Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: gyro / accvanare?

  1. #1

    Standard gyro / accvanare?

    hejsan hoppsan.

    jag ska nu koppla in ett gyro. ett sanwa SG-10
    vad jag har fått förklarat ska " känselkroppen sitta strax bakom huvudaxeln. men den ändra dosan? var ska man plasera den? i fickan eller ? hahaa.

    och sen var ska alla sladdar,

    det sitter två sladdar från " gyromottagren" var ska båda dom?
    sladden från " känselkroppen ", var ska den? in i " gyromottagaren?

    och sen har jag även en accvaranre. den är en hanne anslutning. den borde in i en hona då, men hittar ingen som ser lämplig ut eller ska den bara in i "sädarmottagern" ?

    hjälp en vilsen grabb.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Re: gyro / accvanare?

    Det är inte så noga var gyrots sensorenhet placeras på helikoptern, huvudsaken är att känselkroppens referensaxel är parallell med rotorns axel. Kontrollenheten kan placeras var som helst.

    Två av sladdarna från gyrot ska gå till mottagaren. Den ena sladden ska gå till mottagarens sidroderkanal medan den andra är till för att reglera gyrots känslighet. Den sistnämnda sladden ska anslutas till en ledig kanal på radion som kan justeras kontinuerligt (ej vippströmbrytare)

    Utöver dessa två sladdar ska det finnas en anslutning i gyrots kontrollenhet för att ansluta sidroderservot och en annan kontakt för att koppla samman sensorenheten och kontrollenheten.

    Kolla upp kontakterna på gyrot, tidigare hade Sanwa/Airtronics en annan ordning på +, - och signalanslutningarna än andra fabrikat. Du kan hitta en bild på hur sladdarnas ordning är längst ner på denna sida:

    Servokontakter

    Ackvarnaren kan du ansluta till ett ledigt uttag på mottagaren, det kvittar vilket. Eventuellt måste du skaffa en adapterkabel som har "honor" i bägge ändarna eftersom din ackvarnare har en hankontakt. Har du inget ledigt uttag på mottagaren kan du använda en Y-kabel.

    Ett sista tips: Ta kontakt med en erfaren helikopterflygare och be om handgriplig hjälp att få ihop elektronik och helikopter. Det lönar sig...

    /Michael

  3. #3

    Standard

    okey. låter klurrigt men är bara att testa lite.

    jag hade tänkt att ta med helin och gyrot på tisdag till solna msf och låta någon titta på det.

    kanske jätte dum fråga.

    men om det är en kabel till radion från gyrot blir det ju inte en radiostyrd heli längre utan en kabelstyrd.

    det är en futaba anslutning.

    jag har 4 sladdar / hål.

    RX RUD och RX AUX har två sladdar som ska in någonstans. antagligen ska stjärtrodret in i RX RUD med en hona-hona koppling. den andra vet jag inte, kanske är den som ska in i mottagaren.

    när har jag två tomma hål. ena heter SENSORdär känselkroppen ska in.
    den andra heter SX OUT.

    rätta mig om jag har fel som jag antagligen har.

    sen passar hi-tech servon in i en JR mottagare eller är det fel ordning på sladdarna?

    jätte tack för svaret och fler lär de blir om ni har tid.
    den som ingenting frågar får ingenting veta !!!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    jag hade tänkt att ta med helin och gyrot på tisdag till solna msf och låta någon titta på det.
    Bra idé! Gör detta innan du gör någonting annat med helikoptern!

    men om det är en kabel till radion från gyrot blir det ju inte en radiostyrd heli längre utan en kabelstyrd.
    Sladdarna från gyrot ska gå till mottagaren, inte sändaren som du själv håller i.

    RX RUD och RX AUX har två sladdar som ska in någonstans. antagligen ska stjärtrodret in i RX RUD med en hona-hona koppling.
    Utan att ha sett gyrot verkar det av beteckningarna att döma som att dessa uttag ska anslutas till radiomottagarens sidroderutgång respektive en extra kanal som kan regleras med spak eller ratt (för att justera gyrots känslighet).

    ena heter SENSORdär känselkroppen ska in.
    den andra heter SX OUT.
    SX OUT är med största sannolikhet utgången som ska kopplas till sidroderservot.

    sen passar hi-tech servon in i en JR mottagare eller är det fel ordning på sladdarna?
    Se figuren jag refererade till i min förra post. JR och HITEC har samma kontakter.

    /Michael

  5. #5

    Standard

    Okey. jätte jätte tack för det.

    nu är det bara att vänta tills tisdagen kommer.

    på med gyro, köpa radio, trima och kalibera allt sen är jag uppe i luften. inte långt kvar.

Liknande ämnen

  1. Gyro inställningar.
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 17:14
  2. HK401 gyro
    Av Micke9000 i forum Helikopter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 23:50
  3. Gyro på sidrodret
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 22:03
  4. Placering av gyro
    Av Lancair i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 21:55
  5. Gyro
    Av MrJet i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •