Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Seagull Yak 54 ARF 90-size premiärflygning

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Seagull Yak 54 ARF 90-size premiärflygning

    [ame=http://www.youtube.com/watch?v=suIc1zHTnCI]FILMEN klicka här[/ame]



    Motorn är min första fyrtaktare och den hade bara gått 4 tankar innan jag tog upp planet i luften. Kör den ännu mycket rikt och det ska väl finnas mera pulver i motorn bara den blir ordentligt inkörd. Jag är mycket imponerad av den låga tomgången. Jag kan t.o.m. stanna på asfalt efter landningen utan att stänga motorn, det lyckas inte med Sukhoien med Super Tigre G2300 tvåtaktare.
    Tyngdpunkten satte jag ett par cm längre fram än vad som rekommenderades i manualen eftersom jag läst att många kraschat pga baktungt plan vid premiärflygningen. Modellen var nog litet framtung, jag fick trimma in den med några klick höjd för planflygning (bara ett par millimeter upp-roder) men vid inverterad flygning behövdes ändå ytterst litet nerroder. Ska flytta batteriet bakåt så blir planet välbalanserat utan extravikt.

    Yaken är känslig att köra på marken (vinglar en hel del när man drar på gas eller landar), min Sukhoi går spikrakt, men nu får jag passa på med sidrodret (kanske jag överkompenserar eftersom jag tidigare sällan behövt använda sidrodret vid markkörning.

    Tredje flygningen blev det lite dramatik då Yaken plötsligt tappade ett hjul. Jag trodde jag hade satt fast hjulstopparen dåligt. Men det visade sig vara materialfel på hjulaxeln.
    Hjulaxeln är inborrad i en 8mm bult och tydligen är hjulaxeln endast fastlimmad i hålet. Axeln vibrerade loss och hjul + axel föll av under flygningen (i meterlångt gräs, ingen idé att ens söka reda på hjulet).

    Vad skulle jag välja, landa på asfalt med ett hjul eller nödlanda i det meterlånga gräset? Jag valde att ta ner modellen i gräset, tog ner planet och höjde nosen under landningen tills planet stallade strax över gräset. Lyckligtvis blev det inte en skråma på planet. Perre filmade inte tredje flygningen så min nödlandning finns inte på film.

    Bilder på hjulaxlarna, nu finns ingen hjulaxel i ena bulten – bara ett hål!



    Som ni ser på videon är andra sättningen inte fjäderlätt – kanske det var den landningen som gjorde att hjulaxeln lossnade under tredje flygningen, men jag tycker nog att en hjulaxel borde hålla även en sådan landning, eller hur?

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Stort grattis! PDT_Armataz_02_44

    Det är alltid kul att läsa om lyckade premiärer.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    En kanonfin premiär ju!
    / Christian Olsson

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Grattis!

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    PDT_Armataz_02_44 grattis till en lyckad premiär :wave:

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Tack för gratulationerna. Flög 4 flygningar ikväll, nervositeten börjar släppa och motorn är underbart pålitlig på tomgång. Körde med APC 16x6 idag, betydligt mera drag än 16x4W som jag körde de tre första flygningarna med. Bara jag får tag i en 17x4W kan det bli bra för 3D-flyg.

    Kommer inte undan mina hjulproblem. Efter gårdagens tappade hjulaxel, (nya pålitliga hjulaxlar tillverkade av 4mm halvgängad stålbult) satte jag ett par gamla "traktordäck" på Yaken. Det var 100mm lätta billiga hjul som kompisen Perre använt på sin Calmato när han flugit på vårt ojämna gräsfält.
    Jag flyger Yaken på Vasa flygfälts gamla landningsbana (asfalt) och satte ner modellen fjäderlätt efter dagens första flygning. När planet saktat in och jag svängde hände detta:

    ingen skada skedd, tur att hjulet inte gick sönder när jag satte ner modellen!
    Perre fick flyga ett par flygningar med sin U-Can-Do 46, och sedan lånade jag hjulen från den modellen för att kunna flyga tre flygningar till. Nu har jag 7 flygningar och så har jag beställt nya hjul

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    4 flygningar med Yaken igår (gästflög på Jakobstadsnejdens RC-flygares fält). Fint gräsfält med 2 korslagda banor på 100x15m vardera (kändes lyxigt och bra).
    Klubbens kassör Ilkka Klemetti tog en fin bild när jag flög förbi, det enda som stör är att jag ännu inte hunnit dremla spinnern så den passar :-)

    © Ilkka Klemetti

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Härligt den fungerar bra!

    Det där med matterialfel påminner mig om när jag hadde min Ultimate. därjag kunde böja det medföljande 5mm "pianotråds" stället till ett U av bara handkraft.

    4mm pianotråds stället som jag sedan tillverkade själv fick jag ha slägga för att böja.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    34
    Jobb
    Studerande, byggare

    Standard

    Flyger riktigt fint!
    Ska du flyga den i Pörtom på söndag?
    Jag och en kompis bestämde att vi nog åker en sväng till Pörtom på söndag, förutsatt att jag inte blir ivägtvingad på Rockperry under helgen

  10. #10
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jean, jag ska nog flyga Yaken i Pörtom på söndag. Sök upp min Yak och mig i Pörtom så ska jag ta med en grej åt dig (har skickat PM).

    Jag kommer att ha med min gula Twist och Yaken. Så här ser Twisten ut:

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ser kanonfint ut Johan!
    Tack för rullen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Seagull Yak 54 ARF 90-size
    Av sundqvistjohan i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 21:55
  2. Seagull Yak 54 ARF 90-size
    Av sundqvistjohan i forum Byggdagboken
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 23:22
  3. Seagull Yak 54 ARF 90-size
    Av sundqvistjohan i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 09:56
  4. Seagull Spacewalker II
    Av Casimir_rc i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 17:56
  5. Seagull..............
    Av Irokee i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 14:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •