Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lipo laddnings fråga

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard Lipo laddnings fråga

    Hej grabbar...Och eventuella tjejer

    Skulle ladda min lipo på 3200mAh och 14.8V. Provade med en strömstyrka 0.200mAh varvid laddaren hela tiden avbröt laddningscykeln med texten "Too low power....Check battery" Vilket var något underligt för mig då jag laddar för att jag vill få mer ström i batteriet : )...Jaha....Får detta meddelande flera gånger....Voltmätaren visar på en 12.8 Volt nånting så visst är det lågt...Av någon anledning så råkar jag sätta den på 2 mAh vid nästa laddning....Går ur rummet...Kollar igen efter en 10 minuter och nu rör det sig ordentligt uppåt på Voltmetern...Kanoooon tänkte jag...men lägger samtidigt märke till ett "uiiiuuiiioooo" ljud....Så hög ton att mina 36 åriga öron knappt märker det, men det är ändå där...Hmmm...Märker mitt misstag på 2.0 mAh.....Sänker den till 0.35 mAh...Och den fortsätter så laddningen ut och meddelar laddning klar vid 15.2 V....

    Min fråga: Ehhh...Sabbade jag denna accen nu eller? hmmmm

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hej Magnus.

    Jag tror att du läst lite fel på decimalen men vi förstår nog ändå vad du menar.

    Ett batteri med kapaciteten 3200 mAh laddas normalt med 3,2 A eller 3200 mA som är det samma.

    Om du försöker ladda med mycket mindre strömstyrka - jag tyder det som att du försökt ladda med 0,2 A eller 200 mA (sak samma) så blir nog laddaren väldigt konfunderad eftersom det inte verkar som att batteriet tar någonting till sig.

    När du sedan laddade med 2,0 A var det inga problem.

    Du har säkert inte fördärvat ditt batteri genom att ladda det med för låg strömstyrka - men det tar väldigt lång tid.

    /Patrik

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det vore nog bra med ett klarläggande över laddströmmen - i Ampere - resp laddspänningen - i Volt under dina tester.
    Om det pyste i acken så skulle i vart fall jag vara klart orolig. Jag skulle som första åtgärd placera accen utomhus i en kraftig stenkruka eller nåt sånt - sen se hur det utvecklar sig.
    Vilken laddare har du förresten ?
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Laddaren är en Hyperion 5EOS nånting och jag har en Shark balanserare.... Ja, jag hoppas inget gick sönder där...Det vinande ljudet, i en mycket hög ton lade av så fort jag ändrade laddarens strömstyrka neråt... Har inte hört det innan. (addat en 10 ggr kanske, olika batterier)

    Men så ni menar att jag kan ladda i mycket högre A? Kan jag ta ända upp till 3.2 A då jag har ett 3200mAh batteri? Eller skall jag hålla mig till max 1 A? Hur lång är normal laddtid för ett batteri om man har normal A? Och om jag nu laddat för snabbt (Men batteriet klarat sig) kommer det att laddas ut mycket fortare, eller är det samma sak bara batteriet hållt?

    Om det nu är sönder och "uiiiiiioooouuuii" ljudet var en brusten cell...hur märker jag det på cellen? Sväller den upp och luktar konstigt?

    Tackar för svaren hittills : )

  5. #5
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Laddar du ett Lipo med 1C i ditt fall 3.2A (3200mA) så tar det nog under en timme tills det är fullladdat.

    Angående accen så ta för vana att ladda nånstans där det inte finns brännbara material i närheten, i en stenkruka eller nått. Dom här accarna brinner ur fort men med hög temp, mkt energi. Samma sak om du crashat ute på fältet, kontrollera accen och placerad den så till att den inte kan antända någonting. Det kan tydligen ta timmar tills faran är över.



    //Matte

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist
    Om det nu är sönder och "uiiiiiioooouuuii" ljudet var en brusten cell...hur märker jag det på cellen? Sväller den upp och luktar konstigt?

    Tackar för svaren hittills : )
    Är det inte så enkelt att pipljudet kom från laddaren?
    Det är säkert ett Switchat aggregat som skapar högfrekvent ström som sedan enkelt kan transformeras upp till önskad spänning.

    Blir cellen tjock så är det allvarligt men vad jag förstår så har du inte varit i närheten av normal laddström som ska ligga på 3,2A med det batteriet.
    Du märker direkt om batteriet är kass - du för väldigt dålig kraft ur det.

    Och som sagts många gånger - ha koll så att du laddar på ett brandsäkert sätt - batterier och el i allmännhet är inte ofarligt - LiPo i synnerhet.

    Tiden för att ladda ett urladdat batteri är ca en och en halv timme.
    Första tiden laddas med 3,2A men när batteriet börjar bli fullt så dras laddströmmen automatiskt ner så att inte högsta tillåtna spänning (ca 4,2 volt per cell) överskrids. Det är därför det tar mer än den teoretiska timmen att ladda fullt upp.
    Det är inga problem att avbryta laddningen efter en timme (eller tidigare) om man inte vill ha absolut maxat batteri.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Allra först: F'låt om jag verkar petig...

    Vi ska fortfarande skilja på milliampere (mA) och milliampereTIMMAR (mAh). Det första (mA) är FLÖDET man laddar med, det andra (mAh) är HUR MYCKET man får stoppat in i en cell eller en acke (definerar strömstyrka multiplicerat med tid). Man mäter alltid laddströmmen i antigen Ampere (A) eller milliampere (mA).

    Magnus,

    Du hörde ett vinande ljud från din laddare; det är inget konstigt, IOM att du förmodligen matar den från en extern 12V-källa. När du ska ladda mer än 3 celler med 12 Volt som matning, måste laddaren själv boosta upp dom sista 2-3 Volt som kompensation. För detta har den en switchad omvandlare som ger ut den laddspännings om behövs. Det gör att laddaren drar mera ström från 12V-källan än det som går in i acken. Har du då en 12V-källa som inte ger tillräckligt med ström, sjunker då spänningen i den på grund av belastningen. Detta känner laddaren av och ger meddelandet "Too low power": "För lite kraft" (att driva laddaren med). Kopplar du istället laddaren till en bättre strömkälla (t.ex. ett nyladdat bilbatteri) får du inga såna problemer - även om du laddar med hög ström och spänning.

    Hoppas det förtydligade situationen lite.
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

Liknande ämnen

  1. Lipo-fråga
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 06:12
  2. Max E6 Digital Lipo Charger, Fråga
    Av hakank i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-07, 16:31
  3. A123 - laddnings fråga.
    Av Delta i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 07:10
  4. Lipo fråga
    Av sm3xrq i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 17:17
  5. Lipo fråga
    Av peiter i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •