte det är lösningen på ditt problem,nån timmas körning o sen lagom* med olja (lagom=trad. svenskt uttryck) så kommer den nog att gå bättre o bättre..


    * (psssst!,inte mer än 12 procenter i min värld ops: )
    hehe lagom ... det är ett kraftigt variabelt uttryck särskillt om procent halten börjar dra sig upp mot 40.........
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    frågar man inte får man ju inget veta .... tre tankar har jag kört igenom nu ca 6-7 dl kan det väl vara ehh lite överkant på det ....
    Det var inte meningen att låta som någon Messerschmitt jag är nybörjare vad gäller metanolmotorer och fick hjälp med inställningarna av en erfaren flygare. Ville bara berätta att jag inte fick min ST att gå bra med mitt 15% bränsle och prövade 0% - det funkade bra.

    Körde nog själv ett par gallon! genom motorn innan den var tät och pålitlig. Jag tror inte heller att du ska vara vara rädd att skruva in tomgångsnålen. Jag gjorde enligt manualen och justerade 1/8 varv i gången, han som hjälpte mig med inställningarna lyssnade på motorn och började skruva - tog in tomgånsnålen drygt ett varv och sen puttrade den på med låga varv utan problem.

  15. #15

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Jag har haft ett par ST motorer och dom har alla (från 6,5 cc til 30 cc) gått bäst utan nitro och med Enya 3 stift.

    Lycka till

  16. #16
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan
    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    frågar man inte får man ju inget veta .... tre tankar har jag kört igenom nu ca 6-7 dl kan det väl vara ehh lite överkant på det ....
    Det var inte meningen att låta som någon Messerschmitt jag är nybörjare vad gäller metanolmotorer och fick hjälp med inställningarna av en erfaren flygare. Ville bara berätta att jag inte fick min ST att gå bra med mitt 15% bränsle och prövade 0% - det funkade bra.

    Körde nog själv ett par gallon! genom motorn innan den var tät och pålitlig. Jag tror inte heller att du ska vara vara rädd att skruva in tomgångsnålen. Jag gjorde enligt manualen och justerade 1/8 varv i gången, han som hjälpte mig med inställningarna lyssnade på motorn och började skruva - tog in tomgånsnålen drygt ett varv och sen puttrade den på med låga varv utan problem.
    hehe menade inte att du var messer heller !

    har feppalt lite idag igen å nu verkar den gå skapligt bra .. men får inte stå länge på tomgång då surar den .. å blir lite tjurig när man ger gas ,,, men ska testa med enyas 3 stift å utan nitro i bränslet .... vad skall man ha för blandning med olja ?? har 18% i nu å de sölar nått gruvligt
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  17. #17
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag kör med 18% (80% av oljan syntet och 20% av oljan ricin) http://www.sabe.fi/hobby/index.php?p...842&grpid=2404
    Lyckligtvis har jag cylindern på kl. 8 och utblåset rakt neråt under flygplanet, brukar inte bli så mycket olja på planet.

  18. #18
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ok 18% verkar vara en standard .... så en stilla undran till bokis hur mycket är lagom då ? å går det att köra med bara synt olja så man slipper ricin olja som e så tråkigt kladdig
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  19. #19
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag kör allt på syntet,12%..Men det brukar finnas åsikter om detta!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  20. #20
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Jag kör allt på syntet,12%..Men det brukar finnas åsikter om detta!
    aha men om det funkar för dig å dina puffror så borde det inte skapa bekymmer för ngn annan heller ... de e klart att det kanske "slits" lite hårdare då ...? då jag e vääääldigt bekväm av mig så vill jag ju ha så lite kladd som det bara går.... utan att för den skull köra skiten ur motorn ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •