Reklam

Visa resultat fr omrstning: r detta intressant?

Antal rster
20. Du fr inte rsta i den hr omrstningen
  • Ja, har inte tnkt p det tidigare bara.

3 15,00%
  • N..orkar inte tnka p snt dr, upp flyg bara..

15 75,00%
  • Vad har prestanda och flygtid med det hr att gra?

0 0%
  • Ja, jag r ju en mtnrd.

1 5,00%
  • Japp..gr det och gjorde det redan r 19xx!..eller ntt i den stilen

1 5,00%
Resultat 1 till 4 av 4

mne: VAD r Verkningsgraden p...Propellern som du anvnder??

Standard VAD r Verkningsgraden p...Propellern som du anvnder??

Hej

Numera med eldriften s r det ju enkelt att kolla verkningsgrad p motorerna i bromsbnken och det framgr oftast ven "hyfsat" fr ngot idealt driftsfall av databladen..men..Jag vill veta hela kedjan, tex olika fartreglages pverkan p motorverkningsgraden??? (borstlsa allts) Ngon som testat detta?

Och typ laddningsverkningsgrad p lipoly som anvnds till elflygen. Fr modellflyg ointressant, men jag skulle vilja veta det fr ett annat projekt. :-)

Men framfr allt..r det ngon hr som testat verkningsgrad p olika propellrar till sin borstlsa setup? Och HUR gr man fr att mta detta vldigt serist?

En "relativ mtning", av typ "r den HR proppen bttre n den DR?" Det r vl enkel att gra med en vg och motorn monterad p gngjrns-ledad planka, stng, drr...med ett std mot vgen p lagom avstnd, och sen notera gram per watt vid en given batterieffekt fr de olika propparna.

Men hur fr vi serist fram verkningsgraden p propellrar i % av inmatad effekt i olika driftslgen eller fr hela drivlinan fr en given hastighet eller motoreffekt, s man kan f ut grafer fr olika arbetsomrden mm, och..hur skall man d tnka egentligen fr snt hr i luft/vatten-proppellerjox?

Vad tror ni? r "verkningsgraden" nrmre 25% n 95%..? och hur mycket skiljer det mellan en bra / dlig propeller i handeln p samma dragkraft? :-)

Kanske r det MER vrt att jaga en perfekt propeller n de dr 89 eller 94% p motorn. Eller?

/ Johan

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 393
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Intressant frgestllning som dock inte r s enkelt att reda ut i praktiken.

Det som framfr allt stller till problem med begreppet verkningsgrad r att enligt vedertagen definition r den alltid noll d flyghastigheten r noll.

Eta = F*v/P

dr Eta r verkningsgraden, F r propellerns dragkraft, v r flygfarten och P r av propellern absorberad effekt. Det gr sledes inte att mta verkningsgrad i en statisk uppstllning. Verkningsraden fr en given propeller varierar med flygfart och propellervarvtal, som brukar sammanfattas i propellerns "advance ratio" J.

J=v/(nd)

dr v r farten genom luften, n r varvtalet och d propellerdiametern.

Verkningsgrad fr en propeller visas normalt som funktion av J som i diagrammet nedan (fr en propeller till en Cesna 172:

/Michael

Standard

Hej!
    Mmm.. Det var bland annat snt hr som jag funderade ver, tack.
    "Det som framfr allt stller till problem med begreppet verkningsgrad r att enligt vedertagen definition r den alltid noll d flyghastigheten r noll.

Eta = F*v/P

dr Eta r verkningsgraden, F r propellerns dragkraft, v r flygfarten och P r av propellern absorberad effekt. "

Hur vill ni ha det?
    S, hur skall man presentera olika propellrars data p ett vettigt stt? s det blir mngsidigt och vrdefullt fr olika ndaml? Finns det kanske redan att f tag p i dag frn tillverkarna?
    Jag skulle vilja mta upp och lgga det i en databas s man kan f tag p bde alla data och grafer samlat p ett stlle, s det blir ltt att jmfra

Motorcykel med propeller..
    "Det gr sledes inte att mta verkningsgrad i en statisk uppstllning. Verkningsraden fr en given propeller varierar med flygfart och propellervarvtal"
    S..HUR ser d vr nya "hobby"-logger ut? Och hur vill man ha datat s det gr att f anvndning fr i olika snabba modeller och kanske fr annat n flygplan?

Jag freslr att man tex monterar "bromsbnken" av-vibrerat och fint i nosen en bit framfr en bil eller MC.. och kr lite p ett flygflt :-)
    Frst utan propeller s man fr med det beroende p konstruktion eventuella luftmotstndet p fasta prylarna

Frsker sen se till att alla variabler som bara gr r lsta och knda.
    Typ kr p GPS, mt med lastcell med nn vibradmpning s det blir jmna fina vrden, stabbad spnning till fartreglage, vattenkylt kanske, mm

Sen Kr man ett antal repor i stigande farter med fordonet,
    p en Stabil fart, lt bromsbnksdatorn Svepa varvtalet p den knda (bnkkrda) och bra mycket verkraftiga motor+styrning och logga s man kan f en komplett graf fr varje fart genom luften till 250 knyck eller ntt :-) Man kan lta datorn gra mnga snabba "svep" 0-max rpm ven under fordonets acceleration, kanske?

Men mnga repor blir det nog nd med hojen innan "alla" propellrar r klara... hehe. :-)

Tub
    En annan kanske vettigare variant r att stta vgen i en trevlig ventilationstrumma, med vindmtare p en bra plats fre propellern dr det r hyfsat laminrt strmmande. problemet blir kanske nr datorn skall strypa fldet till rtt "flyghastighet" genom luften, luftdensiteten ndrar sig ju en smula om man har datorstyrda spjllet bakom tex. Blir nog svrare att f sanna vrden. Eller?

IRL
    I en knd och snabb modell p ngot vis.

hehe..Med FETA luftbromsar s den kan hlla de olika konstantfarterna p "alla" varvtal under dykningar :-) Eller ntt.. Hmm.. Inte fr att jag ser hur det skulle g till, men .."allt gr att gra" kanske.
    Lngst ut p en "centrifug"-stng s man kan bromsa ned den till rtt fart genom luften p alla effekter?

Modell
    i stllet fr riktig bil/mc, gyrostyrning, linjefljare, rls, lina, eller ntt, med propellern uppap liksom.. :-)
    Och Mt som vanligt hastighet, och svep varvtalet, logga inmatad effekt varvtal och dragkraft i de olika fartstegen. Blir nog mer exakt n "Tuben".. Kanske?

Har ni ngra fler och mycket bttre ider p hur den hr mtningen br se ut och genomfras?

Jag rstar nog p MCn fr att f exaktare mtvrden upp till typ 300knyck.
    Mjligen tuben nd, fr enkelheten och att det r "bnkkrning" som man kan ha i ett garage. Men den kommer att ge en del fel tror jag.

/ Johan

Standard

-olika fartreglages pverkan p motorverkningsgraden??? (borstlsa allts)
    Ngon som testat detta?

Och en frga till
    Hur ser det ut det som kommer ut p pwm:en? Alltid bara en puls per pol eller r det mnga? Eller varierar det med varvtalet?

Typ s hr..Vid motor+reglage som anvnds till lastbilsmodeller mm, d vill man nog ha hg switchfrekvens, mnga pulser per sekund allts, ven nr motorn snurrar sakta eller str nstan "stilla" , dvs f ut hg motorstrm = hgt startvridmoment, men med s lg batteristrm som mjligt.

Nn hr som har koll p de "flyg"-reglage som finns i dagslget?
    Nn modell med back? (utan rel allts) Kanske inte..d det nog inte r s anvndbart p flygplan.. :-) Men det r ju bara en mjukvarugrej om jag tnker rtt..

Liknande mnen

1. Ngon som anvnder den hr ?
    Av Kjelle kttspak i forum FPV Video Sndare - Mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2013-07-05, 15:57
  2. Hur rr sig propellern?
    Av Lassekar i forum Allmnt
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-04-28, 00:28
  3. vnda propellern
    Av rnermfors i forum Allmnt om flyg
    Svar: 13