Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: vilket plan ska man flyga?

  1. #1

    Standard vilket plan ska man flyga?

    hejsan, jag har precis hittat ett gammalt plan som jag hittade i garaget, har flugit det nu under sommarlåvet när vädret tillåtit men eftersom att jag precis börjat flyga. har dock lärt mig att flyga. dvs lyfta flyga runt i cirklar och landa i högt gräs...

    men nu börjar mitt plan gå på sista versen, tyvär.
    och då undrar jag; vad ska jag köpa för plan?
    eftersom att min ekonomi är väldigt begränsad vill jag inte lägga ut massor av pengar på ett svårfluget plan som jag bara skulle köra sönder.
    jag vill inte heller ha ett som är dåligt dvs. att man är begränsad på hur man kan flyga, så det kanske inte orkar åka i motvind (som förövrigt mitt plan gör nu.) utan det ska vara något som jag kan använda både som nybörjare och sedan som en mer erfaren pilot.

    /Patric

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Vad är det för plan du har nu, och ännu mer intressant - vad är det för radio.
    Eftersom du har begränsad budget är det svårt att veta vad man ska rekommendera (en "riktig" radio mottagare och servon kan flyttas till ny maskin men har du en X-Twin eller liknande blir det knepigare).

  3. #3

    Standard

    det planet jag har nu är ett litet cessna liknande plan i nån form av frigolit eller liknande...

    radion är SKIT. har däremot en gammal jäkel, vet inte om den funkar med allt nytt som har kommit som olika uttag för servon, ville sätta in den radion i mitt nuvarande plan men det passade inte in. kontrollen är däremot väldigt bra, vad jag kan se i alla fall.
    med den finns det 2 någelunda stora servon och en mottagare ( som hänger ihop med radion) kan även nämnas att den fanns i ett segelplan.

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Patric_med_C
    det planet jag har nu är ett litet cessna liknande plan i nån form av frigolit eller liknande...

    radion är SKIT. har däremot en gammal jäkel, vet inte om den funkar med allt nytt som har kommit, den är säkert från 80 talet
    med den finns det 2 någelunda stora servon och en mottagare, kan även nämnas att den fanns i ett segelplan.
    Med den gamla radion kan du säkert komma billigt undan. Sänder den på 35 MHz? Det är flygfrekvensen idag (tror att min första radio i slutet av 70-talet sände på 27 MHz).

    Om radion sänder på 35 MHz tror jag du får investera i 2–3 microservon, en lättviktsmottagare, fartreglage, batterier och en laddare. GWS Slowstick är en lättflugen, tålig och billig kärra som jag skulle rekommendera (den saknar skevroder och behöver bara 2 servon.

  5. #5

    Standard

    okej. Tack
    (det var en 35.030mhz radio)


    kom och tänka lite är en el-seglare något att ha eller e de bara trist?
    /Patric

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Elseglare är hur kul som helst, man kan jaga termik - men köp då en mottagare med lång räckvidd, för man kan komma så högt att man knappt ser planet.
    Kommer ihåg hur glad jag blev när jag förra sommaren flög 37 min med min elseglare (utan uppvindar flyger man max 15 min på ett batteri). Ska nog försöka slå mitt eget rekord denna sommar. Lycka till och din gamla radio kommer nog att funka bra.
    Din sändare sänder på kanal 63 (så du vet om du ger dig ut och flyger med andra) och så ska det också sitta en kristall på samma frekvens i din mottagare (kanal 63 eller 35.030MHz)

    Lycka till med det fortsatta flygandet.

  7. #7
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Ungefär hur mycke får planet och allt kosta ?
    En E-Starter kanske skulle kunna vara nått den ska flyga bra och vara ett kul plan säger folk
    Här har du en länk till ett sånt plan färdigt paket me allt utom sändare
    http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=735
    När man tycker att man vill ha mer fart i planet sen är de bara kasta i en borstlös motor och ett lipoacc

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ett plan som är skitkul är en flygande vinge - typ Zagi.
    Man kan flyga upp högt och stänga av motorn för att segla eller busflyga lågt på rygg eller rolla och spinna - och så tål det en massa stryk.

    Här har vingen varit med om en massa elende - blivit förstärkt med ett par "blomsterpinnar", omklädd med ny tejp, tappat 5 cm av ena vingspetsen - och flyger precis lika bra.

    I går var vi på klubben och skar ett gäng nya vingar - ett friggoblock på 35:- från ByggMax ger 4 par vingar - sedan är det bara att slipa limma tejpa och sätta på radio - och motor om man vill ha det.



    /Patrik

  9. #9

    Standard

    det planet får kosta är väl runt 1.500-2.000kr men jag skulle även vilja ha det i trä för att det värkar lättare att laga, men jag vet inte.
    och även ett lite större plan som inte är 1m i spv utan något lite större.

    hoppas det har gett er lite hjälp.
    tack
    /Patric

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ett bra nybörjarplan är Kyosho Calmato...eller alla andra högvingade kärror som ser ut som Calmaton.
    Men du kanske vill ha en mindre elkärra som du bara behöver kasta iväg?
    Har du tillgång till fält med landningsbanor så är calmatoliknade flygplan bra.
    En lämplig motor till Calmaton är en OS LA .40 eller OS LA .46 (6,5cc -7,5cc),bägge dessa motorer är glidlagrade och ger tillsammans med APC 11x6 propeller lugna och fina flygegenskaper.

  11. #11

    Standard

    hej,tar upp tråden igen!
    jag vet inte riktigt vilken storlek det ska vara på plan, det jag vill ha är ett ganska lättfluget plan som jag ska kunna "växa" i, och då spelar storleken inte så stor roll. om det inte är ett 2.5m spv...
    en sak till, har hört att det är lättare med högvingat än lågvingat, och då undrar jag, hur mycket svårare är det?
    har börjat tycka att gammla b25or är riktigt coola
    fast dom är säkert lite svåra

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    B-25 som trainer? Coooooolt...(men kaffevedsaspirant)
    CALMATO!! MACH 1!!! ...å ett gäng till är bättre...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    Standard

    Multiplex har flera olika kärror i Elapor ("special-friggolit") som är extremt hållbara. Min erfarenhet av deras plan är att de flyger stabilt & snyggt.
    ta en titt på:

    http://www.multiplex-rc.de/

    http://www.mft.nu/ har de flesta av modellerna

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Ett par råd i all välmening.

    1. Tänk inte på skalaflygplan (B-25 eller något annat som liknar ett ”riktigt” flygplan). De är oftast svårare att flyga än en renodlad trainer.

    2. Om du ska satsa på metanolflyg och vill hålla dig till din budget - köp begagnat. Min svåger köpte en Calmato-trainer komplett med elektronik, fältbox och Hitec Eclipse-radio + radiostyrd bil med förbränningsmotor och sändare för 4000 SEK på blocket.se. Jag tyckte det var ett kap! För en ny 40-size trainer med motor och elektronik kan annars din budget vara svår att hålla.

    En metanoltrainer kräver mera utrymme än en liten elmodell, men du kan å andra sidan flyga även när det blåser.

  15. #15

    Standard

    nej bokis de e inte meningen att de skulle vara en trainer, jag ville bara tillägga att jag tycker att dom är häftiga.
    men det får nog bli nåt liknande calmato.
    /patric

  16. #16

    Standard

    Efter erfarenheter från vårt flygfält och många krascher och prövningar
    så verkar Excel 2000 vara det stabilaste, billigaste och framför allt
    hållbaraste högvingade flygplan i 40-klass jag nånsin sett. De som flyger
    sådana har många timmar i luften, och när det går på skit, så är det
    bara att starta och upp igen. Ibland går en propeller av och noshjulet
    böjs, men det är typ allt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning
    Efter erfarenheter från vårt flygfält och många krascher och prövningar
    så verkar Excel 2000 vara det stabilaste, billigaste och framför allt
    hållbaraste högvingade flygplan i 40-klass jag nånsin sett. De som flyger
    sådana har många timmar i luften, och när det går på skit, så är det
    bara att starta och upp igen. Ibland går en propeller av och noshjulet
    böjs, men det är typ allt.
    Jag kan verkligen intyga det för jag har kraschat min excel 2000 ca 10 gånger nu o jag flyger fortfarande med den
    Det enda jag har limmat är flärpen (eller vad det nu heter)bredvid motorn för den har spruckit 2 gånger.
    Och det lär väl bli fler för jag har fortfarande problem o landa

  18. #18

    Standard

    CALMATO SPORTS är nog ett lyckat flyg. Efter att sett det på vårt fält flyga så skulle jag säga att det är kärra nr:2 att busa med men om man kör lugnt och sakta så går det väldigt stadigt. Calmaton tror jag man inte tröttnar i första taget med.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  19. #19

    Standard

    Finns inte paketen med Calmato och deras 40-motor kvar? Det var ju ett kalasbra paket. Plan och motor för 1700:-
    Jag lägger min röst på en sån. Började med en sån själv, helt suveränt bra plan (Tycker jag).

  20. #20

    Standard

    hej igen!
    tack för alla goda råd!!
    nu har jag varit iväg och köpt en calmato med en 40 motor, servon och radio.
    (även en simulator då det blev väldigt dyrt) hehe
    ska väl ut å provflyga i morrn!
    å nu hoppas jag att ni inte har lurat på mig något svårt hahaha

Liknande ämnen

  1. Kan man flyga 3cells plan med 4celler?
    Av HenrikGG i forum Elmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:59
  2. 1534kv motor, vilket plan ska jag köpa?
    Av Befree i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-11, 10:22
  3. Flyga från trädgården, vilket plan?
    Av irodim i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 10:58
  4. Vilket plan
    Av Subaru i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 17:13
  5. vilket 60-90 plan för F3A och Freestyle/3D?
    Av Krille i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 15:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •