Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: hackande motor

  1. #1

    Standard hackande motor

    hej har en mvvs.49 2takt motor .
    problemet är att när man gasar upp från tomgångtill fullgas så hackar motorn (misständer)
    men om jag justerar nålen så den ej hackar så dör motorrn titt som tätt.
    (mitt landnings ställ börjar ta stryk efter alla nödlandningar')
    körde med vanlig metanol och nu 10%nitrometan poblemet kvarstår
    bytte tank och slangar har fortfarande lite bubbler i slangen (kanske normalt)
    kan det vara glödstiftet? hur ser man att det är dåligt?
    kan det vara för stor propeller? vad händer om man har för stor vs liten propeller?
    propellern är 11*6 som rekomenderas
    eller sliten och skiten förgasare?

    phu många fråger men det finns en stor kunskap på forumet .


    mvh daniel

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej,
    det låter som om du har motorn att gå för rikt på tomgång. Då samlar den på sig bränsle i vevhuset och när du drar på gasen hostar, spottar och fräser den. Läs tipsen här och se om få din motor att gå bättre.

    http://www.rcflyg.se/nytips.php#3

    Mvh
    Ove

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Eftersom jag sålt MVVS i sverige de senaste 15 åren kanske jag kan hjälpa dig.
    För det första.
    Har du luftbubblor i tanken så har du läckage och måste fixa det först.

    Vilken MVVS .49:a är det du har ? Med blå topp eller med grön eller ofärgad topp. Den med blå topp är gjord för att klara 15% nitro men går även bra med 0%.
    De övriga är tidiga modeller som inte klarar mer än 5-10% nitro med den shimsning de levereras från fabrik.

    Vilken förgasare har du? Den nya med svart avfasad tomgångsnål eller den den gamla modellen med trubbig tomgångsnål, 2mm tjock?
    Den gamla förgasaren med trubbig tomgångsnål är väldigt känslig men kan fås att fungera perfekt om man kör på rätt bränsle och ställer in den noggrant.
    Den nyare förgasaren som kom för ca 7-8 år sedan är mer lättinställd då den är CNC gjord och har avsmalnande tomgångsnål.

    För att du ska få din motor att gå bra måste vissa kriterer uppfyllas.
    Först är tanken.
    Kör inte med större tank än 300cc.
    Ha alltid tanken rätt placerad i modellen! Detta betyder att mitten på tanken ska sitta i nivå med förgasarens bränslerör i venturit när planet står horisontelt. Detta är mycket viktigt.
    Ha också mycket skumgummi runt tanken så att skummbildning minimeras.
    Kör med Uni-flow set-up! Betyder att man använder 2 klunkslangar, en slang för tryck och en för soppa fram till förgasaren. Den tredje är skvallerslang och går upp i taket på tanken som vanligt.
    Med denna "set-up" får du jämnare bränslemating till förgasaren. Iden kommer från linflygarna som använt sig av Uniflow principen i över 50 år i sina stuntflygplan.

    Glödstift: OS 8 eller Enya 3...eller det standardstift motorn levereras med Nova Rossi 5 eller 6.

    Bränsle: 80/20 ricinolja soppa..eller 15% syntetolja med 0-10% nitro.

    Prop: 11x6 eller 12x4,12x5 APC för sport flygning. 12x4 eller 13,25x3,75 APC för hovring.

    Bor du i närheten av oss i Väsby Modellflygare är du välkommen ut till oss så hjälper jag dig gärna.

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Airracing

  4. #4

    Standard

    hej igen skall fösöka besvara på frågerna.
    motor mvvs.49 gfs/r grön topp och jätte trubig tomgångsnål.
    har inte skummgummi runt tanken det jag har ser ut som rosa liggunderlag .
    gödstifet står det no6 kanske orginal?
    hara bara 2slangar från tanken en till förgasaren en till ljuddämparen som jag lossar på när jag tankar .
    tanken är liten vet ej storleken men beställt en 240cc tank på nätet.
    kanske man skulle byta förgasaren?

    mvh daniel

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard hmm...

    Jag skulle skippa motorn och köpa en ny ASP eller
    liknande för runt 7-800:-

    Jag har bara haft krångel med de motorer som jag har
    haft och när man läser jannes svar så verkar det som om de
    är lite väl kinkiga för att ens orka lägga ner en massa krut, besvär och pengar.

    Köp ex. en ASP, tanka, starta och motorn går perfekt.
    Så nära OS man kan komma.

    \Ö.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    MVVS motorerna är inte sämre eller bättre än andra motorer. Men som vanligt krävs att man kör dem på rätt soppa ochh ställer in dem rätt för att de ska gå bra, något som alltid är lite knepigt för en nybörjare.

    Mina tips ovan gäller egentligen alla motorer så fixa till tanken först! Det ska definitivt inte komma bubblor i slangen när du kör motorn, då är det läckage någonstans. Sedan ska tankenha mycket skummgummi runt om,det gäller alla motorer.

    Vad gäller den trubbiga tomgångsnålenså håller jag med att inställningen av densamma är lite känslig men görs det bara av någon som kan motorer så fixar man tomgångsinstälningen lätt.
    Utbytesförgasare av ny modell finns för emellertid 200:-

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Airracing

  7. #7

    Standard

    precis pillat med motorn nu gick även tillbaka till nitrometan fritt bränsle .
    ny tank är på väg men som sagt den jag har är ny, tror problemet är annat.
    tror att förgasaren är så svårställd eller dåliga nålar.
    kan få motorn gå bra en stund men sen verkar det som nålarna ändrar sig självt.fast dom gör inte det .
    jag avaktar tills den nya tanken har anlänt.
    om man byter förgasaren får man den nya modellen med spetsig nål då?

    mvh daniel

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ja det stämmer!

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Tolkningsfråga...

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    MVVS motorerna är inte sämre eller bättre än andra motorer. Men som vanligt krävs att man kör dem på rätt soppa ochh ställer in dem rätt för att de ska gå bra, något som alltid är lite knepigt för en nybörjare.

    Mina tips ovan gäller egentligen alla motorer så fixa till tanken först! Det ska definitivt inte komma bubblor i slangen när du kör motorn, då är det läckage någonstans. Sedan ska tankenha mycket skummgummi runt om,det gäller alla motorer.

    Vad gäller den trubbiga tomgångsnålenså håller jag med att inställningen av densamma är lite känslig men görs det bara av någon som kan motorer så fixar man tomgångsinstälningen lätt.
    Utbytesförgasare av ny modell finns för emellertid 200:-

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Airracing
    Hmmm...
    Naturligtvis så går det att få ordning på en MVVS-motor, men
    enligt de erfarenheter som jag har så är MVVS-motorerna mycket känsligare för yttre störningar, ex. läckande slang, bubblor i slangen, fel glödstift osv. Vidare så tycker jag att den är mycket känsligare på nålarna dvs, mycket svårare att ställa in ordentligt.

    Om jag jämför med de OS, ASP, mm. som jag har så är de motorerna mycket mera "tanka, starta och kör"

    Sen om man tycker att det gör ASP-motorn till en bättre motor är en tolkningsfråga, men jag tycker iallfall att en MVVS-motor är att göra det "svåra" onödigt svårt för en nybörjare som kanske inte har 100% inställningar etc.

    Mvh Örjan.

  10. #10

    Standard

    drar i gång en gammal tråd .
    jag fick tips på att köpa en ny motor eller en ny förgasare.
    jag köpte en ny asp 46 som jag ej hunnit testat än .
    och satte även in en ny förgasare i mvvs49 motor .
    det blev en helt annan motor rena raketen.

    mvh daniel

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    18
    Jobb
    bilmekaniker
    Klubb
    gråbo

    Standard

    Jag tycker det låter underligt, det som "jaka" skrev att linstuntåkarna kört med uniflowtank i mer än 50 år. Vad jag vet, hade väl dessa gubbar förr inga ljuddämpare på sina motorer . Körde väl isf då heller ej med tryckmatning. Då har man ju ingen fördel alls av att ventilera genom en extra klunk. Eller?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Uniflow principen funkar med eller utan tryckmatning!
    Det fungerar alltså som en vattenautomat i en fågelbur...fågeln tar lie vatten i dammen,vattennivån sjunker i dammen, fågeln tar ytterligare vatten i dammen, vattnet sjunker ytterligare...men vattennivån i den stora central behållaren förblir intakt. Först när fågeln druckigt så mycket att en luftbubbla tar sig upp från den lilla dammen till den stora behållaren ...då först sjunket volymen i centralbehållaren.
    -Likadant fungerar en Uni-flow tank.
    Den gör att trycket som förgasaren märker hålls mer konstant oberoende av bränslenivån i tanken, inte helt konstant naturligtvis men Mer konstant än med en konventionell 2 slangs tank.Detta gör att motorn går bättre.
    Få R/C flygare verkar känna till detta...synd!

  13. #13
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Jag är nyfiken på det där uniflowsystemet, kan du inte rita en skiss på hur du menar? Borde inte trycket försvinna om man har en skvallerslang eller var i så fall kopplar man in den?

    Jag gillar lösningen med Tettra eller dubb jett-tankar annars där bränslet ligger som i en ballong och tryckmatningen utanför.
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Inget konstigt alls med Uni-Flow systemet (har tyvärr ingen bild)d u kör bara med två klunkslangar sida vid sida, en för tryck och en för sug(till förgasaren). den tredje slangen går som vanligt upp i taket och är för överskotts soppa (talar om när tanken är tom).

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Acke
    Jag tycker det låter underligt, det som "jaka" skrev att linstuntåkarna kört med uniflowtank i mer än 50 år. Vad jag vet, hade väl dessa gubbar förr inga ljuddämpare på sina motorer . Körde väl isf då heller ej med tryckmatning. Då har man ju ingen fördel alls av att ventilera genom en extra klunk. Eller?
    Linflygarna som kom på att använda "uniflow"-systemet för sina linkontrollplan använde inte tryckmatning. Istället gick uniflowröret rätt ut i atmosfären. Finessen är att den tryckdifferens som förgasaren då måste övervinna blir konstant oavsett bränslenivån i tanken. En uniflowtank med tryckmatning är ett bastardsystem eftersom man missar principen med konstant tryckdifferens. Tryckdifferensen blir en funktion av varvtalet på motorn, vilket beroende på förgasarens konstruktion kan fungera mer eller mindre bra.

    Principen är långt ifrån ny, och utgör en variant på den s.k. Mariotteflaskan.

    /Michael

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Helt rätt!

Liknande ämnen

  1. Bra motor?
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 22:06
  2. Så gör man en motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 21:28
  3. Hackande o fräsande motor
    Av wesse i forum Elektronik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 12:53
  4. motor val
    Av mds i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 22:30
  5. Motor val i UCD 60
    Av Plura i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •