Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Typhoon 430

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    37
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    MRFS

    Standard Typhoon 430

    Inte för att det finns är mycket och visa hur man ska (eller rättare sagt, hur man kan!) bygga en Typhoon. Men här kommer ett par bilder, glömde kameran i början och sen gick det så snabbt i slutet men det finns ett par bilder under kvällens aktivitet. Byggtiden var ganska exakt en kväll, började en stund efter 17:30 och var klar vid 22:30 efter ett par pauser samt kvällsmat!

    Förra vingen åkte i backen i Söndags, pga "radiostörning 8) "

    Bild 1: Kartongen kom bra inpackad från MFT


    Bild 2: Det mesta av innehållet..


    Bild 3: Allt som behövs, förutom expoy!


    Bild 4: Första ovansidan är tejpad.


    Bild 5: Samt första undersidan..


    Bild 6: Andra ovansidan påbörjad..


    Bild 7 & 8: Nästan klar, ska bara skäras till.




    Bild 9: Båda ovansidorna är klara och hål för servo, mottagare samt acce är utskurna.


    Bild 10: Sidorna..


    Bild 11: Nu gick de snabbt, ovansidan är klar och allt är monterat..


    Bild 12: Sista bilden, undersidan är nästan klar. En sak kvar!


    That's all! Väldigt roligt plan och flyga, tack Mr J än en gång för all hjälp.. (och inspiration!)

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det är bara kul!

    Jag hörde att du hade gått i backen, vad hände?

    Du börjar väl få en viss vana på att bygga Typhooner nu

    Klart fräckt, då har vi en Svensk och en skånsk flagga i luften snart... :-)
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    37
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Det är bara kul!

    Jag hörde att du hade gått i backen, vad hände?

    Du börjar väl få en viss vana på att bygga Typhooner nu

    Klart fräckt, då har vi en Svensk och en skånsk flagga i luften snart... :-)
    Man ser helt klart skillnader i hur resultatet blev på denna och den första, klar jämnare och betydligt finare finish!

    Jo, i söndags andra flygningen så i bortre högra hörnan av fältet så att säga om man står i pilotrutan ger vingen fullt dyk och full gas. Hade planet inte varit tejpat så hade det förmodligen sett ut som när man öppnar en ny Typhoon kartong, inget satt fast. Lite mer deformerat och trasigt, men ändå!

    Samt den flög aldrig riktigt bra som du själv märkte.. Får hoppas denna går lite bättre, annars får du bygga nästa åt mig :badgrin: Hörde du var intresserad av motorn, synd jag inte visste de innan man kunde tydligen beställa utan motor. Jag har dina propellrar, btw! Ska ut och flyga vid nästa sol tillfälle! Har lite 12V 7A batterier också om du behöver, förmodligen om inte alla har försvunnit än!

    Ha det bra, och godnatt!

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tjena Mattias!
    Himla tråkigt med störningar, men du är tydligen inte den enda som uppmärksammat dessa "fenomen"!
    Högra hörnet är lit störningskänsligt, kanske det beror på "fårastängslet", dvs elstängslet.
    Bara en teori...
    Retroholic!

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av xoqrps
    Man ser helt klart skillnader i hur resultatet blev på denna och den första, klar jämnare och betydligt finare finish!

    Jo, i söndags andra flygningen så i bortre högra hörnan av fältet så att säga om man står i pilotrutan ger vingen fullt dyk och full gas. Hade planet inte varit tejpat så hade det förmodligen sett ut som när man öppnar en ny Typhoon kartong, inget satt fast. Lite mer deformerat och trasigt, men ändå!

    Samt den flög aldrig riktigt bra som du själv märkte.. Får hoppas denna går lite bättre, annars får du bygga nästa åt mig :badgrin: Hörde du var intresserad av motorn, synd jag inte visste de innan man kunde tydligen beställa utan motor. Jag har dina propellrar, btw! Ska ut och flyga vid nästa sol tillfälle! Har lite 12V 7A batterier också om du behöver, förmodligen om inte alla har försvunnit än!

    Ha det bra, och godnatt!
    Tja.. Övning ger ju färdighet vid byggandet också :-)

    Sånt är ju trist, men radion betedde sig ju skumt redan när jag testade den, så mycket glitchar tror jag aldrig att jag har varit med om någon annan gång. Det är nog läge på att göra nåt åt det, annars finns det ju risk att det blir lika illa igen...

    Kalas med propparna! Jag provade med en APC 4,75x4,75, visserligen blev det bättre ös, men den drog 17A mot 12A med orginalsnurran.
    Så jag fick inte mer än 5,5 min flygtid, plus att jag inte kunde använda två av ackarna, så jag har bytt tilbaka igen...

    Jag fick ett batteri när jag var ute på fältet ikväll, tack så mycket!
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    37
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Tja.. Övning ger ju färdighet vid byggandet också :-)

    Sånt är ju trist, men radion betedde sig ju skumt redan när jag testade den, så mycket glitchar tror jag aldrig att jag har varit med om någon annan gång. Det är nog läge på att göra nåt åt det, annars finns det ju risk att det blir lika illa igen...

    Kalas med propparna! Jag provade med en APC 4,75x4,75, visserligen blev det bättre ös, men den drog 17A mot 12A med orginalsnurran.
    Så jag fick inte mer än 5,5 min flygtid, plus att jag inte kunde använda två av ackarna, så jag har bytt tilbaka igen...

    Jag fick ett batteri när jag var ute på fältet ikväll, tack så mycket!
    Yepp, gjorde rekvidstest igårkväll innan jag monterade grejorna och då kunde jag gå 30m+ utan problem. Ska pröva idag också om det slutar regna med grejorna monterade i vingen. Vad mer kan man göra för att vara 'någorlunda säker' på att det är ok med mina prylar?

    Ok, då kanske vi inte ska beställa dem från MFT utan köra på orginal!

    Fan regn och mög, semester nästa vecka detta suger. Vi hyr en idrottshall!

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    37
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Provflög den idag, blåste enormt men uppehåll i allt regn. Den flög helt ok vad jag kunde bedömma i vinden, behövde nästan inte ställa in den något förutom att de var lite mycket höjd.
    Dock är jag inte helt nöjd med hur den ser ut uppe i luften. Var rätt svårt och skilja på sidorna, eventuellt att det får bli en lite bredare eller tydligare flagga på undersidan.

    Hoppas på lugnare väder imorgon, ha det bra!

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det låter ju bra, jag antar att du klarade dig undan radiostörningar?

    Jag var faktiskt ute och flög hang med min Typhoon igår, lite fusk men ganska gott att ha motorn att ta till när lyftet svek... :-)
    Men det blev inte så länge inan det j*vla regnandet satte igång igen...

    Ja, det är ganska bra om man är hundra på vilket som är upp och ner...

    Jag tror inte så mycket på lugnare väder, alla prognoser jag har kikat på pekar på 9-11 m/s västlig på söndagen...

    Du snackade om idrottshall, jag har inte provat det med Typhoonen, men med föregångaren Zagi the wing. Det var stressigt men ganska kul, tills jag upptäckte att alla de andra piloterna hade landat och stod och häckade bakom skyddsnätet... :-)
    Filmsnutt.
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    37
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Flög ute på MRFS idag, ungefär 9-11m/s. Det gick helt ok, förutom i landningen då är det relativt jobbigt när de blåser så mycket Men tur att vi har högt gräs så det gick bra ändå. Nej inga störningar än, dock bara andra flygningen!

    Ha det bra, tror det var den där förbaskade el-tejpen som blockerade signalerna från mottagaren.

Liknande ämnen

  1. Hawker Typhoon BIY
    Av Graffen i forum Byggdagboken
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 22:19
  2. Typhoon 430 *nybörjare*
    Av kalleT i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 23:21
  3. typhoon 430 kloning
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 19:47
  4. The Wing (Typhoon 430)
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 14:18
  5. Typhoon 430!
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 09:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •